۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۲۶۰ ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ دسته: پول و بانک
۲

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رییس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به مضرات استفاده بی قاعده بانک‌ها از قدرت خلق پول و نظارت ضعیف بانک مرکزی، گفت: در طرح جدید بانکداری مجلس ضرورت استقلال بانک مرکزی از شبکه بانکی و مقابله با تعارض منافع در اولویت قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بین شور اول و دوم طرح جدید نمایندگان مجلس برای بانک مرکزی، تغییرات زیادی در اعضای هیئت عالی این بانک دیده می‌شود. این تغییرات در زمینه هیئت نظارت بانک مرکزی هم دیده می‌شود به طوری که در طرح اولیه، قرار بوده تا آنجا که امکان دارد بانک از نظارت دولت خارج شود ولی در شور دوم، این نظارت دولتی‌تر شده است. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱ شهریور در قسمت پرونده ویژه به «بررسی طرح بانکداری» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه محمدحسین حسین زاده بحرینی رییس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی بود.

بانک‌های کشور خلق پول می‌کنند تا وام بدهند به نفع خودشان

بحرینی گفت: بانک‌های ما حتی سپرده‌ای در اختیار ندارند و منابع آزاد آنها نزد بانک مرکزی صفر است ولی در عین حال تسهیلات پرداخت می‌کنند؛ به عبارتی در حال خلق پول از هیچ هستند که نظام اقتصادی یک کشور را مختلف می‌کند.

وی ادامه داد: توانایی نظارت بر بانک‌ها وجود دارد ولی تعارض منافع بین بانکداران (بانک‌های خصوصی) با مصالح عمومی اجازه بروز این نظارت را نمی‌دهد. بهترین شرایط برای بانک‌های خصوصی، عدم وجود یک بانک مرکزی مقتدر و دانش‌مدار است. دولت‌ها تابع هدف کوتاه‌مدت خود هستند یعنی نهایتا ۴ تا ۸ سال به همین دلیل تلاش می‌کنند در دوره خود، بانک مرکزی را هم تابع همین مطلوبیت کوتاه کنند.

خلق پول بانک‌ها گروهی اندک را پولدار و عموم مردم را متضرر کرده است

رییس کمیته پول، بانک و بازار سرمایه مجلس افزود: در قانون جدید، شورای فقهی بانک مرکزی در هر مرحله‌ای، از تصویب قوانین تا آیین‌نامه‌های داخلی بانک‌ها و قراردادهای داخل شعب می‌تواند شرعی بودن مسئله را احراز یا رد کند و به صورت فعال برخورد کند.

بحرینی بیان داشت: در وضع موجود، رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند سیاستی مخالف منویات دولت مستقر داشته باشد، ولو با منویات نظام هم در تضاد باشد. اگر بانک مرکزی ما یک بانک مرکزی قوی می‌بود شاهد این اتفاقات یعنی خلق پول توسط بانک‌ها نبودیم که به واسطه آن، یک گروه اندک متمول شوند ولی تورم حاصل از آن، تمام جامعه را متضرر کند؛ بانک مرکزی ما منفعل است.

استقلال بانک مرکزی از شبکه بانکی اولویت مهم طرح بانکداری مجلس

این نماینده مجلس اضافه کرد: در شور دوم طرح تغییر بانک مرکزی، تبلیغات منفی علیه آن شد و گفتند مجلس می‌خواهد بانک مرکزی را از دولت بگیرد و بدهد دست بخش خصوصی. بنابراین باید از بخشی از طرح صرف‌نظر می‌کردیم و روی هدف مهمتر یعنی استقلال بانک مرکزی از بانک‌ها متمرکز می‌شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیر یا عضو هیئت مدیره بانکی خصوصی یا حتی غیر خصوصی، در بانک مرکزی مسئولیت گرفته یا بالعکس هم اتفاق افتاده است، یعنی معاون نظارتی بانک مرکزی که مخزن اسرار سیاست‌های پولی است در یک بانک خصوصی مسئولیت می‌گیرد که قانون، این کارها را منع نکرده است. در قانون جدید، فصلی به تعارض منافع اختصاص یافته و وجوه مختلف را مورد توجه قرار داده است.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. ای کاش هئیت نظارت شبیه شور اول بود

    ۰۰
  2. حذف اختیار عمل بانک مرکزی در برخورد با متخلفان ؟....؟؟.؟.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.