۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۶۸ ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

سپرده‌های بانک آینده تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده اما تنها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت تسهیلات شده و مابقی صرف خرید سهام و ملک و پوشش زیان انباشته ۹۵ هزار میلیارد تومانی این بانک شده است. همچنین بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی بانک آینده به شرکت‌های زیرمجموعه بانک اختصاص یافته است.

مسیر اقتصاد/ تخلفات بانک آینده در شبکه بانکی کشور، بسیار متنوع و متعدد است. پرداخت تسهیلات کلان بیش از ۶ برابر سقف قانونی، پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط بیش از ۱۰۰ برابر سقف قانونی، سهامداری یک فرد در بانک بیش از ۷ برابر سقف قانونی و تخلف ۴۰ برابری در اعطای تسهیلات برای ساخت ایرانمال از جمله تخلفات این بانک است. با وجود این بانک آینده در سال‌های اخیر توانسته است با پرداخت سود غیر متعارف و غیر مرتبط با عملکرد واقعی بانک، به مرور بر میزان جذب سپرده خود بیفزاید و تا پایان سال ۱۴۰۰ سپرده‌گذاران حقیقی خود را به بیش از ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر برساند.

جذب سپرده ۲۸۶ هزار میلیارد تومانی بانک آینده

بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک آینده، مجموع سپرده‌های این بانک با افزایش بیش از ۳۰ درصدی در مقایسه با انتهای سال ۱۳۹۹، به بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. از این میزان بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد تومان حجم سپرده سرمایه‌گذاری یک ساله، ۲۰ هزار میلیارد تومان سپرده سرمایه‌گذاری دو ساله و ۲۴ هزار میلیارد تومان سپرده‌های کوتاه مدت است.

بیش از ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شخص حقیقی در بانک آینده سپرده‌گذاری کرده‌اند و سهمی ۲۶۵ هزار میلیارد تومانی از کل سپرده‌های این بانک را به خود اختصاص داده‌اند. ۱۳ هزار شخص حقوقی نیز در بانک آینده سپرده‌گذاری کرده‌اند و مجموع سپرده‌های آن‌ها در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

بانک آینده تنها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است

با وجود جذب بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در بانک آینده، مانده تسهیلات این بانک تا انتهای سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که کمتر از ۴۲ درصد سپرده‌ها را شامل می‌شود. این درحالیست که وظیفه بانک‌ها در اقتصاد، جذب سپرده و اعطای تسهیلات است و انتظار می‌رود میزان تسهیلات اعطایی آن‌ها فاصله‌ای ناچیز داشته باشد، اما بانک آینده در این زمینه عملکردی بسیار غیر استاندارد دارد.

نکته جالب توجه دیگر اینکه از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک آینده بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه بانک اعطا شده که ۱۰۰ برابر سقف قانونی تعیین شده از سوی بانک مرکزی است و در مجموع ۱۰۹ هزار میلیارد تومان از تسهیلات نیز در قالب تسهیلات کلان پرداخت شده است که بیش از ۶ برابر سقف قانونی است.

بانک آینده با ۲۸۶ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی چه می‌کند؟

بانک آینده ۸۱ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های بانکی خود را صرف خرید سهام کرده و مابقی را نیز صرف خرید ملک و جبران زیان انباشته خود کرده است. مجموع زیان انباشته بانک آینده تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بخش اصلی آن ناشی از پرداخت سود غیرمتعارف به سپرده‌گذاران است.

بانک آینده در سال ۱۴۰۰ از محل اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری مستقیم، کمتر از ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده، اما بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت سود غیر متعارف به سپرده‌گذاران کرده است. پرداخت سود به سپرده‌گذاران بیش از دو برابر درآمد عملیاتی، مبنای قانونی و شرعی ندارد و تنها بر زیان انباشته بانک می‌افزاید.

در حال حاضر الگوی عملکرد بانک آینده نمادی از استفاده نامطلوب این بانک از قدرت خلق پول و اعطای تسهیلات است و تداوم این روند به افزایش زیان انباشته این بانک منجر می‌شود. بنابراین از بانک مرکزی انتظار می‌رود قدرت خلق پول چنین بانک‌هایی که به جای کسب سود از فعالیت بانکی، از خرید و نگهداری املاک به دنبال جبران زیان خود هستند، جلوگیری کند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.