۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۲۲۵ ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ دسته: کشاورزی
۰

فرزاد طلاکش دبیر کل فدراسیون طیور ایران، ضمن اشاره به لزوم بهبود عملکرد سویه مرغ آرین نسبت به سویه‌های خارجی گفت: توان علمی و تخصصی لازم جهت بهبود مرغ آرین در داخل کشور وجود دارد. وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با واگذاری سویه آرین به کنسرسیومی از فعالان بخش خصوصی، آن را از دولتی بودن خارج کند و به نقش اصلی خود یعنی نظارت، حمایت و راهبری بپردازد.

فرزاد طلاکش دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص تاریخچه سویه مرغ آرین در کشور گفت: این سویه با ایجاد مجتمع لاین بابلکنار در دهه ۷۰ همراه با واردات سویه‌ای از هلند بوجود آمد. استفاده از مرغ آرین در ابتدا با اقبال خوبی از سوی مرغداران همراه بود. واردات نژادهای خارجی به کشور و غفلت از توسعه ژنتیکی سویه آرین طی ۲ دهه گذشته باعث شد تا سهم پرورش آرین در مرغداری‌ها کاهش پیدا کند، زیرا سویه های خارجی موجود در بازار از لحاظ اقتصادی و میزان بهره‌وری رشد بهتری نسبت به سویه ایرانی داشتند.

توجه دوباره به آرین از سال ۱۳۹۸ به علت مشکلاتی در واردات مرغ اجداد

دبیر کل فدراسیون طیور ایران اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ بدلیل مشکلات انتقال ارز، واردات مرغ اجداد دچار مشکل شد. در همین راستا به منظور پایداری در تولید گوشت مرغ در کشور، به یکبار توجهات به سوی سویه داخلی آرین جلب شد.

طلاکش ادامه داد: علیرغم اطلاع کامل از اینکه این سویه نیازمند به بهبود است و نمی‌تواند بدلیل ۲ دهه رهاشدگی و عقب افتادگی به طور کامل جایگزین مناسب برای سویه های بهره‌ور خارجی باشد، برنامه جوجه ریزی اجباری آرین در دستور کار دولت قرار گرفت.

ضریب تبدیل خوراک سویه آرین ۱۵درصد بیشتر از سویه های خارجی است

فرزاد طلاکش در خصوص مشکلات سویه آرین مطرح کرد: سویه آرین در بهره‌وری خوراک، کیفیت لاشه و همچنین طول زمان پرورش دچار ضعف‌هایی نسبت به مرغ های خارجی است که اجبار در جوجه‌ریزی این سویه علاوه بر هدر رفت منابع اقتصادی باعث از دست رفتن اشتغال پایدار در صنعت مرغداری می‌شود.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران کیفیت لاشه مرغ سویه آرین را نسبت به سویه های خارجی پایین‌تر دانست و گفت: سویه آرین بعد از کشتار ۳درصد افت لاشه‌ی بیشتری نسبت به سویه های خارجی دارد. همچنین ضریب تبدیل خوراک در سویه آرین ۱۵درصد بیشتر از سویه‌های خارجی موجود در کشور است.

ضرورت بهبود عملکرد سویه مرغ آرین با همکاری دولت و بخش خصوصی

فرزاد طلاکش ضمن تاکید بر این مسئله که توان علمی و تخصصی لازم جهت بهبود سویه آرین در داخل کشور وجود دارد گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با واگذاری سویه آرین به کنسرسیومی از فعالان بخش خصوصی و دولتی، آن را از انحصار دولتی خارج کند تا بخش خصوصی نیز بتواند مسئولیت سرمایه گذاری، حفظ و توسعه آرین را عهده دار شود.

وی افزود: نقش دولت برای بهبود سویه آرین نظارت، راهبری و حمایت‌های مالی لازم حداقل تا ۵ سال به منظور تامین هزینه های اصلاح ژنتیک سویه آرین است.

دبیرکل فدارسیون طیور ایران در پایان در خصوص میزان سهم آرین در بازارهای داخلی اظهار داشت:  با توجه به شرایط فعلی سویه آرین توصیه می‌شود حداکثر سهم این سویه جهت جوجه‌ریزی ۱۵درصد باشد و به تدریج تا سال ۱۴۰۵ به ۲۵درصد افزایش یابد. بدین ترتیب با بهبود سویه آرین سهم جوجه‌ریزی این سویه نیز افزایش پیدا کند و لازم است از اصرار بر تکثیر و توزیع بیش از این مقدار جلوگیری شود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.