۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۷۴۶ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

پرویز فروغی دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران ضمن اشاره به ۵ تا ۶ برابر شدن هزینه‌ها و نیاز سرمایه در گردش تولیدکنندگان بعد از حذف ارز ترجیحی، گفت: بانک کشاورزی شرایط بسیار سخت و پرهزینه‌ای را برای اعطای وام پیش روی مرغداران می‌گذارد و بسیاری از آن‌ها انگیزه‌ای برای طی کردن این مسیر ندارند.

پرویز فروغی دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص مشکلات مرغداران گفت: هزینه‌های تولید بعد از حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نرخ ارز ۶ برابر شده است در حالی که قیمت مرغ در بازار متناسب با هزینه‌های تولید افزایش نداشته است. بنابراین قیمت مرغ زنده در کشور واقعی نیست و تولیدکنندگان به ازای هر کیلو گرم گوشت مرغ ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان زیان می‌کنند. یک واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای قبل از حذف ارز ترجیحی حدود ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز داشت اما درحال حاضر برای تولید همان میزان مرغ سرمایه ۲ میلیارد تومانی نیاز است.

قوانین بانک کشاورزی امکان دریافت تسهیلات را برای مرغداران سخت می‌کند

فروغی ضمن اشاره به فرآینده پیچیده دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی گفت: برای گرفتن تسهیلات باید از هفت خان رستم عبور کرد زیرا بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات را منوط به ارزیابی‌های مختلف کرده است. در این راستا تولیدکننده مجبور است جهت دریافت استعلامات به ادارات مختلفی همچون اداره اوقاف که بعضا هیچ ارتباطی با فعالیت‌های تولید و اقتصادی ندارد، مراجعه کند که این مسئله بعضا تا چندین هفته زمان می‌برد.

بسیاری از مرغداران انگیزه دریافت تسهیلات بانکی را ندارند

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران اظهار داشت: فارغ از تمام اقدامات بانک کشاورزی که مانع از ارائه سریع تسهیلات به تولیدکنندگان شده است، چالش غیراقتصادی بودن تولید مرغ در کشور و زیان مرغداران، انگیزه را برای جذب تسهیلات بسیار کاهش داده است. بنابراین ادعای دولت مبنی بر پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان باید بررسی شود.

فروغی مطرح کرد: تولیدکنندگان به منظور دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ابتدا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در بانک سپرده گذاری کنند تا امکان دریافت وام فراهم شود. بنابراین مجموع تسهیلات برای هر مرغدار ۱۰۰ میلیون است، این رقم به هیچ عنوان تامین کننده سرمایه درگردش تولیدکنندگان نیست.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران در آخر ضمن تاکید بر تامین سریع و بدون چالش سرمایه درگردش تولیدکنندگان از سوی دولت گفت: با آزاد سازی نرخ ارز در کشور، مرغداران با قیمت آزاد نهاده های تولید را تامین می‌کنند. در این شرایط قیمتگذاری دستوری در گوشت مرغ باعث زیان تولیدکنندگان می‌شود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.