۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۸۹۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

چین در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در کشورهای آسیای میانه در راستای ابتکار «یک کمربند – یک راه» به عنوان مهم‌ترین طرح تجاری جهان انجام داده است. کشورهای آسیای میانه در توسعه ارتباط زمینی چین با غرب آسیا و اروپا نقش کلیدی دارند. پکن در تلاش است با تعریف منافع متقابل اقتصادی و تجاری با این کشورها، از ظرفیت ژئوپلیتیکی و ترانزیتی آسیای میانه در راستای مقاصد تجاری خود استفاده کند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین که با ابتکار «یک کمربند – یک راه» خود به دنبال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و مهم‌ترین شریک تجاری مناطق مهم دنیا است، جایگاه ویژه‌ای برای کشورهای آسیای میانه قائل است. در همین رابطه یک دیپلمات ارشد چینی در نشست خبری هفته گذشته خود در پکن عنوان کرد: «چین به دنبال تحقق هدف تجارت سالانه ۷۰ میلیارد دلاری با کشورهای آسیای میانه است.»

تجارت چین و کشورهای آسیای میانه

لیو جیانگ پین معاون مدیرکل اداره امور اروپا و آسیای میانه وزارت امور خارجه چین، رشد تجارت فی‌مابین چین و کشورهای آسیای میانه را هدف مشترک طرفین و جزیی از برنامه بلند مدت پکن اعلام کرد. جیانگ پین با اشاره به نرخ رشد دو رقمی تجارت چین و کشورهای مزبور اظهار کرد: «به‌رغم وجود بیماری همه‌گیر کرونا در دو سال گذشته، تجارت چین و همسایگان این کشور در آسیای میانه رشد داشته است.»

گفتنی است بر اساس آمار وزارت بازرگانی چین، تجارت بین چین و کشورهای مذکور در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۹ میلیارد دلار بوده است.

پیگیری مقاصد تجاری چین در اجلاس سازمان همکاری شانگهای

به گفته این دیپلمات چینی: «شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای گفتگوهای جداگانه‌ای با رهبران کشورهای آسیای میانه داشته است. در این گفتگوها بر لزوم بهره‌برداری بیش‌تر از ظرفیت منطقه به منظور افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید شده است. افزایش مقیاس و دامنه همکاری‌ تجاری و بهبود ساختارها و زیرساخت‌های تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به منظور تسهیل تجارت درون منطقه‌ای مورد تأکید همه اعضا قرار گرفته است.»

جیانگ پین ابراز امیدواری کرد: «بهبود کیفیت و افزایش مقیاس تجارت چین و کشورهای آسیای میانه، ضامن توسعه کشورهای منطقه خواهد بود.»

نقش مهم کشورهای آسیای میانه در کریدورهای تجاری

در همین راستا سهیل خان معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای هفته گذشته در بیست و دومین اجلاس این سازمان در سمرقند ازبکستان با اشاره به اینکه جهان با چالش‌های پیچیده و انبوهی از درگیری‌ها و بحران‌های منطقه‌ای مواجه است، بر لزوم همکاری کشورهای عضو سازمان شانگهای تأکید کرد و افزود: «شکاف‌های فناوری و دیجیتال در دنیا در حال افزایش است، بازارهای مالی پریشان شده و برخی کشورها با افزایش حمایت‌گرایی موانعی را برای تجارت آزاد ایجاد کرده‌اند.»

وی در ادامه به نقش راه‌های ارتباطی و کریدورهای اقتصادی موجود در منطقه آسیای میانه اشاره کرد: «تعاملات بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صریح و صمیمانه خواهد بود و آسیای میانه نقش مهمی در تشکیل کریدورهای اقتصادی و تجاری منطقه خواهد داشت. امنیت غذایی، امنیت انرژی و تغییرات آب هوایی از موضوعات دارای اولویت برای ما هستند.»

سازمان همکاری شانگهای انحصاری نیست

جیانگ پین همچنین با اشاره به پیشرفت‌های سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: «پیشرفت سازمان همکاری شانگهای در خصوص افزایش اعضای آن به خوبی نشان می‌دهد که این سازمان یک حلقه بسته و انحصاری نیست. تصمیمات این سازمان با خرد جمعی گرفته می‌شود و ما نشان خواهیم داد که اهل زورگویی و اقدامات هژمونیک نیستیم.»

منبع: China Daily

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.