۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۱۷۸ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشورهای قاره آفریقا با هدف توسعه تجارت با یکدیگر، اقدام به راه‌اندازی سامانه پرداخت و تسویه آفریقا موسوم به پاپس کرده‌‌اند. به کمک این زیرساخت، بنگاه‌های آفریقایی می‌توانند پرداخت‌های درون قاره‌ای خود را به ارزهای محلی بپردازند که سبب افزایش سرعت و کاهش هزینه تجارت خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آفریقایی در راستای توسعه تجارت با یکدیگر، از سال ۲۰۱۲ و با شروع همکاری میان ۲۴ کشور، همگرایی تجاری و اقتصادی خود را آغاز کرد. پس از آن در جولای ۲۰۱۹ و در دوازدهمین نشست اتحادیه آفریقا (اتحادیه‌ای متشکل از همه ۵۵ کشور قاره آفریقا)، از ایجاد منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا[۱] (AfCFTA) و سامانه تسویه و پرداخت آفریقا (PAPSS) خبر دادند.

در حال حاضر منطقه تجارت آزاد آفریقا به تصویب ۴۱ کشور آفریقایی[۲] رسیده و از ژانویه سال ۲۰۲۱، این توافقنامه لازم الاجرا شده است. هدف کلی این منطقه تجارت آزاد کاهش بوروکراسی، تسهیل تجارت بین کشورهای عضو و در نهایت ایجاد بازار مشترک با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری و مجموع تولید ناخالص داخلی ۳.۵ هزار میلیارد دلاری است.

سامانه متمرکز تسویه و پرداخت؛ زیرساخت مالی آفریقا برای توسعه تجارت

یکی از پیش‌نیازهای توسعه تجارت میان اعضای یک اتحادیه، توسعه زیرساخت مالی بین اعضا است؛ از همین رو دبیرخانه AfCFTA به همراه بانک واردات و صادرات آفریقا (زیر نظر بانک توسعه آفریقا) رسما در ژانویه سال ۲۰۲۲، سامانه پرداخت و تسویه آفریقا[۳] موسوم به پاپس (PAPSS) را راه‌اندازی کردند. پاپس یک سیستم پرداخت و تسویه متمرکز برای تجارت کالا و خدمات درون قاره آفریقا است.

هدف از راه‌اندازی سامانه پاپس، ایجاد زیرساختی مالی با امکان پرداخت فوری و فرامرزی به ارزهای محلی بین کشورهای عضو منطقه تجارت آزاد آفریقا است. این زیرساخت به ساده‌سازی تراکنش‌های فرامرزی کمک می‌کند و در نتیجه وابستگی به ارزهای جهان‌روا را برای این تراکنش‌ها کاهش می‌دهد.

آفریقا در حال حاضر تقریباً ۴۲ واحد پول دارد. سامانه پاپس، سامانه‌ای یکپارچه در سراسر قاره آفریقاست که وظیفه پردازش، پایاپای (کلرینگ) و تسویه پرداخت‌های تجاری درون آفریقا را با استفاده از سیستم تسویه خالص چندجانبه [۴] بر عهده دارد. این سامانه به بنگاه‌های آفریقایی اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های تجاری دورن قاره‌ای خود را به ارز محلی خود پرداخت کنند.

حذف ارزهای واسطه به کمک سامانه تسویه و پرداخت آفریقا

در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد از تراکنش‌های دورن قاره آفریقا که با دو ارز آفریقایی است، به کمک بانک‌های کارگزار[۵]، اغلب در خارج از آفریقا و با استفاده از ارز خارجی سوم (معمولا دلار یا یورو)، پایاپای و تسویه می‌شود. این موضوع سبب افزایش هزینه پرداخت‌ها در درون قاره آفریقا شده است.

انتظار می‌رود سامانه پاپس باعث افزایش سرعت تسویه و پرداخت تراکنش‌های تجاری و همچنین کاهش هزینه‌ها شود؛ پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای کامل سامانه پاپس، سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار در هزینه تراکنش‌های پرداختی درون قاره آفریقا صرفه‌جویی شود.

پی‌نوشت‌ها:

[۱] African Continental Free Trade Area

[۲] همه کشورهای قاره آفریقا بجز ۱۴ کشور شامل: بنین، بوتسوانا، بوروندی، مجمع‌الجزایر قمر، اریتره، گینه بیسائو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشل، سومالی، سودان و سودان جنوبی.

[۳] Pan-African Payment and Settlement System (PAPSS)

[۴] multilateral net settlement system

[۵] correspondent bank

منابع:

افریکن بیزنس

فین‌تک تایمز

انتهای پیام تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.