۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۳۹۴ ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: محسن شاطری
۰

خشکسالی در کنار افزایش قیمت گاز و زغال سنگ، بازار‌های انرژی اروپا را تحت فشار قرار داده است. پایین آمدن سطح آب رودخانه راین که کوریدوری مهم برای آلمان است و کمبود آب در دسترس برای راکتور‌های هسته‌ای از نتایج خشکسالی است. در این شرایط عدم عرضه منظم و کافی گاز مشکلی مضاعف برای صنعت و اقتصاد اروپاست.

به گزارش مسیر اقتصاد رکورد زدن قیمت گاز، افزایش قیمت زغال سنگ و خشکسالی که که با تولید برق در بازار‌های کلیدی تداخل دارد، افزایش بی‌سابق قراردادهای برق در اروپا بخاطر نااطمینانی بالا درمورد زمستان پیش‌رو را رقم زده اند. رویترز گزارش داده است که تعداد قرارداهای آتی برق در اروپا بخاطر چیزی که شبیه یک طوفان انرژی سهمگین است که تمام منابع انرژی را تخت تاثیر قرار می‌دهد، رقم بالایی را ثبت کرده است.

خشکالی با پایین‌آوردن سطح راین بارگیری زغال‌سنگ را برای آلمان دچار مشکل کرده است

یکی از تحلیلگران معتقد است بازار درمورد اینکه EDF  دسترسی هسته‌ای را برای زمستان افزایش می‌دهد یا خیر مطمئن نیست و این باعث تفاوت قیمت بین دو کشور آلمان و فرانسه است.EDF مجبور است ظرفیت نرخ استفاده از سایت هسته‌ای خود را کاهش دهد زیرا خشکسالی در فرانسه میزان آب در دسترس برای خنک‌کاری راکتور‌ها را کاهش داده است. اما خشکسالی علاوه بر مشکلات قبلی نظیر خوردگی راکتور‌ها که باعث شده برخی از آن‌ها اوایل سال جاری از مدار خارج شوند، عرضه برق برای فروش در بازارهای داخلی یا منطقه‌ای را نیز کاهش داده است.

ضمنا در آلمان خروجی باد کم است و همچنین سطح آب رودخانه راین که کریدوری مهم برای حمل و نقل برای محصولاتی مانند زغال سنگ است پایین آمده است. اقتصاد آلمان کاملا به این کوریدور حیاتی کشتیرانی وابسته است اما وقتی سطح آب به شدت پایین است، کشتی‌ها نمی‌توانند مقداری معمول از محموله را بارگیری کنند و این یعنی زغال سنگ و بقیه کامودیتی‌ها در مقداری کم و با سرعت پایین به مقصد می‌رسند.

خشکسالی بر روی ظرفیت برق‌آبی تاثیر دارد و نگرانی‌ها درمورد آینده عرضه را نیز افزایش داده است. نروژ که بیش ‌از دو سوم برق خود را از برق‌آبی تولید می‌کند، اعلام کرده است که بخاطر خشکسالی صادرات برق خود را محدود می‌کند و این امر عرضه را برای سایر کشورهای اروپایی، در بدترین زمان ممکن تهدید می‌کند. در بریتانیا صحبت از خاموشی‌ها است.

در همین حال جریان گاز شرکت گازپروم روسیه به اروپا در سطحی پایین‌تر از حد معمول باقی مانده و دولت روسیه هشدار داده است که قیمت گاز در اروپا می‌تواند به ۴۰۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب برسد. اتحادیه اروپا در جایگزینی گاز روسیه با LNG آمریکا در بحبوحه جنگ اوکراین سریع عمل کرده است اما این سرعت کافی نیست در عین اینکه ظرفیت صادرات LNG آمریکا محدود است و تولیدکنندگان مشتریان دیگری نیز در آسیا دارند.

عدم تامین کافی گاز و افزایش قیمت  آن، صنعت اروپا را دچار مشکل کرده است

آلمان مجبور شد مبلغی بیش از ۱۵میلیارد دلار برای نجات یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های یوتیلیتی‌محور خود به نام Uniper در اوایل این سال پرداخت کرد. غول مواد شیمیایی BASF هشدار داد که کمبود گاز می‌تواند صنعت را دچار مشکل کند. کارخانه‌های ذوب آلمینیوم و روی و همچنین کارخانه‌های تولیدکننده کود درحال تعطیل شدن هستند که همه این اتفاقات بخاطر قیمت‌های بی سابقه برق و گاز است.

امیدی به بهتر شدن وضعیت نیست مگر اینکه ذخایر گازی اروپا پر شوند. علاوه بر این صرفا ذخیره‌سازی گاز برای پیشبرد اقتصاد‌های اروپایی در فصل زمستان کافی نیست. اتحادیه اروپا به گاز بیشتری در شرایط عرضه منظم نیاز دارد. علاوه بر آمریکا عرضه‌کنندگان کمتری وجود دارند که اروپا بتواند گاز مورد نیاز خود را از آن تامین کند.

یکی از کارشناسان ارشد اقتصادی معتقد است هرچه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند این امر در سراسر اقتصاد  بیشتر احساس می‌شود. میزان افزایش قیمت‌ها و این حد از بحران در طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. متاسفانه اروپا در حال تجربه بحران‌ها یکی پس از دیگری است که شرایط می‌تواند با تحریم روسیه بدتر نیز بشود.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که این امر می‌تواند منجر به قیمت‌های بالاتر نفت شود. این اتفاق منجر به فشار بیشتر روی قیمت برق خواهد شد که نتیجه تغییر از گاز به نفت برخی از واحدهای تولید برق است که برای محافظت از خود در برابر قیمت‌های گزاف برق اعمال کرده اند.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.