۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۳۵۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، کشاورزی
۰

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، جنگ روسیه و اوکراین بحران مواد غذایی در جهان را که از سال ۲۰۱۸ با رشد قیمت آغاز شده بود، تشدید کرده است. روسیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کالاهای اساسی، مواد غذایی و کودهای شیمیایی در جهان است و عرضه نشدن محصولات غذایی این کشور به بازارهای جهانی، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، در حدود ۴۰ کشور دنیا را در معرض فقر شدید و گرسنگی قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت مواد غذایی در جهان بر اثر عواملی مانند افزایش شوک‌های اقلیمی، برداشت ضعیف محصولات، افزایش تقاضای جهانی، درگیری‌های منطقه‌ای و بحران ویروس کرونا از سال ۲۰۱۸ سیر صعودی داشته است اما با شروع جنگ روسیه و اوکراین بحران مواد غذایی رشد بیش‌تری را تجربه کرده است.

روسیه و اوکراین دو حلقه کلیدی در زنجیره تأمین مواد غذایی جهان و منبع اصلی تأمین غذا برای صدها میلیون نفر در کشورهای مختلف هستند. شروع جنگ روسیه و اوکراین این منبع را با اختلال مواجه کرده و منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در جهان شد.

بحران مواد غذایی در جهان

جنگ روسیه و اوکراین موانعی برای صادرات غلات از یکی از غنی‌ترین مناطق جهان ایجاد کرد و قیمت مواد غذایی را افزایش داد، چرا که روسیه و اوکراین روی هم رفته یک‌سوم گندم و جوی دنیا و بیش از ۷۰ درصد روغن آفتاب‌گردان جهان را صادر می‌کنند. این دو کشور همچنین از عرضه‌کنندگان بزرگ ذرت در دنیا هستند.

روسیه همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده کودهای شیمایی در جهان بوده و کارشناسان معتقدند جنگ باعث کاهش ۲۵ درصدی صادرات این کشور شده است. کود شیمایی تأثیر مهمی بر رشد محصولات کشاورزی دارد و کمبود آن معضل بزرگی برای کشاورزان سراسر جهان خواهد بود. کشاورزان غرب قاره آفریقا در حال حاضر با این مشکل مواجه بوده و کشت محصولات خود را کاهش داده‌اند.

بحران تأمین کود شیمیایی که روسیه بزرگ‌ترین تولید کننده آن در جهان است آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد را وادار کرد تا در مراسم افتتاحیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کند: «پرداختن به بحران مواد غذایی در جهان یک امر ضروری است. اکنون باید خیلی فوری به بحران بازار جهانی کود بپردازیم.»

کدام کشورها از بحران مواد غذایی آسیب می‌بینند؟

شروع جنگ روسیه و اوکراین تغییر محسوسی در قیمت مواد غذایی در جهان ایجاد کرد. بر اساس آمارهای رسمی هر شب ۸۲۸ میلیون نفر در جهان گرسنه می‌خوابند. با افزایش قیمت مواد غذایی در جهان، زندگی و معیشت ۳۴۵ میلیون نفر در معرض آسیب جدی قرار گرفته است.

اگر چه تأثیر افزایش قیمت مواد غذایی در تمام دنیا احساس می‌شود اما ۴۸ کشور بیش‌ترین آسیب را خواهند دید. اغلب این کشورها که عمدتاً دولت‌های با درآمد پایین هستند، وابستگی زیادی به واردات مواد غذایی، کالاهای اساسی و کود شیمیایی از روسیه و اوکراین دارند.

گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که با افزایش هزینه واردات به منظور تأمین کالاهای اساسی، مواد غذایی و کود شیمیایی مورد نیاز خود، معادل ۹ میلیارد دلار به این کشورها هزینه اضافی تحمیل خواهد کرد.

اقدام حمایتی صندوق بین‌المللی پول

در روزهای گذشته هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول در واکنش به بحران به وجود آمده، بسته جدید تأمین مالی به منظور مقابله با شوک قیمت مواد غذایی را تصویب و اعلام کرد: «هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول مکانیسم جدیدی را برای اعطای وام‌های اضطراری با شرایط مناسب به منظور مقابله با کمبود مواد غذایی در کشورهایی که در معرض آسیب جدی قرار دارند، تصویب کرده است. بسته جدید به مدت یک سال از طریق تسهیلات اعتباری سریع و برنامه‌های تأمین مالی برای کشورهایی با نیاز فوری به این تسهیلات که از شوک‌ شدید افزایش هزینه واردات مواد غذایی و ناامنی ناشی از آن رنج می‌برند، در نظر گرفته شده است.»

منبع:

پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق بین‌المللی پول

پایگاه خبری رویترز

پایگاه خبری گرید نیوز

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.