۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۸۴۵ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

نحوه و زمان اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بر اهداف و نتایج کلی مورد انتظار از آن موثر خواهد بود. در طرح مربوطه در مجلس، شیوه پرداخت مالیات به صورت دوره یکساله و تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد از انجام معامله است. در مورد برخی از مودیان نیز با لحاظ شرایطی امکان تاخیر پنج ساله در پرداخت مالیات وجود خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح مالیات بر عایدی سرمایه در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. جزئیات متن طرح در مطالب قبلی شرح داده شد و در این مطلب زمان و نحوه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داده خواهد شد.

زمان و نحوه اخذ مالیات تحت تاثیر شرایط اجرایی و طراحی کلی پایه مالیاتی است

یکی از اجزای اصلی هر پایه مالیاتی، زمان و نحوه اخذ مالیات است. شیوه دریافت مالیات می‌تواند به شکل کسر در منبع به معنای پرداخت مالیات قبل از تحقق درآمد باشد (مانند مالیات بر درآمد حقوق) و یا به صورت علی‌الحساب یا اظهارنامه‌ای در موعد مشخص باشد. در هر حالت، بسته به شرایط اجرایی، نحوه و زمان اخذ مالیات، به خصوص در مورد مالیات بر عایدی سرمایه بر اهداف و نتایج کلی موثر خواهد بود.

از آنجایی که در متن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، عایدی مشمول مالیات با لحاظ زیان سرمایه محاسبه شده و مجموع عواید سرمایه‌ای در طی سال مشمول مالیات می‌شود، لذا نحوه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه به صورت اظهارنامه‌ای در سامانه مودیان و در بازه زمانی مشخص یکساله خواهد بود.

نحوه و زمان اخذ مالیات بر عایدی سرمایه چگونه است؟

موعد زمانی پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه طبق موعد تبصره ۱ ماده ۱۶ مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یعنی پایان اردیبهشت سال بعد از وقوع معامله است. در مورد دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده ۴ (املاک، حق واگذاری محل و وسایل نقلیه) متعلق به اشخاص غیرتجاری، پس از سه سال از استقرار کارپوشه غيرتجاری، ماليات بر عايدی سرمايه حاصل از انتقال این نوع از دارايی‌ها با نرخ ماده(۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم، به صورت ماليات علی الحساب پرداخت خواهد شد. در صورت عدم پرداخت ماليات، اشخاص فوق مجاز به انجام انتقال دارایی های مذکور نيستند. در جدول زیر موعد و نحوه پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه به طور خلاصه آمده است:

امکان تاخیر پنج ساله در پرداخت مالیات برای گروهی خاص

نقطه اثر اصلی مالیات بر عایدی سرمایه بر تقاضای سوداگرانه و غیرمولد است. لذا در مواردی که تقاضا مصرفی و یا مولد باشد، عموما معافیت اعطا می‌شود. املاک به عنوان نهاده تولید، مورد تقاضای فعالان اقتصادی است. لذا اگر شخصی ملک یا مغازه‌ای را به قصد تغییر محل فعالیت بفروشد، طبیعتا تقاضای سفته‌بازانه نداشته و باید معاف از مالیات باشد یا نهایتا نحوه و زمان اخذ مالیات به شکلی باشد که شخص برای ادامه فعالیت اقتصادی در تنگنا قرار نگیرد.

در طرح مالیات بر عایدی سرمایه درباره موضوع مذکور که در قوانین مالیات بر عایدی سرمایه کشورهای جهان به ساز و کار Roll Over مشهور است، پرداخته شده است. بر این اساس چنانچه دارایی‌های موضوع بند(۱) ماده(۴) (املاک و حق واگذاری محل) با رعایت شرایطی فروخته شوند، می‌توان پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مشمول شده را حداکثر به مدت پنج سال از تاریخ صدور صورت حساب الکترونیکی انتقال دارایی اولیه یا تاریخ فروش دارایی جایگزین شده به تاخیر انداخت.

شرایط ذکر شده به شرح زیر است:

الف- دارایی متعلق به اشخاص حقيقی بوده و مالک يا صاحب حق بر اساس اطلاعات سامانه‌ای سازمان مالیاتی، به عنوان صاحبان مشاغل در نظام مالياتی ثبت نام شده باشند و حداقل به مدت دو سال شاغل به فعاليت اقتصادی در محل مذکور باشد و بيش از شش ماه متوالی از توقف فعاليت‌های مذکور در محل دارایی نگذشته باشد؛

ب- دارایی کاربری غيرمسکونی داشته باشد.

ج- مالک يا صاحب حق دارایی، تصميم خود مبنی بر جايگزينی دارايی ديگری برای انجام فعاليت اقتصادی خود را به سازمان اعلام نمايد و حداکثر پانزده ماه از تاريخ انتقال دارايی نسبت به تملک دارايی جايگزين و شروع فعاليت شغلی خود بر اساس اطلاعات سامانه مؤديان اقدام نمايد.

این شرایط به صورت خلاصه در جدول زیر آمده است:

انتهای پیام/مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.