۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۹۴۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

مایک ویرث مدیرعامل شرکت نفتی آمریکایی شِورون، به تازگی در اظهار نظری بحران انرژی کنونی جهان را نتیجه توجه اغراق آمیز برخی دولت‌ها به تغییرات اقلیمی و تلاش برای گذار از سوخت‌های فسیلی دانسته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول ماه‌های اخیر کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش تقاضای جهانی انرژی از یک سو و وقوع جنگ اوکراین از سوی دیگر، موجب افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی شده و بسیاری از کشورها، خصوصا کشورهای اروپایی را با بحران تامین انرژی مواجه کرده است. مایک ورث مدیرعامل شرکت نفتی آمریکایی شِورون در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز، دلیل اصلی وضعیت کنونی را اغراق دولت‌ها در توجه به مسائل اقلیمی دانسته است. به عقیده وی دولت‌های غربی در نشان دادن اهمیت سیاست‌های سبز اغراق می‌کنند و این مسئله نتیجه‌ای جز افزایش ناپایداری و پیش بینی ناپذیری و ایجاد ابهام درپی نداشته است.

وی افزود: اگر مردم قصد دارند رانندگی، مسافرت هوایی و موارد این چنینی را به دلیل مخاطرات اقلیمی متوقف کنند، این سیاست‌ها یک گزینه است؛ اما من فکر نمی‌کنم مردم خواهان بازگشت به عقب در کیفیت زندگی‌شان باشند. تولیدات شرکت‌های نفتی این شرایط را فراهم کرده است.

«سیاست‌های اقلیمی» عامل بحران انرژی امروز جهان است

مدیرعامل شرکت شِورون، گذار زودهنگام از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های سبز باهدف توقف تولید کربن را موجب تبعات نامطلوبی دانست که از جمله آن‌ها ایجاد مشکل در عرضه انرژی و بحران‌هایی همچون بحران امروز کشورهاست.

در طول دو دهه اخیر دولت‌های غربی سرمایه‌گذاری سنگینی در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد و خورشید انجام داده‌اند؛ اما همچنان سوخت‌های فسیلی سهم اصلی را تولید انرژی در جهان دارند. از این رو از سیاستمداران انتظار می‌رود به جای اقدامات شتاب زده، واقعیت عرصه انرژی جهان را با مردمشان در میان بگذارند. به عقیده آقای ویرث، در کشورهای توسعه یافته بحث درخصوص نحوه تامین انرژی مورد نیاز، با فرض گرفتن تامین انرژی کافی و با قیمت مناسب، در توجه به مخاطرات اقلیمی به سمت غلطی منحرف شده است.

وی همچنین گفت: واقعیت این است که امروز دنیا به سوخت‌های فسیلی وابسته است و در ۵ سال آینده، ۱۰ سال آینده و ۲۰ سال آینده نیز این روال برقرار خواهد بود. کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی در سال‌های اخیر، عامل بحران انرژی امروز محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر باید هزاران میلیارد دلار بیشتر برای تولید انرژی سرمایه‌گذاری میشد. اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، امروز کشورهای تولیدکننده نفت نیز ظرفیت مازادی برای پاسخگویی به نیاز روزافزون فعلی ندارند.

متضرر اصلی کشورهایی هستند که در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کردند

سخنان مدیرعامل شرکت نفتی شِورون به وضوح همه نهادهای جهانی، بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری که در حرکت کشورها به سمت کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی نقش دارند را مورد انتقاد قرار داده است.

در سال‌های اخیر کشور آلمان نمونه بارز سرمایه‌گذاری گسترده در انرژی‌های تجدیدپذیر و کنار گذاشتن تدریجی سوخت‌های فسیلی بوده است؛ اما در بحران اخیر این کشور بیش از هر کشور دیگر متضرر شده است. افرادی که تا پیش از این بر کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی اصرار می‌ورزیدند، امروز هیچ مسئولیتی در قبال کمبود عرضه انرژی در جهان قبول نمی‌کنند.

منبع: فایننشال تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.