۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۷۲۸ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲ دسته: پول و بانک
۰

اقدام بانک مرکزی چین در راستای کمک به مشکل کمبود نقدینگی بنگاه های تولیدی علی الخصوص حوزه مسکن، بانک‌ها را به اعطای وام‌ های بیشتر با سود کمتر تشویق می کند. پیش بینی می شود که این اقدام به رونق حوزه مسکن منجر شود و کمک شایانی به افزایش رشد تولید ناخالص داخلی این کشور پس از همه‌گیری کرونا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد درصد سود تسهیلات بانک مرکزی در چین اکنون به پایین ترین حد خود رسیده است. این اقدام بانک مرکزی، بانک‌ها را به اعطای وام‌ های بیشتر با سود کمتر تشویق می کند. اقدامی که به نوبه خود از سنگینی بار هزینه های بحران مسکن و کرونا می کاهد.

کاهش رشد اقتصادی چین که به دلیل بحران مسکن تشدید شده بود، با همه گیری کرونا که منجر به تعطیلی غیرمنتظره کارخانه ها و مشاغل شد، به اوج خود رسید. بدین منظور بانک مرکزی چین اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام داد. بانک مرکزی بعد از اینکه چندین درصد سود تسهيلات بانکی خود را کاهش داد.

دولت چین تصمیم گرفته است که درصد سود دو وام مهم را کاهش دهد. وام یک ساله یکی از وام های مهمی بود که درصد سود تسهیلات بانک از ۳.۷۰٪ به ۳.۶۵٪ کاهش یافت. این وام برای مشاغل و خانوارها بسیار مهم و اساسی است.

وام دومی که بانک مرکزی درصد سود تسهیلات آن را از ۴.۴۵ درصد به ۴.۳ کاهش داده است، وام پنج ساله برای مسکن بود. در حال حاضر درصد سود این دو وام به پایین ترین مقدار خود در کشور چین رسیده است. آخرین بار وام یک ساله در ژانویه و وام پنج ساله در ماه می کاهش یافته بود.

پیش بینی افزایش ۵.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی با کاهش سود تسهيلات بانک ها

چین شاخص‌های اقتصادی ناامیدکننده‌ای در ماه ژوئیه ارائه داد. رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم به میزان ۰.۴ درصد کاهش در طول یک سال را نشان می دهد. این بدترین عملکرد سه ماهه برای تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۲۰ به شمار می آید.

بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در مسکن تمایلی ندارند و بسیاری دیگر با مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت در حوزه مسکن رو به رو شدند. در حال حاضر مالکان خشمگین هستند و کمبود نقدینگی بیداد می کند.

از این رو دولت با کاهش درصد سود تسهیلات در بانک اقداماتی را برای رفع این مشکلات ترتیب داد و برای امسال افزایش حدود ۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود را پیش بینی می کند اما با این حال بسیاری از اقتصاد دانان در تحقق آن تردید دارند.

منبع: روزنامه لوموند

انتهای پیام/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.