۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۹۲۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ دسته: انرژی
۰

قیمت فرآورده‌های نفتی در آمریکا روبه افزایش است و دولت این کشور قصد دارد برای کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی، صادرات محصولاتی همچون سوخت دیزل و گازوئیل را ممنوع اعلام کند. این اقدام پالایشگاه‌های آمریکایی را به سمت کاهش تولید محصولات صادراتی و افزایش تولید محصولات مورد نیاز در بازار داخلی سوق می‌دهد و در عین حال افزایش قیمت فرآورده‌ها در بازار جهانی را تشدید می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول هفته‌های اخیر با وجود اقدامات دولت آمریکا برای کنترل قیمت‌ها، همچنان قیمت فرآورده‌های نفتی روندی صعودی طی می‌کند. دولت آمریکا نیز قصد دارد در آستانه برگزاری انتخابات مجلس در این کشور، اقدامات خود برای کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی را توسعه دهد که یکی از این اقدامات ممنوعیت صادرات فرآورده و محصولاتی همچون سوخت دیزل و گازوئیل است. کارشناسان معتقدند در صورت تداوم روند افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در آمریکا، دولت این کشور در آینده نزدیک این ممنوعیت را به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.

پالایشگاه‌های آمریکا برای ممنوعیت صادرات فرآورده آماده می‌شوند

بر این اساس از هم اکنون پالایشگاه‌های آمریکایی در تلاشند خود را برای زمان اعلام ممنوعیت صادرات فرآورده‌های نفتی از سوی دولت آماده کنند. پیش از این مقامات دولت آمریکا با ارسال نامه‌ای به پالایشگاه‌های این کشور، از آن‌ها درخواست کرده بودند ضمن افزایش میزان ذخایر خود در داخل کشور، از تولید بیشتر محصولات برای صادرات پرهیز کنند و به جای آن به دنبال پاسخگویی به نیاز روزافزون سوخت در داخل آمریکا باشند.

در این نامه ذکر شده بود در صورت تداوم روند کنونی و افزایش قیمت‌ها، دولت اقداماتی اضطراری را برای جلوگیری از آن در دستورکار قرار خواهد داد که اعمال محدودیت در روند صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله آن‌هاست. از این رو در حال حاضر پالایشگاه‌های آمریکا با شرایطی غیر قابل پیش بینی مواجهند و خود را برای هرگونه اعلام ناگهانی ممنوعیت صادرات از سوی دولت آماده می‌کنند.

تضعیف بهره‌وری باهدف کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی

کارشناسان معتقدند اعمال ممنوعیت یا محدودیت در روند صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله سوخت دیزل، گازوئیل و دیگر فرآورده‌ها، به طور حتم بهره‌وری پالایشگاه‌های آمریکایی را پایین می‌آورد. اما هدف دولت از این اقدام سوق دادن پالایشگاه‌ها به سمت تولید فرآورده‌های مورد نیاز در داخل و همچنین کاهش قیمت‌هاست. به بیان دیگر در حال حاضر توجه به شرایط بهره‌وری در عملیات پالایشگاه‌ها در اولویت دولت قرار ندارد.

این درحالیست که برخی از تحلیلگران معتقدند اعمال محدودیت صادراتی حتی به کاهش قیمت در بازارهای داخلی نیز منجر نمی‌شود و تنها از دست رفتن بازارهای صادراتی پالایشگاه‌های آمریکایی را درپی دارد. اما آنچه مسلم است اینکه اعمال محدودیت صادراتی بر فرآورده‌های نفتی از سوی دولت آمریکا، قیمت جهانی این محصولات را افزایش می‌دهد و فشاری دوچندان به واردکنندگان این محصولات وارد می‌کند.

در دوران محدودیت‌های کرونایی، ظرفیت پالایشی آمریکا در حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت و با وجود رفع محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر، هنوز این ظرفیت به سطح دوران قبل از کرونا نرسیده است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.