۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۹۰۸ ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ دسته: انرژی
۰

اتحادیه اروپا برای کاهش نیاز خود به گاز روسیه، به خرید LNG روی آورده است و به همین دلیل، هزینه گاز اروپا در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳ برابری به ۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این هزینه گزاف در کنار یارانه‌های کلان در نظر گرفته شده برای کاهش هزینه انرژی مصرف کنندگان و صنایع، هیچ بودجه‌ای برای حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برای اتحادیه اروپا باقی نگذاشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان وقوع جنگ اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، کشورهای اروپایی برای تامین نیاز خود به این حامل انرژی به واردات LNG روی آورده‌اند. تا پیش از جنگ اوکراین حدود ۴۰ درصد گاز اروپا از روسیه تامین میشد اما در حال حاضر جریان گاز از روسیه به اروپا به ارقام ناچیزی رسیده است. انفجار در خطوط لوله نورد استریم و بروز مشکلات فنی در دیگر خطوط لوله گاز از روسیه به سمت اروپا در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

هزینه گاز اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد

میزان واردات LNG کشورهای اروپایی تا پایان ماه نهم سال ۲۰۲۲ میلادی، حدود ۱۶.۵ درصد بیشتر از میزان واردات آن در کل سال ۲۰۲۱ میلادی و حدود ۸ درصد بیشتر از کل سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است. بنابراین انتظار می‌رود در سال جاری میلادی اروپا رکوردی تاریخی در واردات گاز مایع ثبت کند. در سال ۲۰۱۹ میزان واردات LNG اروپا در سه ماه پایانی سال ۳۰ درصد بیشتر از سه ماه قبل از آن بود و در سال ۲۰۲۱ نیز واردات LNG در سه ماه پایانی سال ۶۰ درصد بیشتر از سه ماه قبل از آن بود. انتظار می‌رود در سال جاری نیز در سه ماه پایانی سال اروپا مقادیر بیشتری گاز مایع وارد کند.

اما خرید LNG از نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا، هزینه تامین گاز را برای اروپا به شدت افزایش داده است؛ به طوریکه انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۲ هزینه تامین گاز اروپا با افزایش ۳ برابری نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹۰ میلیارد دلار برسد. این میزان در مقایسه با هزینه گاز سال ۲۰۱۹ اروپا که تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی قرار نداشت نیز ۲ برابر بیشتر است.

هزینه گزاف خرید LNG اروپا، حمایت از تجدیدپذیرها را غیرممکن می‌کند

علاوه بر این کشورهای اروپایی برای کنترل تورم و کاهش اثرگذاری افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر معیشت مردم، بودجه‌های کلانی را به عنوان یارانه انرژی به مصرف کنندگان و حتی برخی صنایع اختصاص داده‌اند.

کارشناسان معتقدند این هزینه‌های کلان عملا هیچ بودجه‌ای را برای تحقق اهداف بلندپروازانه اروپا در زمینه گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر باقی نگذاشته است. در طول ماه‌های اخیر نه تنها میزان واردات گاز و زغال سنگ در اروپا با افزایش قابل توجه مواجه شده، بلکه انرژی‌های تجدیدپذیر همچون نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز نتوانسته‌اند در تامین بیشتر نیاز اروپا به انرژی موفق ظاهر شوند. بنابراین نه تنها اروپا در جهت گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت نمی‌کند، بلکه در ماه‌های اخیر در جهت عکس این مسیر حرکت کرده است. این درحالیست که انتظار می‌رود در زمستان پیش رو شرایط به مراتب بدتر شود و اروپا بخش بیشتری از نیاز روزافزون خود به انرژی را از طریق سوخت‌های فسیلی تامین کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.