۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۹۳۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با شروع جنگ اوکراین، کشورهای غربی به منظور جلوگیری از پیش‌روی روسیه، تحریم‌های این کشور را تشدید کردند. با وجود پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش قابل توجه رشد اقتصادی روسیه در سال جاری میلادی، مسکو با اقداماتی متقابل از جمله گسترش روابط خود با کشورهای آسیایی، فشار تحریم‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش داده و از افت شدید رشد اقتصادی جلوگیری کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با شروع جنگ روسیه و اوکراین کشورهای غربی و متحدان آن «آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن و استرالیا» تحریم‌هایی را با هدف تحت فشار قرار دادن اقتصاد این کشور و جلوگیری از پیش‌روی در خاک اوکراین علیه مسکو اعمال کردند. روسیه نیز در اقدامی متقابل و به منظور مقابله با تحریم‌ها شروع به گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای آسیایی بی‌طرف در جنگ با اوکراین از جمله چین، هند و ایران کرد.

پیش‌بینی اشتباه صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصادی روسیه

ماکسیم رشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی روسیه طی هفته جاری با حضور در مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد: «با وجود تحریم‌های اقتصادی غرب، روسیه کم‌تر از مقدار پیش‌بینی شده با کاهش رشد اقتصادی در سال جاری روبرو بوده و تا سال ۲۰۲۴ به دلیل افزایش تقاضای داخلی و رشد سرمایه‌گذاری به رونق اقتصادی بازخواهد گشت.»

رشتنیکوف اظهار کرد: «اگر چه اقتصاد روسیه در اثر تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه مسکو تحت تأثیر قرار گرفته است اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها تولید ناخالص داخلی تنها با کاهش ۲.۹ درصدی روبرو بوده است.» این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول، پیش‌تر کاهش ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را به دلیل افزایش تحریم‌ها علیه این کشور اعلام کرده بود.

شروع رشد اقتصادی روسیه از سال ۲۰۲۴ میلادی

وزیر توسعه اقتصادی روسیه پیش‌بینی کرد، مسکو در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز با کاهش ۰.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی روبرو شود. وی از رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ به دلیل افزایش تقاضای داخلی و سطح مصرف و رشد سرمایه‌گذاری خبر داد.

پیش از این نیز وزیر نفت روسیه با اعلام «تغییر مسیر» صادرات نفت و گاز این کشور به سمت کشورهای آسیایی و بی‌طرف در جنگ با اوکراین، روند صادرات نفت و گاز  از سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ را مطلوب ارزیابی کرده بود.

کاهش اثرگذاری تحریم بر اقتصادی روسیه

اولگ ویگین اقتصاددان مطرح روسی و استاد دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «اگر تحریم‌های غرب، سال‌ها رشد اقتصادی روسیه را از مسیر خود خارج نکرده بود، اقتصاد روسیه در مسیر رشد ۵ تا ۶ درصدی در سال ۲۰۲۲ قرار داشت. با این حال فاجعه‌ای در اقتصاد روسیه رخ نداده است، زیرا تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو از زمان شروع جنگ با اوکراین، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد اثرگذار بوده است. روسیه در ماه‌های اخیر توانسته است راه‌هایی برای غلبه بر تحریم‌ پیدا کند.»

منابع:

Reuters

The Moscow Times

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.