۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۴۵۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، ضمن اشاره به قیمت تمام شده بالای تولید دام در کشور، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون دام سبک مازاد در کشور وجود دارد و در صورت عدم خرید تصمینی و صادرات دام از سوی دولت، دامداران به شدت متضرر خواهند شد که تولید دام در آینده را تهدید می‌کند.

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت قیمت دام سبک کشور گفت: محاسباتی که از خرداد ماه الی تیره ماه در اتحادیه های حوزه دامپروری انجام شد، قیمت هر کیلوگرم دام زنده ۱۳۹ هزار تومان در نظر گرفته شد اما طی یک ماه اخیر بخاطر کاهش قیمت برخی از نهاده ها، قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده حدود ۱۲۷ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: این در حالی است که هرکیلوگرم دام زنده در بازار بیشتر از ۸۰ هزار تومان فروش نمی رود، بنابراین دامدار به ازای هر کیلوگرم دام زنده حدود ۴۷هزارتومان زیان می‌کند. قیمت فروش هر کیلوگرم دام زنده در چند سال اخیر متناسب با نرخ تورم تولیدکننده در کشور افزایش نیافته است و این مسئله باعث زیان گسترده دامداران شده است.

۴ میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور اظهار داشت: طبق گزارش های رسمی ۴ میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد که بدلیل کاهش قدرت خرید مردم و عدم کشش بازار، امکان جذب این دام های مازاد در بازارهای داخلی وجود ندارد. از دیگر عواملی که باعث مازاد دام سبک در کشور شده است می‌توان به شروع فصل زایش بهاره دام‌ها، وجود خشکسالی در کشور و عدم وجود مرتع کافی و باکیفیت و گرانی نهاده های دامی در کشور اشاره کرد.

دادرس افزود: درخواست دامداران از دولت این است که خرید تضمینی دام مطابق با ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری انجام شود و همچنین صادرات دام مطابق با ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه‌ای کشور امکان پذیر شود.

نابودی صنعت دام سبک کشور درصورت عدم حمایت از دامداران

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور با اشاره به وضعیت صادرات وخرید تضمینی دام مازاد کشور اظهار داشت: با وجود صدور مجور صادرات دام از سوی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، همچنان صادرات دام سبک به دلیل عدم ابلاغ شیوه نامه صادرات، انجام نمی شود. از طرف دیگر علیرغم تاکید رئیس جمهور در سفر به استان خراسان شمالی مبنی بر شروع فرایند خرید تضمینی دام، اما اقدامات لازم در این زمینه را انجام نمی گیرد.

دادرس در خصوص وضعیت نامناسب و احتمال نابودی صنعت دام سبک کشور به مسئولین مربوطه هشدار داد و گفت: زنگ خطر سقوط صنعت دام سبک با کشتار دام های مولد به صدا در آمده است و درصورتی که دولت نسبت به خرید تضمینی و صاردات دام، اقدام جدی انجام ندهد این صنعت نابود خواهد شد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.