۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۶۲۵ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا موجب شد یونیپر به عنوان بزرگترین شرکت انرژی آلمان و بزرگترین خریدار آلمانی گاز روسیه، ضرری روزانه ۱۰۰ میلیون یورویی به ثبت برساند و در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد. اما به دلیل عواقب نامطلوب تعطیلی این شرکت بزرگ، دولت آلمان مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی را اجرایی کرده که یکی از آن‌ها تخصیص اعتبار ۱۳ میلیارد یورویی است.

به گزارش مسیر اقتصاد دوشنبه ۷ شهریور ماه شرکت یونیپر که یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی اروپا محسوب می‌شود، در بیانیه‌ای با اشاره به اتمام خط اعتباری ۹ میلیارد یورویی دولت آلمان، متقاضی استفاده از ۴ میلیارد یوروی دیگر شد تا به این طریق بتواند بحران ایجاد شده را پشت سر بگذارد. این شرکت با توجه به کاهش صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی و افزایش قیمت گاز دریافتی، با زیان روزانه ۱۰۰ میلیون یورویی روبرو شده است و بقای آن با توجه به شرایط موجود به کمک‌های دولت آلمان بستگی دارد.

نگرانی آلمان از ورشکستگی شرکت یونیپر

پس از اینکه میان روسیه و اوکراین جنگ در گرفت، آلمان و اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کردند و روسیه نیز در مقابل صادرات گاز به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان را محدود کرد. بر همین اساس شرکت یونیپر که بزرگترین خریدار گاز روسیه در آلمان بود، تنها ۲۰ درصد از گاز مورد توافق با شرکت گاز پروم روسیه را دریافت کرده است.

این شرکت با توجه به کاهش حجم گاز دریافتی و همچنین افزایش قیمت آن، زیانی ۱۰۰ میلیون یورویی در هر روز شناسایی کرده که در مجموع این زیان به ۱۲ میلیارد یورو در سال جاری رسیده است. این ضرر بزرگترین زیان یک شرکت آلمانی در طول تاریخ محسوب می‌شود و ادامه این شرایط برای یونیپر مقدور نخواهد بود.

در این شرایط دولت آلمان نگران است که شرکت یونیپر نتواند به حیات خود ادامه دهد و از پس هزینه‌های خود بر بیاید. در این صورت شرکت‌های کوچکی که برای تأمین برق و گاز خود به شرکت یونیپر وابسته هستند، دچار مشکل می‌شوند و بخش بزرگی از اقتصاد آلمان دچار تنش خواهد شد.

کمک دولت به یونیپر در قبال دریافت ۳۰ درصد از سهام آن

در ماه ژوئیه مذاکراتی میان دولت آلمان و شرکت یونیپر در خصوص مدل حمایت دولت از این شرکت انجام گرفت. در مذاکرات ابتدایی این پیشنهاد مطرح شد که در ازای ۷.۷ میلیارد یورو اوراق بهادار قابل تبدیل، ۳۰ درصد از سهام شرکت یونیپر دولتی شود. البته این مذاکرات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است اما در صورت به نتیجه رسیدن، دولت آلمان نقش بیشتری برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت یونیپر ایفا خواهد کرد و در مقابل در تصمیمات این شرکت بیشتر نقش آفرینی خواهد داشت.

اقدامات دولت آلمان برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های انرژی و خصوصا یونیپر به اعطای کمک‌های مالی منتهی نمی‌شود. در یکی از طرح‌هایی که دولت آلمان طراحی کرده است و از ماه اکتبر عملیاتی می‌شود، بخشی از هزینه‌های افزایش قیمت گاز به مردم منتقل خواهد شد. بر این اساس دولت برای تشویق صرفه جویی در انرژی و توزیع بار پرداخت افزایش قیمت گاز، مالیات موقت بر گاز وضع خواهد کرد. البته تا آن زمان، یونیپر و سایر واردکنندگان گاز باید ضرر و زیان را تحمل کنند.

دولت ها بر خلاف تصور رایج، نقش آفرینی فعالی در تمام اقتصادها دارند

تصوری رایج وجود دارد که دولت‌ها نباید در اقتصاد دخالتی داشته باشند و ایجاد بستر رقابت و دست پنهان بازار، مشکلات را رفع می‌کند؛ اما در بحران انرژی که گریبان کشورهای اروپایی را گرفته است و همچنین بحران کرونا، کشورها نقش آفرینی فعالی برای حمایت از کسب و کار ها داشته‌اند و حتی در برخی موارد مانند نمونه یونیپر، دولت بر خلاف خصوصی سازی عمل کرده و به دنبال دولتی سازی است. شرکت‌های بزرگ و استراتژیکی مانند یونیپر قابل رها شدن در اقتصاد نیستند و سرنوشت آن‌ها بر تمام جنبه‌های اقتصادی و رفاهی یک کشور موثر است. از همین رو دولت‌ها ابایی از نقش آفرینی در مواقع بحرانی و همچنین حوزه‌های استراتژیک ندارند و در صورت لزوم به آن حوزه ورود و از آن حمایت می‌کنند.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.