۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۸۳۵ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

جنگ اوکراین تمایل روسیه به تجارت با کشورهای آسیایی را افزایش داده و در ماه‌های گذشته کالاهای کشورهای همسو همچون چین، جایگزین کالاهای مشابه غربی در بازار روسیه شده است. در کنار افزایش مناسبات تجاری، چین و روسیه در تلاشند به منظور کاهش هزینه‌های مبادلات مالی و بانکی و از بین بردن سلطه دلار آمریکا، در تجارت با یکدیگر سهم ارزهای ملی خود را افزایش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از پیامدهای مهم جنگ اوکراین، افزایش تحریم‌های آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه روسیه و چرخش مسکو به سمت کشورهای آسیایی و افزایش تجارت با کشورهای همسو در مناسبات بین‌المللی بوده است. بخشی از بازار روسیه در سال میلادی جاری در اختیار کالاهای چینی قرار گرفته است و تجارت خارجی دو کشور رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم، تجارت دوجانبه چین و روسیه به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شود.

بازار روسیه آماده پذیرش محصولات کشورهای آسیایی

تجارت خارجی روسیه با کشورهایی نظیر چین در ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده است. بعد از افزایش تحریم‌ها، نقش محصولات و کالاهای چینی در بازار روسیه پررنگ بوده و خودروها، تلویزیون‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند چین جایگزین واردات از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی شده است؛ به گونه‌ای که در سه ماه گذشته ۸۱ درصد خودروهای وارداتی به روسیه از چین بوده است.

بازار تلفن‌های همراه هوشمند نیز همین وضعیت را تجربه می‌کند. شرکت‌های اپل و سامسونگ سلطه خود بر بازار روسیه را از دست داده‌اند و در حال حاضر شرکت شیائومی چین پرفروش‌ترین برند خارجی در بازار روسیه است.

روزنامه ایزوستیا نیز ماه گذشته به نقل از خرده فروشان آنلاین گزارش داده بود که تقاضا برای تلویزیون‌های چینی در بازار روسیه دو برابر شده است.

تغییر شیب بازار روسیه

جنگ اوکراین شیب بازار روسیه به سمت کشورهای آسیایی را سرعت بخشیده است؛ اتفاقی که به چندین دهه زمان نیاز داشت به واسطه این جنگ، طی چند ماه رقم خورده است. این تحول نمایانگر روندی است که از آغاز ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین شروع شده بود و امروز سرعت بیشتری به خود گرفته است. تغییر نگرش اقتصادی روسیه به یک حوزه خاص محدود نمی‌شود و از پول و بانک تا حوزه انرژی و دیگر محصولات را در بر می‌گیرد. در همین راستا بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که تمایلات تجاری در این کشور برای اولین بار از تولیدکنندگان اروپایی به سمت محصولات کشورهای آسیایی، مثبت شده است.

چین در مسیر فتح بازار روسیه

تجارت روسیه با چین حتی قبل از شروع جنگ نیز در حال افزایش بود و این کشور در سال گذشته حدود ۲۵ درصد از کل واردات روسیه را تأمین می‌کرد. با افزایش تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، مسکو بیش از هر زمان دیگری به کشورهای متحد با خود مانند چین نیازمند است، چرا که بازار این کشور با محدودیت بیشتری در آینده روبرو خواهد بود. روسیه در ماه گذشته بیش از ۶.۷ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده است که نسبت به همین ماه در سال گذشته، رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. به گفته یک مقام روسی، پیش‌بینی می‌شود تجارت خارجی دوجانبه پکن و مسکو در سال ۲۰۲۲ با توجه به افزایش قیمت انرژی، تا ۱۹۰ میلیارد دلار رشد کند.

استفاده از ارزهای ملی در تجارت خارجی دو کشور

به گفته ایوان چاراکوف اقتصاددان ارشد سیتی گروپ، با توجه به اینکه چین یک شریک ضروری برای روسیه به شمار می‌رود، در سال جاری استفاده از ارزهای ملی بیش از ۴۰ برابر افزایش یافته است و این مسأله شروع تسلط ارزهای ملی در تجارت خارجی دو کشور چین و روسیه است.

گفتنی است در همین راستا روسیه در ماه‌های گذشته اعلام آمادگی کرده است تا مبادلات تجاری با برخی از شرکای خود را از طریق ارزهای ملی انجام دهد.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.