۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۳۶۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

فرآیند ساخت نیروگاه هسته‌ای فرآیندی پیچیده است که اغلب شامل چندین سازنده بزرگ به همراه پیمانکاران فرعی، تأمین کننده تجهیزات و لایسنسور می‌شود. شرکت‌های مختلفی برای این منظور در کشورهای بزرگ جهان از جمله آمریکا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین شکل گرفته‌اند و در حال توسعه این فناوری هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت هسته‌ای ارائه‌دهنده طیف گسترده‌ای از تجهیزات، مواد و خدمات هسته‌ای تخصصی برای پشتیبانی از طراحی، ساخت، بهره‌برداری و سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای است. بازارهایی که برای تأمین این تجهیزات ایجاد می‌شوند، به‌دلیل گذر از مراحل اولیه صنعت هسته‌ای تحت رهبری دولت، به‌طور اساسی تغییر کرده‌اند و اکثر بخش‌ها اکنون به عنوان بازارهای تجاری رقابتی عمل می‌کنند. این زنجیره شامل طراحی، مهندسی و ساخت نیروگاه هسته‌ای و تأمین سوخت مورد نیاز آن و دفع ایمن و یا بازیافت پسماند هسته‌ای است.

انرژی هسته‌ای مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه بسیار بزرگ در نیروگاه‌ها و تجهیزات پیچیده است و به سطح بالایی از تخصص نیاز دارد. این موضوع اغلب منجر به روابط بلندمدت بین تأمین‌کنندگان و مشتریان می‌شود تا اطمینان حاصل شود که نیروگاه‌ها به طور ایمن و کارآمد کار کرده و بهبود و ارتقای عملکرد به‌طور موثر انجام شود. در بازارهای هسته‌ای، کیفیت و قابلیت اطمینان اغلب به اندازه قیمت برای مشتریان مهم است. به منظور پاسخگویی به این نیاز بازار، شرکت‌های مختلفی در کشورهای مختلف شکل گرفته‌اند که تجهیزات مورد نیاز را تأمین می‌کنند.

شرکت وستینگهاوس

در حال حاضر شرکت وستینگهاوس آمریکا، راکتور نسل سوم AP1000 را به صورت تجاری عرضه می‌کند. این راکتور نخستین راکتور نسل سوم است که تاییدیه طراحی نهایی را از NRC (کمیته تنظیم مقررات هسته‌ای) در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. در حال حاضر ۴ راکتور از این مدل در چین ساخته شده است و برنامه ساخت این راکتور در کشورهای آمریکا، ترکیه و اوکراین نیز وجود دارد. شرکت وستینگهاوس برای ساخت نیروگاه Sanmen چین در جولای سال ۲۰۰۷ به توافق رسید. هزینه دو واحد راکتور با ظرفیت مجموع ۲ گیگاوات ۷.۴ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شد.

شرکت‌های فرانسوی

شرکت‌های Framatome، AREVA و EDF شرکت‌های فرانسوی هستند که در زمینه تولید، طراحی و ساخت راکتورهای اتمی فعالیت می‌کنند. رابطه‌ی این شرکت‌ها اندکی پیچیده است. این شرکت‌ها در حال حاضر طراحی و ساخت چند مدل راکتور نسل سوم را انجام می‌دهند. راکتور EPR یک راکتور نسل سوم از مدل PWR است که طراحی و توسعه آن توسط شرکت‌های Framatome، EDF و Siemens آلمان انجام شده است. نیروگاه Hinkley Point C یک نیروگاه هسته‌ای در حال ساخت با دو راکتور EPR و توان الکتریکی ۳۲۰۰ مگاوات در سامرست انگلستان است و هزینه تمام شده آن ۲۲ تا ۲۳ میلیارد پوند برآورد شده است.

شرکت جنرال الکتریک-هیتاچی (GE-Hitachi)

جنرال الکتریک-هیتاچی (GEH) ارائه‌دهنده راکتورهای پیشرفته و خدمات مرتبط با انرژی هسته‌ای است. دفتر مرکزی آن در ویلمینگتون، کارولینای شمالی، ایالات متحده است. GEH که در ژوئن سال ۲۰۰۷ تأسیس شد، یک مشارکت هسته‌ای است که توسط جنرال الکتریک و هیتاچی ژاپن ایجاد شده است. راکتور ABWR ساخته شده توسط GEH از ضریب اطمینان پایینی برخوردار است. قدرت خروجی دو راکتور ABWR جدید مورد استفاده در نیروگاه هامائوکا و شیکا به دلیل مشکلات فنی در بخش توربین بخار نیروگاه‌ها کاهش یافت. این دو نیروگاه ضریب عملیاتی مادام العمر زیر ۵۰ درصد دارند. نیروگاه تگزاس جنوبی در ایالات متحده با استفاده از دو راکتور ABWR با ظرفیت ۱۳۵۸ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلار، لایسنس خود را در سال ۲۰۱۶ دریافت کرد.

