۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۵۳۷ ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

با افزایش تقاضای جهانی سوخت، پالایشگاه‌های نفت آمریکا اقدام به افزایش صادرات این فراورده‌ها کرده‌اند؛ اقدامی که احتمال کاهش موجودی سوخت در آمریکا را افزایش داده است. از همین رو وزارت انرژی این کشور در نامه‌ای به پالایشگاه‌ها اعلام کرده صادرات سوخت را افزایش ندهند که در غیر این صورت دولت اقدامات ضروری دیگری اجرا خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر انرژی آمریکا طی نامه‌ای از پالایشگاه‌های نفت این کشور خواست تا از افزایش صادرات سوخت از جمله بنزین و گازوئیل جلوگیری کنند. وی افزود که در صورت عدم تامین نیاز داخلی آمریکا به سوخت، دولت بایدن ممکن است دست به اقدامات ضروری و اضطراری دیگری بزند.

افزایش صادرات سوخت آمریکا به دلیل افزایش تقاضای بین‌المللی

پالایشگاه‌های آمریکا در ماه جاری میلادی به دلیل افزایش تولید داخلی نفت خام این کشور و ادامه بهبود تقاضای جهانی سوخت، صادرات فراورده‌های نفتی خود را افزایش داده‌اند؛ به‌طوریکه احتمال کمبود سوخت در آمریکا روز به روز در حال افزایش است.

از همین رو وزیر انرژی این کشور در نامه‌ای که طی روزهای گذشته به هفت پالایشگاه آمریکایی از جمله والرو، اکسان موبیل و شورون ارسال کرده، از آن‌ها خواسته تا همزمان با ورود ایالات متحده به فصل اوج طوفان، به تامین داخلی سوخت آمریکا بپردازند.

جلوگیری از افزایش صادرات سوخت آمریکا با هدف تامین داخلی

وی در این نامه افزوده است که با توجه به رکورد تاریخی صادرات فراورده‌های نفتی آمریکا، مجدداً از شما می‌خواهم که در کوتاه‌مدت به جای کاهش ذخایر داخلی و افزایش بیشتر صادرات، بر روی افزایش موجودی در ایالات متحده تمرکز کنید.

صادرات بالای فرآورده‌های نفتی ایالات متحده یکی از نگرانی دولت بایدن در تابستان امسال بوده است؛ چراکه قیمت بنزین برای مدتی به رکورد ۵ دلار به‌ازای هر گالن (۱.۳ دلار در هر لیتر) رسید و به افزایش تورم به بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته کمک کرد. قیمت بنزین از آن زمان به حدود ۳.۸۶ دلار در هر گالن (۱ دلار در هر لیتر) کاهش یافته است.

کارشناسان هواشناسی آمریکا، فصل طوفان اقیانوس اطلس را بیش از حد متوسط ​​پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند شرایط خطرناکی برای پالایشگاه‌ها به وجود آورد. از سوی دیگر قیمت بالای بنزین همچنان تهدیدی برای دموکرات‌های همکار بایدن در آستانه انتخابات میان دوره‌ای ۸ نوامبر است.

وزیر انرژی آمریکا همچنین اشاره کرده است که دولت در حال گفتگو با مقامات ایالتی در امتداد ساحل شرقی است که در صورت نیاز، این کشور ذحایر بنزین و نفت گرمایشی در شمال شرق (معادل ۲ میلیون بشکه سوخت) را برای آزادسازی احتمالی در حال آماده باش قرار داده است. گفتنی است سطح موجودی بنزین منطقه ساحل شرقی آمریکا به پایین‌ترین حد خود در نزدیک به یک دهه گذشته رسیده است.

وزیر انرژی این کشور در سخنانی هشدارگونه گفته دولت امیدوار است که شرکت‌ها به طور فعال به نیاز داخلی آمریکا رسیدگی کنند. وی بدون ارائه جزئیات بیشتر تصریح کرده که اگر این اتفاق نیفتد، دولت الزامات قانونی بیشتر یا سایر اقدامات اضطراری را در نظر خواهد گرفت.

وجود احتمال ممنوعیت صادرات سوخت آمریکا

طی ماه‌های گذشته همواره طرح ممنوعیت صادرات سوخت آمریکا به عنوان یکی از راهکارهای دولت این کشور مطرح شده است. حتی با وجود اینکه وزارت انرژی این کشور در نشست مشترکی با همین پالایشگاه‌ها در ژوئن سال میلادی جاری از این طرح عقب نشینی کرد، اما این ایده هرگز به طور کامل از دستور کار مقامات آمریکایی خارج نشده است.

پیش از این نیز مقامات دولتی و قانونگذاران آمریکا در جریان تلاش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، تصویب قانونی را در دستور کار قرار داده بودند که هدف آن قیمتگذاری دستوری انرژی در آمریکا بود.

قانون قیمتگذاری دستوری انرژی در مسیر تصویب در کنگره آمریکا

گفتنی است احتمال اعمال ممنوعیت صادراتی در شرایطی است که پالایشگاه‌های شمال شرق این کشور واردکننده نفت خام و سوخت هستند؛ تجارتی که می‌تواند تحت تاثیر ممنوعیت صادرات قرار گیرد. به گفته پالایشگاه‌های آمریکایی، ممنوعیت صادرات سوخت می‌تواند بازار آمریکا را با مازاد عرضه مواجه کند و در نتیجه برخی پالایشگاه‌ها تولید خود را کاهش دهند که علاوه بر کاهش سود این پالایشگاه‌ها، با کاهش عرضه، مجددا بازار با کمبود مواجه شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.