۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۵۷۹ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۱

در برنامه میز اقتصاد خبر نیمروزی شبکه یک سیما، صفر شدن تعرفه واردات روغن و دانه‌های روغنی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت. مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی، صفر شدن تعرفه واردات روغن را موجب از صرفه افتادن تولید داخلی دانه‌های روغنی و تداوم وابستگی به واردات دانست. در عین حال برخی از مسئولین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی، به دلیل خرید تضمینی تولیدات داخلی با قیمت مناسب، از حذف تعرفه واردات دفاع کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش میز اقتصاد اخبار نیمروزی شبکه یک در تاریخ ۱۲ مهر به «صفر شدن تعرفه واردات روغن و دانه‌‌های روغنی» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی بود. محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت و علی زمان میرآبادی میرآبادی عضو هیئت مدیره شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی نیز به صورت تلفنی مهمان برنامه بودند.

صفر شدن تعرفه واردات تولید داخلی دانه‌های روغنی را از صرفه می‌اندازد

سروی در ابتدای برنامه در خصوص صفر کردن تعرفه واردات روغن و دانه‌‌های روغنی گفت: حدود ۷۴ درصد وابستگی در واردات دانه‌های روغنی و حدود ۸۶ درصد وابستگی در واردات روغن داریم. به شدت وابسته به واردات هستیم و این مسئله با توجه به سطح مصرف ما که حدود سرانه مصرف مصرف ۲۰ کیلوگرم در سال است یک چالش جدی برای کشور در بحران‌هایی مثل شرایط افزایش نرخ ارز و مواردی مثل افزایش قیمت‌های جهانی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما حدود ۱۰ سال است که به دنبال این هستیم که سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در داخل کشور افزایش پیدا کند، اما این برنامه نیازمند این است که زنجیره یکپارچه دانه تا روغن و نهاده به صورت واحد اداره شود. از طرفی ما مصمم به تولید دانه‌‌های روغنی در داخل هستیم و حتی وزارت جهاد کشاورزی قیمت ۲۳ هزار تومن برای هر کیلو تعیین می‌کند، اما از آن طرف وزارتخانه دیگری تعرفه واردات روغن و دانه‌های روغنی را صفر می‌کند، قاعدتاً اولین ضربه‌ای که اتفاق می‌افتد این است که تولید داخل از صرفه می‌افتد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی اضافه کرد: واردات یک کیلوگرم دانه روغنی سویا حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است در حالی که از کشاورز داخلی ما ۲۳ هزار تومان می‌خرند خوب کدام کارخانه روغن کشی ما می‌رود از کشاورز یک محصول ۲۳ هزار تومانی را بخرد. وقتی تعرفه واردات روغن را صفر می‌کنیم، قاعدتا اولویتشان واردات روغن می‌شود. آسیب این است که ما همواره وابسته به محصولات نهایی می‌شویم.

حمایت معاون وزیر صمت از صفر شدن تعرفه واردات

در ادامه محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت دلیل اصلی این اقدام را حمایت همزمان از تولید کننده و مصرف کننده خواند و گفت: تولیدکنندگان دانه‌های روغنی نگرانی بابت این تصمیم نداشته باشند، چون محصول آن‌ها به صورت تضمینی خریداری می‌شود. در مجموعه دولت، سیاست‌ها به صورت متمرکز با یک وحدت رویه است و در این حوزه گرچه حوزه تجارت با مجموعه وزارتخانه است، اما بر اساس مصوبه هیئت دولت باید عمل کنیم.

وی با اشاره به در نظرگرفتن حقوق مصرف کننده در کنار حقوق تولید کننده گفت: در دانه‌‌های روغنی ۸ درصد تولید می‌کنیم. نرخ خرید تضمینی از ۷۵۰۰ تومان در دو سال قبل به صورت جهشی به ۲۳ هزار تومان رسید. استدلالی که به این ۲۳ هزار تومان رساندیم این بود که مصوب با نرخ جهانی باشد، اما وقتی ارز ترجیحی حذف می‌شود، مردم باید روغن را از ۱۵ هزار تومان به مبلغ ۶۰ هزار تومان خریداری کنند. انتظار این است که وقتی نرخ‌های جهانی کاهش پیدا می‌کند مجموعه تولید کنندگان و همه افراد هم بتوانند در این زنجیره قیمت هاشون رو کاهش بدهند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: نرخ جهانی در روغن خام آفتابگردان از اردیبهشت ماه که مبنای قیمت گذاری ۲۱۵۰ دلار بود الان به ۱۲۷۰ دلار رسیده است. در روغن پالم اندونزی و مالزی ۱۷۰۰ دلار بوده که الان رسیده به ۸۸۰ دلار و در روغن خام سویا ۱۸۵۰ دلار بوده که الان رسیده به ۱۱ هزار ۱۶۱ دلار، به عبارتی دیگر ما در روغن آفتابگردان ۸۰ درصد کاهش نرخ داشتیم در روغن پالم ۹۳ درصد و در روغن سویا ۵۶ درصد.

وی با اشاره به اینکه ۸۶ درصد روغن کشور وارداتی است، افزود: انتظار از شرکت‌های بازرگانی می‌رود که در کاهش قیمت همراهی کنند. یعنی هر وقت قیمت جهانی بالاست افزایش قیمت اتفاق می‌افتد، اما وقتی نرخ کاهشی است، ما کاهش قیمت به نفع عموم مردم را هم باید شاهد باشیم.

نرخ صفر تعرفه دانه‌های روغنی موجب کاهش تولید محصولات داخلی می‌شود

محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نرخ‌های اعلام شده مربوط به کشت ۱۴۰۱ است، گفت: برای سال ۱۴۰۰ محصول توسط تولید‌کنندگان در واقع فروخته شده و شرکت بازرگانی دولتی هم خرید خوبی داشته است. در واقع تولیدکننده ضرری نمی‌کند. ما برای سال ۱۴۰۱ نیز تا قبل از فصل برداشت دانه‌‌های روغنی که امسال کشت شده‌اند، نرخ سود بازرگانی را مجددا اعلام خواهیم کرد.

در ادامه علی زمان میرآبادی عضو هیئت مدیره شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی گفت: کارخانجات روغن کشی به عنوان اعضای حوزه صنعت و دانه‌های روغنی دنبال فعالیت‌های اقتصادی خودشون هستند، اما مطمئنا این تعرفه باعث می‌شود که سطح استقبال و توسعه دانه‌های روغنی در سال آینده کاهش پیدا کند و قیمت تولید محصولات داخلی توسط کشاورزان کم شود و کارخانجات در واقع رغبتی برای خرید محصولات نداشته باشند.

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. به اتاق امتیاز می دهند

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.