شرکت روس‌اتم

شرکت روس‌اتم یک شرکت دولتی روسی است که در مسکو مستقر است و به طور تخصصی در حوزه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند. این سازمان که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد، بیش از ۳۵۰ شرکت از جمله سازمان‌های تحقیقات علمی، مجموعه سلاح‌های هسته‌ای و تنها ناوگان یخ‌شکن هسته‌ای جهان را تشکیل می‌دهد. این شرکت همچنین رتبه اول را در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خارج از کشور روسیه دارد که مسئول ۷۶ درصد صادرات جهانی فناوری هسته‌ای است. در حال حاضر روس‌اتم توسعه دهنده راکتورهای VVER است.

راکتور VVER-1200 (یا NPP-2006 یا AES-2006) تکامل یافته VVER-1000 است که برای مصارف داخلی و صادراتی روسیه ارائه شده است. طراحی راکتور برای بهینه‌سازی راندمان سوخت اصلاح شده است. مشخصات  VVER-1200 شامل هزینه ساخت یک شبه ۱۲۰۰ دلاری به ازای هر کیلووات، زمان ساخت برنامه‌ریزی شده ۵۴ ماهه، طول عمر طراحی ۶۰ ساله با ضریب ظرفیت ۹۰ درصد و نیاز به حدود ۳۵ درصد پرسنل عملیاتی کمتر از VVER-1000 است. راکتور VVER-1200 دارای راندمان حرارتی ناخالص و خالص ۳۷.۵٪ و ۳۴.۸٪ است. راکتورVVER 1200 ، ۱۱۹۸ مگاوات توان الکتریکی تولید خواهد کرد.

شرکت KHNP کره‌جنوبی

شرکت انرژی برق‌آبی و هسته‌ای کره (KHNP) یکی از شرکت‌های تابعه شرکت برق کره (KEPCO) است. این شرکت نیروگاه‌های بزرگ هسته‌ای و برق‌آبی را در کره‌جنوبی راه‌اندازی می‌کند که حدود ۲۷ درصد از برق این کشور را تأمین می‌کند. در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۹، شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) و KEPCO برای ساخت چهار واحد نیروگاه هسته‌ای کره‌ای ۱۴۰۰ مگاواتی (APR1400) در براکه امارات متحده عربی با هزینه ۲۴ میلیارد دلار توافق کردند.

شرکت‌های چینی

شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) یک شرکت دولتی است که در سال ۱۹۵۵ در پکن تأسیس شد.  براساس بیانیه مأموریت خود، این شرکت بخش اصلی صنعت ملی فناوری هسته‌ای چین و عنصر اصلی نیروهای هسته‌ای استراتژیک ملی و توسعه انرژی هسته‌ای این کشور است.

گروه انرژی هسته‌ای عمومی چین (CGN)، یک شرکت انرژی دولتی چینی است که زیر نظر SASAC شورای دولتی چین اداره می‌شود. طرح Hualong One که طرح اصلی صادراتی چین محسوب می‌شود محصول مشترک دو شرکت CNNC و CGN است و توان خروجی آن ۱۱۷۰ مگاوات ناخالص، ۱۰۹۰ مگاوات خالص، با عمر طراحی ۶۰ سال است. در حال حاضر از این مدل راکتور، دو واحد فعال و ۱۰ واحد در حال ساخت در چین، دو واحد فعال و یک واحد در حال ساخت در پاکستان و یک واحد برنامه‌ریزی شده برای آرژانتین وجود دارد. دو واحد فعال در پاکستان با هزینه ۹.۵ میلیارد دلار ساخته شده است.

در اکثر کشورها طراحی، مهندسی و ساخت راکتورهای هسته‌ای و توسعه این نوع نیروگاه فرایندی تجاری است که با مشارکت بین‌المللی شرکت‌های خصوصی و دولتی در حال توسعه است؛ لذا اگرچه بخشی از فرایندها مانند تولید و تامین سوخت و مدیریت پسماند هسته‌ای جنبه امنیتی دارد اما ایجاد پیوند امنیتی-سیاسی برای تمام مراحل و فرایندهای زنجیره توسعه و بهره‌برداری نیروگاه‌های هسته‌ای، می‌تواند مانع توسعه این صنعت شود.

منابع:

گزارش Organisation for Economic Co-operation and Development

nuclear.gepower.com

ویکی‌پدیا

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.