۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۵۴۰ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

سامانه بونا به عنوان سامانه تسویه و پرداخت چندارزی در سال ۲۰۲۰ و توسط صندوق پول عرب (AMF) راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی چنین سامانه‌ای، تسهیل جریان مالی تجارت میان کشورهای عربی افزایش سهم پول‌های محلی در پرداخت‌‌های منطقه‌ای و تقویت همگرایی و یکپارچگی اقتصادی و مالی کشورهای عربی است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با هدف توسعه یکپارچگی اقتصادی خود اقدام به توسعه همکاری‌های اقتصادی و مالی بین یکدیگر کرده اند. از جمله این اقدامات پروژه «عابر» در سال ۲۰۱۹ و پلتفرم «آفاق» در سال ۲۰۲۰ بوده است که به عنوان بستری برای تسهیل تبادلات مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ارزهای محلی شناخته می‌شوند. یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده، سامانه بونا است که با هدف سهولت در پرداخت‌های فرامرزی کشورهای عربی راه‌اندازی شد.

سهولت در پرداخت‌های فرامرزی کشورهای عربی به کمک سامانه بونا

یکی دیگر از ابزارهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تسهیل تجارت و توسعه زیرساخت‌های تبادلات مالی، عضویت در سامانه بونا (به انگلیسی: Buna و به عربی: بُنى) است که در سال ۲۰۲۰ توسط صندق پول عرب [۱] راه‌اندازی شد.

بونا سامانه پرداخت چندارزی است که با ارتباط با شرکای تجاری بزرگ، پرداخت‌های فرامرزی را با ارزهای عربی و بین‌المللی در سراسر منطقه عربی و فراتر از آن، پایاپای و تسویه می‌کند. این سامانه اولین سامانه پرداخت فرامرزی و چندارزی منطقه‌ای است که تبادلات مالی مربوط به تجارت، سرمایه‌گذاری و تراکنش‌های مالی کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

پوشش ۹۰ درصد ارزهای مورد استفاده کشورهای عربی در سامانه بونا

بونا به بانک‌های مرکزی، بانک‌‌های تجاری و موسسات مالی در کشورهای منطقه و فراتر از آن، امکان ارسال و دریافت پرداخت‌ها با ارزهای محلی و همچنین ارزهای بین‌المللی را می‌دهد. در حال حاضر ۴ ارز عربی شامل درهم امارات، پوند مصر، دینار اردن و ریال عربستان و ۲ ارز بین‌المللی دلار و یورو در این سامانه پشتیبانی می‌شوند که این ارزها ۹۰ درصد جریان پرداخت‌های فرامرزی کشورهای عربی را نمایندگی می‌کنند.

هدفگذاری این سامانه تبدیل شدن به سامانه پرداخت فرامرزی و چندارزی متمرکزی است که به عنوان پلی میان کشورهای عضو و سایر کشورها شناخته شود. در همین راستا در نظر دارد که:

  • جریان مالی ناشی از تجارت کشورهای عربی با یکدیگر و با سایر کشورهای جهان را تسهیل کند؛
  • نقش موثری در یکپارچگی اقتصادی و مالی کشورهای عربی داشته باشد؛
  • پرداخت‌های خرد برون‌مرزی برای شهروندان کشورهای عربی، به‌آسانی پرداخت‌های درون‌سرزمینی شود؛
  • استفاده از ارزهای محلی کشورهای عربی افزایش و وابستگی به ارزهای خارجی کاهش یابد؛
  • استاندارد نهادهای مالی و بانکی کشورهای عربی افزایش و منطبق بر استانداردهای بین‌المللی شود.

عضویت بانک‌های کشورهای عربی و همکاری با سایر سامانه‌های پرداخت

در حال حاضر ۸۴ بانک ملی و منطقه‌ای از کشورهای مختلف از جمله عراق، عربستان، اردن، قطر، مصر، تونس، الجزایر، عمان، امارات، کویت و لبنان در سامانه بونا عضو هستند که عضویت بیش از ۱۵۰ بانک دیگر نیز در حال پیگیری است.

اگرچه سامانه بونا در ابتدا با تمرکز بر پرداخت بین کشورهای عربی راه‌اندازی شد، اما طی ماه‌‌های اخیر همکاری‌هایی با سایر مناطق به امضا رسانده است که شامل مواردی همچون همکاری با شرکت پرداخت بین‌المللی NIPL وابسته به شرکت پرداخت ملی هند (NPCI) و سامانه پرداخت و تسویه آفریقا موسوم به پاپس می‌شود.

پی‌نوشت:

[۱] Arab Monetary Fund (AMF)

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی فین‌تک تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.