۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۵۹۶ ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران، ضمن اشاره به لزوم افزایش تسهیلات اعطایی به دامداران بعد از حذف ارز ترجیحی، گفت: شیوه نامه صادرات دام زنده با تاخیر زیاد ابلاغ شد و تعرفه‌های در نظر گرفته شده در آن به قدری بالاست که قدرت رقابت با کشور ترکیه در بازارهای همسایه را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به زیان گسترده دامداران گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوساله پرواری برای دامدار ۱۰۱هزار تومان است در حالی که دام زنده در بازار ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. شرکت پشتیبانی امور دام به منظور حمایت از تولیدکننده هر کیلوگرم گوساله پرواری زنده را به قیمت ۹۰ هزار تومان خریداری می‌کند اما با این وجود دامدار همچنان در حال زیان است.

تنها ۹ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانک کشاورزی توسط تولیدکنندگان جذب شد

رئیس انجمن صنفی گاوداران اظهار داشت: دولت بعد از حذف ارز ترجیحی قرار بود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دامداران و مرغداران پرداخت کند اما به علت فرآیندهای سخت ایجاد شده از سوی بانک کشاورزی عملا تا به امروز این میزان تسهیلات پرداخت نشده است.

وی افزود: میزان تسهیلات جذب شده از سوی دامداران و مرغداران تنها ۹ هزار میلیارد بوده است بنابراین دولت باید امکان جذب راحت تسهیلات را برای تولیدکنندگان فراهم نماید.

لزوم اصلاح تعرفه صادرات دام زنده به منظور ساماندهی بازار دام

مقدسی ضمن انتقاد از تاخیر طولانی مدت ابلاغ شیوه نامه صادرات دام زنده گفت: بالاخره بعد از مدت‌ها شیوه نامه صادرات دام زنده به گمرکات ابلاغ شده است. بر این اساس صادرات گوساله بالای ۴۰۰ کیلوگرم وگوسفند بالای ۴۰ کیلوگرم آزاد شد.

مقدسی ادامه داد: تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوساله زنده ۱۶‌هزار و ۷۰۰ ‌تومان و هر راس گوسفند حدود ۵۰ ‌هزار‌ تومان است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان افزود: میزان تعرفه در نظر گرفته شده برای صادرات دام زنده عملا قدرت رقابت با کشور ترکیه را از بخش خصوصی گرفته است. بنابراین دولت به منظور افزایش توان رقابتی بخش خصوصی و همچنین ساماندهی بازار دام در داخل کشور اقدام به اصلاح تعرفه‌های صادراتی نماید.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.