۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۵۱۶ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۱۶ میلادی با راه‌اندازی شرکت پرداخت خلیج فارس، به دنبال توسعه تسویه و پرداخت منطقه‌ای میان کشورهای عضو بوده است. یکی از خروجی‌های این شرکت، پلتفرم «آفاق» نام دارد که بستری برای تبادلات مالی منطقه‌ای کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از ارزهای محلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موسوم به GCC با هدف توسعه یکپارچگی اقتصادی خود اقدام به توسعه همکاری‌های اقتصادی و مالی بین یکدیگر کرده اند. یکی از این اقدامات پروژه «عابر» است که در سال ۲۰۱۹، بین بانک‌های مرکزی عربستان و امارات اجرا شد و هدف آن بررسی امکان تسویه داخلی و برون‌مرزی از طریق یک ارز واحد منطقه ای بود. یک سال پس از آن، پروژه «آفاق» به بستر تبادلات مالی منطقه‌ای توسط این شورا معرفی شد.

اتصال سیستم‌های پرداخت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، شرکتی تحت عنوان شرکت پرداخت خلیج فارس [۱] را دسامبر ۲۰۱۶ تأسیس کردند که هدف آن ساخت و توسعه سامانه‌ای بود که به کمک آن بتوان همه سیستم‌های پرداخت را در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به هم متصل کرد.

مقر اصلی شرکت پرداخت خلیج فارس، در شهر ریاض عربستان واقع است و علاوه بر دفتر مرکزی، شعبه‌ای در شهر ابوظبی، پایتخت امارات نیز وجود دارد. این شرکت که شرکت سهامی خاص از نوع بسته [۲] محسوب می‌شود، تحت مالکیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و توسط آنان تأمین مالی می‌شود.

این شرکت به‌طور مشخص چهار هدف عمده را دنبال می‌کند:

  • ایجاد زیرساختی جامع و انعطاف‌پذیر برای پرداخت‌های منطقه خلیج‌فارس که خدمات مختلف پرداخت را برای برآورده‌کردن تقاضای بازار، مطابق با قوانین و مقررات پرداخت ارائه می‌کند؛
  • ایجاد سیستم پرداختی برای اتصال سیستم‌های پرداخت و تسویه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و انجام تراکنش‌های مالی چندجانبه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس؛
  • پیاده سازی و راه‌اندازی سیستم پرداخت منطقه خلیج فارس در محیطی امن و باثبات؛
  • همکاری با سازمان‌ها و مراجع بین‌المللی و ارائه مطالعات و توصیه‌های مربوط به سیستم‌های پرداخت.

پروژه «آفاق» شورای همکاری خلیج فارس؛ بستر تبادلات مالی منطقه‌ای

در همین راستا، شرکت پرداخت خلیج فارس در دسامبر ۲۰۲۰ و همزمان با پایان پروژه آزمایشی عابر، فاز یک پلتفرم خود موسوم به «آفاق» [۳] را راه‌اندازی کردند و به این ترتیب اولین تراکنش مالی بین بانک مرکزی عربستان و بانک مرکزی بحرین آغاز شد.

سیستم پرداخت آفاق پلتفرمی مشترک و منطقه‌ای را ارائه می‌کند که سیستم‌های تسویه ناخالص آنی [۴] کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به همدیگر متصل می‌کند.

به این ترتیب پردازش آنی تراکنش‌های مالی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، از جمله تسویه‌های ناخالص تا پایان روز اجرا می‌شود. این پلتفرم همچنین از دستورالعمل‌های تسویه خالص چندجانبه فرامرزی [۵] ارائه شده توسط سیستم‌های پایاپای (کلرینگ) منطقه‌ای مختلف نیز پشتیبانی می‌کند.

پلتفرم آفاق از تسویه و تراکنش‌های مالی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پشتیبانی می‌کند و در عین حال سیستمی کامل برای پرداخت های فرامرزی ایمن، کارآمد و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهد. شورای همکاری خلیج فارس، یکی از اهداف این سیستم را افزایش ثبات مالی در شورای همکاری خلیج فارس و کل منطقه غرب آسیا دانسته است.

اتصال بانک‌های کشور کویت به پلتفرم آفاق

در ماه مارس سال میلادی جاری نیز بانک مرکزی کویت از اتصال به پلتفرم آفاق خبر داد. هدف کویت از این اقدام، انجام تراکنش‌های مالی به ارزهای محلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین سایر ارزها در زمانی کوتاه‌تر و با کارمزدی کمتر برای مشتریان و بنگاه‌های اقتصادی کویت بوده است. به گفته رئیس وقت بانک مرکزی کویت، استفاده از پلتفرم آفاق در راستای توسعه سیستم‌های پرداخت فرامرزی، کاهش وابستگی به سیستم‌های مالی و شبکه‌های تراکنش خارجی و کاهش هزینه‌‌های تبادلات مالی تعریف شده است.

در حال حاضر ۲۶ بانک کشور بحرین، ۱۲ بانک عربستانی و ۲ بانک کویتی عضو پلتفرم یکپارچه آفاق شده اند.

پی‌نوشت‌ها:

[۱] Gulf Payments Company (GPC)

[۲] Closed Joint-Stock Company

[۳] Afaq

[۴] Real-Time Gross Settlement (RTGS)

[۵] cross-border multilateral net settlement

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی فین‌تک تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.