۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۸۹۷ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

چین از سال ۲۰۰۸ میلادی در پی برنامه سوم اصلاح نظام مالیاتی خود موسوم به برنامه مالیات طلایی سوم، واحدی با عنوان تجارت بزرگ ایجاد کرد و با ارزیابی ریسک و تمرکز بر مودیان بزرگ، درآمدهای مالیاتی خود را با حفظ و ارتقای رضایتمندی مودیان، به شکل چشمگیری افزایش داد.

به گزارش مسیر اقتصاد ارزیابی ریسک[۱] در سازمان‌های مالیاتی امری مرسوم و مهم برای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و میان مدت است. ارزیابی ریسک عموما در حوزه‌های اداری، فنی، حسابرسی و تمکین مودیان براورد و تحلیل می‌شود. کشور چین با اجرای مرحله سوم از اصلاحات نظام مالیاتی، موسوم به برنامه مالیات طلایی سوم به ایجاد واحد مودیان بزرگ[۲] اقدام کرد.

دپارتمان تجارت بزرگ ۷۰ درصد وصول مالیات از مودیان بزرگ را افزایش داد

یکی از مهم‌ترین اصلاحات سازمانی در نظام مالیاتی کشور چین، ایجاد دپارتمان تجارت بزرگ[۳] در سال ۲۰۰۸ است. منطق ایجاد دپارتمان این بود که با ارائه سطح نظارت بیشتر و سطح خدمات بالاتر در امور مالیاتی به مشاغل بزرگ، دپارتمان جمع‌آوری درآمد را افزایش می‌دهد و فضای سرمایه‌گذاری را بهبود می‌بخشد.

دپارتمان تجارت بزرگ در سه سال اول فعالیت خود توانست ۷۰ درصد وصول درآمد از مودیان بزرگ را افزایش دهد. نمودار زیر تعداد ممیزی‌های انجام شده توسط دپارتمان تجارت بزرگ از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۴ است. که نشان می دهد بار حسابرسی بر مودیان بزرگ به صورت محسوسی از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است.

دپارتمان تجارت بزرگ شامل یک اداره مرکزی و واحدهایی در تمام استان‌ها و بسیاری از شهرداری‌ها است. دفتر مرکزی LBD، مسئول توسعه و نظارت بر سیاست های ملی برای اداره مالیات دهندگان بزرگ و همچنین نظارت بر اداره ۴۵ شرکت بزرگ است که عموما در پکن استقرار دارند. این شرکت‌ها حدود ۲۲ درصد از تمام مالیات وصولی سازمان مالیاتی کشور چین را تشکیل می‌دهند. دفاتر استانی و شهرستانی نیز  حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت بزرگ دیگر را نظارت و حسابرسی می‌کنند که تخمین زده می شود ۲۰ درصد مالیات وصولی سازمان مالیاتی کشور چین را تشکیل دهند.

رضایتمندی ۸۵ درصدی شرکت‌های بزرگ از دپارتمان تجارت بزرگ

مالیات پرداخت شده توسط ۴۵ گروه شرکت بزرگ تحت نظارت مستقیم ستاد LBD از ۱.۹۸۰ تریلیون ین در سال ۲۰۱۰ به ۲.۷۹۰ تریلیون ین در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت. SAT در جولای ۲۰۱۳ نظرسنجی از ۴۵ شرکت بزرگ انجام داد. این پاسخ دهندگان سطح کلی رضایت از خدمات LBD را ۸۵.۳٪، با ۳۲.۴٪ کاملا راضی و ۵۲.۹٪ به طور کلی راضی گزارش کردند. نکته حائز اهمیت این است که با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی از شرکت‌های بزرگ در طول سال های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۳، میزان رضایتمندی این شرکت‌ها در سطح بسیار مطلوبی قرار داشته است.

عملکرد موفقیت آمیز دپارتمان تجارت بزرگ موسوم به LBD باعث شد دولت چین به سمت نوسازی و تقویت ادارات تجارت بزرگ در برنامه اصلاح نظام مالیاتی ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۰ حرکت کند. همچنین دولت چین درصدد است واحدجداگانه‌ای برای افراد با درآمد بسیار بالا با الگو گیری از تجربه موفق واحد تجارت بزرگ طراحی و پیاده سازی کند که این مسئله نشان از رضایتمندی مقامات مالیاتی کشور چین از اداره تجارت بزرگ سازمان امور مالیاتی چین است.

ارزیابی ریسک و حرکت به سمت واحدهای تخصصی و حرفه‌ای حسابرسی و نظارت بر مودیان بزرگ، ساز و کاری است که کشورهای توسعه یافته برای کاهش استرس سازمانی و حسابرسی هوشمند از مودیان مالیاتی بزرگ انجام می دهند و این کار رضایتمندی مودیان مالیاتی را نیز در پی دارد.

منبع:

Tax Administration Reform in China: Achievements, Challenges, and Reform Priorities

پی نوشت:

[۱] شناسایی مخاطرات و انواع احتمالات زیان و ضرر، و برنامه‌ریزی مقتضی برای مقابله با آن‌ها به نحوی که خطرات به حداقل ترین مقدار ممکن برسند.

[۲] Larg Taxpayer Office/Unit(LTO/U)

[۳] Large Business Department(LBD)

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.