۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۷۳۶ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ دسته: تولید
۰

محمد یقینی مدیرعامل مجمع ایران نوشت و مدیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت، در برنامه تلویزیونی عیار، ضمن اشاره به گردش مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی در بازار نوشت‌افزار، گفت: کاراکترهای تولیدی ایرانی برای تبدیل شدن به نمادهایی روی نوشت‌افزار جدی گرفته نمی‌شوند در حالیکه سود اصلی این نوع تولیدات در سطح جهانی، از طریق اعطای حق امتیازات است. هاشم موسوی تولیدکننده نوشت افزار نیز مشکل اصلی تولید در این حوزه را محتوای فرهنگی دانست و افزود: محصول ایرانی با اسم خارجی فروش بیشتری دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد جامعه هدف بازار نوشت‌افزار، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند و به همین دلیل ابعاد فرهنگی آن هم اهمیت زیادی دارد؛ در ایران و در سال ۱۳۹۰، ۸۵ درصد بازار نوشت‌افزار کشورمان وارداتی بوده و به این ترتیب نمادهایی مبتنی بر فرهنگ خارجی روی آنها وجود داشت. ۱۰ سال بعد، وضعیت متفاوت شده و ۵۰ درصد بازار نوشت‌افزار، تولید داخل بود ولی همچنان ۷۰ درصد وضعیت فرهنگی یعنی نمادهای چاپ شده روی آنها، مبتنی بر مفاهیم و موضوعات ایرانی – اسلامی نبوده است. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۸ شهریور در قسمت پرونده ویژه به «ایران نوشت» اختصاص داشت. مهمانان این قسمت از برنامه محمد یقینی مدیرعامل مجمع ایران نوشت و مدیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت و  هاشم موسوی یکی از تولیدکنندگان بودند.

تجاری سازی نمادهای انیمیشنی باید همزمان با تولید کاراکترها باشد

یقینی در ابتدای برنامه با اشاره به گردش مالی بازار نوشت ابزار گفت: گردش مالی بازار نوشت افزار در ایران حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و امروز بعد از ۱۰ سال، بخش عمده تولیدات، ایرانی هستند. فرهنگی یکصد ساله در حوزه نوشت‌افزار در ایران شکل گرفته و بسیاری به نوعی گرفتار برندهای پر طمطراق و البته با کیفیت شده‌اند. خانواده‌ها دوست دارند کار ایرانی بخرند، مشکل بیشتر در حوزه ذائقه تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان است.

وی در ادامه افزود: تولیداتی که به نمادهایی روی نوشت‌افزار تبدیل شوند در ایران کم بوده در حالیکه سود اصلی این نوع تولیدات در سطح جهانی، از همین اعطای حق امتیازات است. مثلا کارشناس عروسک‌سازی در کنار انیماتورها قرار می‌گیرد تا نظر بدهد که آیا از این کاراکتر، می‌توان عروسک ساخت یا نه ولی در ایران بعد از تولید انیمیشن، تازه به فکر تجاری‌سازی محصولات جانبی آن می‌افتند.

محصول ایرانی با اسم خارجی هنوز بیشتر می‌فروشد

مدیر عامل مجمع ایران نوشت و مدیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت بیان داشت: هم باید حجم تولید محصولات داخلی را افزایش داد و هم تبلیغات رسانه‌ای آن را در صدا و سیما افزایش داد. نیازمند توسعه مراکز تجاری‌سازی و ایجاد پلی ارتباطی میان تولیدکنندگان و صاحبان برندهای فرهنگی هستیم.

در ادامه برنامه هاشم موسوی تولیدکننده نوشت‌افزار گفت: مشکلی اصلی تولید در حوزه نوشت‌افزار و کیف و کوله، محتوای فرهنگی است، اینکه چه نشان، اسم یا نمادی روی آنها چاپ شود. مواد اولیه هم با نشان و اسم خارجی در کشور تولید می‌شود و به نظرم هنوز فرهنگ خرید کار ایرانی با اسم ایرانی جا نیفتاده است. صرفا تغییر نمادهای چاپ شده روی نوشت افزار و محصولات ایرانی از خارجی به ایران، موجب تغییر فاحش قیمت می‌شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.