۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۴۸ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۳

بلافاصله بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، مسکو با تحریم‌های غرب روبرو شد. کشورهای غربی و متحدان آن‌ها از جمله ژاپن، درصدد بودند با تحریم بانک‌های روسیه و دیگر حوزه‌های اقتصاد این کشور مانعی برای پیش‌روی مسکو ایجاد کنند. در اقدامی متقابل، ولادیمیر پوتین با صدور فرمانی سرمایه‌گذاران کشورهای تحریم‌کننده را از فروش دارایی و سهام خود در بانک‌های روسیه و دیگر بخش‌های اقتصاد مانند انرژی منع کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد ممنوعیت‌های ناشی از صدور فرمان ولادیمیر پوتین در تقابل با تحریم‌های مالی و بانکی روسیه، اغلب پروژه‌های بزرگ اقتصادی و تجاری که کشورهای غیرهمسو (تحریم‌کننده) در خاک روسیه در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند را دربرمی‌گیرد. مسکو دو روز پیش این فرمان را صادر و منتشر کرد تا نشان دهد آماده ضربه زدن به منافع کشورهای متخاصم با خود است.

محدویت‌های بانکی و مالی غرب علیه روسیه

کشورهای غربی و متحدانش، از جمله ژاپن، زمانی که روسیه در اواخر فوریه سال جاری میلادی نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام کرد، محدودیت‌های مالی و بانکی علیه مسکو اعمال کردند و در ادامه نیز فشارها و تحریم‌های غرب ادامه یافت. روسیه نیز در اقدامی متقابل محدودیت‌هایی بر بنگاه‌ها و کسب وکارهای غربی در خاک خود اعمال و برخی از دارایی‌های این شرکت‌ها را مسدود کرد.

زیان مالی بانک‌های روسیه از تحریم غرب

در روزهای گذشته برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین، بانک مرکزی روسیه وضعیت مالی بانک‌های این کشور را اعلام کرد. دیمیتری تولین معاون اول بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که در اثر تحریم‌های کشورهای غربی، بانک‌های روسیه در نیمه نخست سال میلادی جاری ۱.۵ تریلیون روبل معادل ۲۴.۸ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. این مقام ارشد بانک مرکزی روسیه در ادامه گفت: یک چهارم بانک‌های روسی در شش ماه نخست امسال زیان‌ده بوده‌ و دو سوم مجموع ضرر و زیان بانک‌ها ناشی از عملیات ارزی با ارزهای خارجی بوده است.

تولین با اعلام اینکه بانک‌های روسیه هنوز ۷ تریلیون روبل (۱۱۶ میلیارد دلار) ذخیره ارزی دارند، اظهار داشت: «می‌توان گفت ما تا کنون با تلفات اندکی در مقابل تحریم‌های غرب موفق بوده‌ایم.»

ممنوعیت فروش دارایی تحریم‌کنندگان در خاک روسیه

در پاسخ به تحریم‌های غرب، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با صدور فرمانی، سرمایه‌گذاران کشورهای غیردوست (تحریم‌کننده) را از فروش سهام خود در بانک‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند انرژی منع کرد. این فرمان که روز جمعه توسط پوتین امضاء و منتشر شد سرمایه‌گذاران کشورهایی که از تحریم‌های روسیه حمایت می‌کنند را از فروش دارایی‌های خود در بانک‌ها، نهادهای استراتژیک، سرمایه‌گذاری‌های تولیدی، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات بخش انرژی و پروژه‌های بخش نفت و گاز، ذغال سنگ، نیکل و سایر موارد منع می‌کند.

افزایش هزینه تحریم بانک‌های روسیه

این فرمان تقریباً همه پروژه‌های بزرگ بخش بانکی و مالی روسیه و حوزه انرژی که سرمایه‌گذاران غربی در آن سهام دارند را شامل می‌شود. در این فرمان آمده است که پوتین در موارد خاص می‌تواند معافیت ویژه‌ای به منظور تسهیل انجام معاملات برای برخی بانک‌ها صادر کند. روسیه به خوبی می‌داند که کشورهای اروپایی به ویژه در حوزه انرژی وابستگی زیادی به این کشور دارند و با اقدام متقابل خود قصد دارد غرب و متحدانش را به این نتیجه برساند که تحریم‌های مالی و بانکی علیه مسکو بی پاسخ باقی نخواهد ماند.

منبع:

رویترز

مسکو تایمز

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی

  1. بی ربط به موضوع
    ادامه برنامه افتضاح ششم توسعه چه معنی میده واقعا انقدر عاجزید؟؟؟؟.؟اگر قرار به ادامه برنامه ششم است از همین الان فاتحه دولت را بخوانید اسمش را بذارید دولت زنگ تفریح........رسما حکومت داری بلد نیستید ما عمرمون را از سر راه آوردیم چقدر وقت هدر بره تا شما بفهمید الزامات توسعه چیه متوجه هستید وقتی نیست

    ۰۰
  2. در حوزه بانکی رسما در حال تکرار افتضاح دوره اول روحانی هستیم بانک ها اوراق را بین خودشان ریپو کنند؟؟؟؟ انگار اصلا تجربه ای اتفاق نیافتاده این همه حساسیت روی پایه پولی بدون نگاه به کیفیت نقدینگی بدون برنامه توسعه صنعتی ..........

    ۰۰
  3. دوستان ادعا می کنند مسایل کشور را به برجام گره نزدند ولی دقیقا برای برنامه هفتم منتظر برجامند هنوز نمی توانند تصمیم بگیرند چه صنایعی در این کشور باشه و با چه استرانژی صنعتی نقدینگی به سمت این صنایع بره اگر موضوع برجام ادامه پیدا کنه یا باید بدند بره یا همین طور یومیه بگذارنند خاک بر سرشون سی سال زمان داشتید و هیچ نکردید (بالا رفتن نرخ بهره یعنی بدبخت شدن تولید )

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.