۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۶۸۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

رجب طیب اردوغان بار دیگر تاکید کرده است تا زمانی که او در قدرت است، نه تنها اجازه افزایش نرخ بهره بانکی را نمی‌دهد، بلکه به طور ماهانه در جهت کاهش این نرخ اقدام خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد ترکیه در طول ماه‌های اخیر با بحران اقتصادی و تورم بالای ۸۰ درصدی مواجه بوده است. افزایش قیمت نهاده‌های تولید و به طور خاص انرژی در سطح جهان، موجب افزایش قیمت تمام شده تولید از یک سو و افزایش نیازهای ارزی ترکیه از سوی دیگر شده است. در حال حاضر این مسائل در تمامی کشورهای جهان نمود یافته و موجب افزایش نرخ تورم شده، اما در ترکیه به دلیل وابستگی بالای این کشور به جریان ورودی ارز خارجی، نرخ لیر در مقابل دلار به شدت تضعیف شده و به تشدید تورم دامن زده است.

کاهش نرخ بهره بانکی در ترکیه با وجود تورم ۸۰ درصدی

در طول ماه‌های اخیر برخی بارها به مقامات سیاسی ترکیه پیشنهاد کرده‌اند که از سیاست افزایش نرخ بهره بانکی برای کنترل نرخ تورم استفاده کند؛ اما دولت این کشور معتقد است در شرایطی که افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی انرژی موجب افزایش قیمت تمام شده تولید محصولات شده، افزایش نرخ بهره بانکی نه تنها کمکی به کنترل تورم نمی‌کند، بلکه با افزایش هزینه‌های بخش تولید، به افزایش هزینه‌ها دامن می‌زند.

از این رو دولت ترکیه و به طور خاص رجب طیب اردوغان، به طور جدی مخالف سیاست افزایش نرخ بهره بانکی بوده و هیچگاه در جهت افزایش آن گامی برنداشته است. فراتر از این در طول دو ماه اخیر دولت ترکیه در دو مرحله در جهت کاهش نرخ بانکی نیز اقدام کرده است. در مقابل در این مدت سیاست دولت ترکیه بر رونق بخش تولید و تشویق ورود سرمایه به این کشور معطوف بوده است.

 اردوغان: تا وقتی در قدرت هستم نرخ بهره هرماه کاهش می‌یابد

در همین راستا رجب طیب اردوغان بار دیگر در اظهار نظری عمومی تاکید کرده است تا زمانی که او در قدرت است، نه تنها اجازه افزایش نرخ بهره بانکی را نمی‌دهد، بلکه به طور ماهانه در جهت کاهش این نرخ اقدام خواهد کرد. اردوغان در این خصوص گفته است: «نرخ بهره به کاهش ادامه خواهد داد. هر روز، هر هفته و هر ماهی که می‌گذرد، نرخ بهره کاهش می‌یابد.»

هدف اردوغان از این اظهارات اطمینان دادن به فعالین کسب و کار در این زمینه است که دولت قصد ندارد در آینده نیز از سیاست پایین نگهداشتن نرخ بهره بانکی دست بردارد و از این ابزار برای کنترل تورم استفاده نخواهد کرد. ترکیه در آینده نزدیک صحنه انتخابات سیاسی است و اردوغان امیدوار است با تداوم سیاست‌های اقتصادی خود موفق به مهار تورم شود و حزب وی همچنان قدرت را در این کشور در دست داشته باشد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.