۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۶۳ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

مقامات بریتانیا بارها بر ضرورت پایبندی به اهداف اقلیمی تاکید کرده‌اند و این کشور به عنوان الگوی دیگر کشورها در این زمینه مطرح می‌شود. اما به اذعان کمیته تغییرات اقلیمی، برنامه‌های اجرایی دولت بریتانیا برای تحقق اهداف اقلیمی در این کشور کافی نیست و با شعارهای مسئولین بریتانیایی همخوانی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر مقامات بسیاری از کشورها، خصوصا کشورهای توسعه یافته غربی از جمله بریتانیا بر ضرورت اجرای محدودیت‌هایی به منظور کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای تاکید کرده‌اند. کارشناسان در خصوص اینکه روندی از تغییرات اقلیمی در کره زمین در حال وقوع است اتفاق نظر دارند اما در این زمینه که نقش بشر در این تغییرات چقدر است و چه اقداماتی باید در دستورکار قرار بگیرد، اتفاق نظر وجود ندارد.

شعارها با برنامه‌ها همخوانی ندارد

مقامات اغلب کشورهای جهان بر لزوم مقابله با تغییرات اقلیمی اتفاق نظر دارند اما در زمان تدوین و اجرای برنامه‌ها، بسیاری از کشورها توسعه اقتصادی را بر رعایت محدودیت‌های اقلیمی ترجیح می‌دهند. این مسئله به طور خاص در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به وضوح نمایان شد و پس از آن بسیاری از کشورها نیز علنا با اجرای محدودیت‌هایی که در توافق اقلیمی پاریس مطرح شده مخالفت کردند.

در طرف مقابل بسیاری از کشورهایی که در شعار موافق اعمال محدودیت‌ها و رعایت توافق پاریس هستند نیز در زمان تدوین و اجرای برنامه‌ها، به شعارهای خود آنطور که باید عمل نمی‌کنند. این مسئله درخصوص کشورهای توسعه یافته غربی نمود بیشتری دارد؛ به طوریکه مقامات این کشورها عموما کشورهای درحال توسعه را به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و ایجاد محدودیت در رشد اقتصادی تشویق می‌کنند، اما برنامه‌های اجرایی خودشان با این شعارها همخوانی ندارد.

برنامه‌های دولت بریتانیا شعارهای اقلیمی را محقق نمی‌کند

به طور خاص کشور بریتانیا به عنوان یکی از مهمترین حامین محدودیت‌های اقلیمی و توافق پاریس مطرح است و مقامات این کشور همواره بر ضرورت اجرای برنامه‌هایی که خالص انتشار کربن را در آینده نزدیک به صفر برساند تاکید کرده‌اند. حتی با وجود بحران انرژی که در ماه‌های اخیر و بعد از جنگ اوکراین گریبانگیر اروپا و بریتانیا شده است نیز مقامات این کشور بار دیگر بر پایبندی خود به اهداف اقلیمی تاکید کرده‌اند. اما گزارش اخیر کمیته جهانی تغییرات اقلیمی[۱] نشان می‌دهد برنامه‌های این کشور نیز با شعارهای دولتمردان همخوانی ندارد.

در گزارش این کمیته ضمن تاکید بر اینکه بریتانیا باید الگوی دیگر کشورها در کاهش انتشار کربن باشد، بر این مسئله تاکید شده است که برنامه فعلی دولت بریتانیا اهداف اقلیمی را محقق نمی‌کند. این کمیته در گزارش خود ۳۰۰ توصیه سیاستی به دولت بریتانیا پیشنهاد کرده است که برای تحقق اهداف اقلیمی اجرای آن‌ها ضروری است. از جمله این مواردی می‌توان به «حمایت بیشتر از تولید برق تجدیدپذیر»، «کنار گذاشتن سریعتر خودروهای غیربرقی»، «بالا بردن بهره‌وری انرژی در منازل» و «کاهش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد محدودیت در استفاده از زمین‌های کشاورزی» اشاره کرد.

پینوشت:

[۱] Climate Change Committee

منبع: کمیته تغییرات اقلیمی

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.