۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۵۴۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و روسیه در تلاشند با به کارگیری ابزارهایی مانند استفاده از ارزهای دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی، کنترل آمریکا و کشورهای غربی بر سیستم مالی جهان و امکان رهگیری تراکنش‌های بین‌المللی را از بین ببرند و از این طریق از قدرت اثرگذاری تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا بکاهند.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، مسکو در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت با چین بوده است. توسعه تجارت چین و روسیه با استفاده از ارزهای دیجیتال، بانک مرکزی کشورهای دیگر را نیز تشویق می‌کند تا در تسویه‌ حساب‌های متقابل مبادلات تجاری خود از این نوع ارز استفاده کنند.

استفاده روسیه از ارزهای دیجیتال در ۲۰۲۳

آناتولی آکساکوف قانون‌گذار روسی و رئیس کمیته مالی مجلس دوما این کشور اعلام کرد: «روسیه از اوایل سال آینده قصد دارد با استفاده از روبل دیجیتال وابستگی نهادهای مالی خود به غرب را کاهش دهد. با توجه به اینکه کشورهای غربی در تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید به منظور ایجاد مانع در نقل و انتقالات بانکی روسیه از جمله در تسویه حساب‌های بین‌المللی هستند، موضوع استفاده از دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال در جامعه تشدید شده است.»

این نماینده مجلس دوما در ادامه اظهار کرد: «این یک پروژه کلیدی برای روسیه است چرا که جریان‌های مالی می‌توانند سیستم‌های کنترل شده توسط کشورهای غربی و دارای روابط سرد با روسیه را دور بزنند. اگرچه دولت و بانک مرکزی هنوز نتوانسته‌اند در مورد قواعد و مقررات ارزهای دیجیتال به توافق و اجماع برسند اما ما امیدواریم تا پایان سال ۲۰۲۲ این قانون وضع شود.»

آکساسوف افزود: « اگر ما استفاده از ارزهای دیجیتال را شروع کنیم، دیگر کشورها نیز به استفاده فعالانه از آن روی خواهند آورد و کنترل آمریکا بر سیستم مالی جهان عملاً پایان خواهد یافت.»

امنیت بالای ارزهای دیجیتال در تسویه‌ حساب‌های بین‌المللی

وانگ پنگ محقق آکادمی علوم اجتماعی پکن به روزنامه گلوبال تایمز گفت: «سیستم تسویه حساب با استفاده از ارزهای دیجیتال که می‌تواند ارزهای واسطه را دور بزند، کارایی تراکنش‌ها را تا حدود زیادی بهبود می‌بخشد و در عین حال امنیت و محرمانه بودن تراکنش‌ها را در مقایسه با تسویه حساب‌های سنتی تقویت می‌کند.»

چن جیا دیگر محقق استراتژی بین‌المللی معتقد است: «چین به خوبی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی آماده است و هنگامی که سیستم این نوع ارز در روسیه به طور کامل توسعه یابد و تجاری‌سازی شود، تنها موضوع در شروع تراکنش‌های دیجیتال بین پکن و مسکو زمان خواهد بود.»

مقامات چینی در حال گسترش استفاده از یوآن دیجیتال هستند. یک مقام ارشد بانک مرکزی این کشور عنوان کرد: «چهار منطقه در استان‌های گوانگ‌دونگ، جیانگ‌سو، هبی و چنگ‌دو چین برای استفاده آزمایشی از یوآن دیجیتال انتخاب شده‌اند.»

تلاش پکن و مسکو برای پایان کنترل واشنگتن بر سیستم مالی جهان

شریک استراتژیک روسیه یعنی چین در خط مقدم استفاده از ارزهای دیجیتال در تسویه‌ حساب‌های بین‌المللی است. یوآن دیجیتال تا کنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار تراکنش را پردازش کرده است. پکن تلاش می‌کند تا با توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از این نوع ارز در تراکنش‌های بین‌المللی، کنترل واشنگتن بر سیستم مالی جهان را از بین ببرد.

چندی پیش الکسی مویسف معاون وزارت دارایی روسیه تأیید کرد که کشورش در حال مذاکره و رایزنی با برخی از کشورها در خصوص استفاده احتمالی از ارزهای دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی است. وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه پذیرفته‌اند که بدون استفاده از این نوع ارز، تسویه حساب‌های بین‌المللی در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست.

منابع:

Global Times

Reuters

Coingeek

Cryptonews

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.