۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۴۹۷ ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مصر یکی از واردکنندگان بزرگ گندم در جهان است که هر ساله بیش از ۱۲ میلیون تن از این محصول اساسی وارد می‌کند. کاهش عرضه جهانی گندم و افزایش قیمت این محصول اساسی پس از جنگ اوکراین موجب شد دولت مصر به منظور تامین گندم مورد نیاز و تضمین امنیت غذایی، ضمن حمایت از کشاورزان داخلی، واردات بدون واسطه از روسیه را در دستورکار قرار دهد.

به گزارش مسیراقتصاد مصر با جمعیت ۱۰۳ میلیون نفری یکی از واردکنندگان غلات در جهان است. این کشور طی سال های گذشته با توصیه کارشناسان و نهادهای بین المللی، حمایت از کشاورزان و تولید محصولات اساسی کشاورزی نظیر گندم را متوقف کرد و به یکی از واردکنندگان بزرگ این محصولات در جهان تبدیل شد.

گندم غذای اصلی مردم مصر محسوب می شود و حدود ۲۰ میلیون تن گندم برای تامین تقاضای مصرفی در این کشور نیاز است که ۹ میلیون تن آن از طریق تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود. تا قبل از شروع جنگ اوکراین این دو کشور از تامین کنندگان اصلی گندم مصر به شمار می‌رفتند.

روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۶ میلیون تن گندم به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار و اوکراین نیز حدود ۳.۴ میلیون تن گندم به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار به مصر صادر کرده بود. کشورهای رومانی، اتریش، فرانسه و آمریکا نیز از تامین کنندگان دیگر گندم مصر در سال ۲۰۲۱ بودند.

حذف دلالی از واردات و حمایت از کشاورزان راهکار مصر برای تامین گندم

دولت مصر برای تامین نیاز وارداتی خود از طریق سازمان دولتی GASC اقدام به برگزاری مناقصه‌های بین المللی می‌کند و شرکت های بازرگانی پیشنهاد خود برای تامین گندم مورد نیاز این کشور را اعلام می‌کنند. بررسی ها نشان می‌دهد در آخرین مناقصه برگزار شده توسط دولت مصر تنها یک شرکت حاضر به تامین بخشی از گندم مورد نیاز این کشور شد که این موضوع باعث ایجاد نگرانی توسط دولت این کشور شده بود.

تامین امنیت غذایی، حمایت از کشاورزان و پرداخت یارانه نان همواره یکی از چالش‌های جدی دولت مصر بوده است و  این مسئله همواره فعالیت‌های سیاسی هر دولتی را در مصر تحت الشعاع قرار داده است. به عنوان مثال برخی از کارشناسان ناتوانی دولت مصر در کنترل رشد قیمتی محصولات اساسی غذایی در سال ۲۰۱۱ را عامل انقلاب می‌دانند به نحوی که حدود ۷ میلیون نفر در آن سال از گرسنگی رنج می‌بردند.

دولت عبدالفتاح السیسی طی سال‌های اخیر در برنامه های مختلف به دنبال بهبود شرایط تولید و حمایت از کشاورزان بوده است تا بتواند میزان وابستگی به واردات را کاهش دهد. به عنوان مثال این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تولید گندم را از طریق بهبود روش‌های آبیاری، افزایش بهره‌وری و سطح زیرکشت بهبود دهد.

در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان سطح زیرکشت گندم در این کشور به دلیل قیمت‌گذاری مناسب و اجرای سیاست‌های حمایتی با ۲۷۰ هزار هکتار افزایش به بیش از ۳.۶ میلیون هکتار رسیده است. دولت السیسی در سال جاری به منظور حمایت از کشاورزان، قیمت گندم‌های داخلی را به بیش از ۳۲۰ دلار در هر تن افزایش داده بود.

تلاش دولت مصر برای واردات باثبات گندم از دیگر کشورها

علیرغم انجام برخی از امور حمایتی اما همچنان دولت مصر طی ماه های اخیر برای تامین گندم مورد نیاز خود با چالش های جدی روبرو بوده است. این کشور برای حل چالش افزایش قیمت جهانی گندم اقدام به درخواست کمک مالی ۵۰۰ میلیون دلاری از بانک جهانی به منظور حمایت از کشاورزان گندم کار و پرداخت یارانه نان کرد.

دولت السیسی همچنین با ارسال تیم‌های بازرگانی به کشورهای مختلف نظیر هند و روسیه، اقدام به رایزنی با دولت این کشورها جهت تامین گندم مورد نیاز خود کرد. این در حالی است که طی ماه های اخیر کشور هند صادرات گندم را محدود کرده بود و کشور روسیه نیز به شرط مبادله با ارزهای ملی دو کشور، صادرات گندم به دیگر کشورها را مجاز کرده بود.

در این راستا اخیرا دولت مصر موفق شد اولین تجارت مستقیم با کشور روسیه را بدون انجام مناقصه بین المللی عملیاتی کند و حدود ۲۴۰ هزارتن گندم از این کشور وارد کند. بررسی‌ها نشان می دهد قیمت هرتن گندم وارداتی از روسیه حدود ۳۶۸ دلار در هر تن بوده است، این در حالی است که میانگین قیمت‌های صادراتی این محصول اساسی به بیش از ۳۸۰ دلار در تن می‌رسد.

منابع:

خبرگزاری رویترز

دنیای غلات

المانیتور

مصر تودی

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.