۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۳۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

با کاهش ۶۰ درصدی جریان گاز روسیه، ادامه فعالیت صنایع شیمیایی آلمان، به عنوان سومین بخش بزرگ صنعتی این کشور با مخاطره جدی مواجه شده است. تداوم این روند زنجیره‌های تأمین و تولید را در تمامی صنایع آلمان با تهدید مواجه می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کاوسترو[۱] بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد شیمیایی آلمان در هشداری اعلام کرد: کاهش شدید جریان گاز از طریق نورد استریم تأثیر بسیار زیادی بر فعالیت‌های تولیدی اروپا خواهد داشت و اگر بیش از این عرضه گاز طبیعی روسیه به آلمان کاهش یابد، ممکن است کل زنجیره‌های تأمین و تولید از بین بروند. کاوسترو در انتشار درآمد سه ماهه دوم خود گفت: به دلیل ارتباط نزدیک بین صنایع شیمیایی و بخش‌های پایین‌دستی، ادامه کاهش عرضه گاز احتمالاً منجر به از بین رفتن کامل زنجیره‌های تأمین و تولید می‌شود.

کاوسترو همچنین بیان کرد: اگر عرضه گاز در سال جاری سهمیه‌بندی شود، می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت تولید در سطح جهانی و تعطیلی کامل واحدهای تولیدی شود.

اقدامات مصرف‌کنندگان عمده گاز در آلمان به منظور کاهش مصرف انرژی

کاوسترو مانند بسیاری دیگر از مصرف‌کنندگان عمده گاز، اقدامات مختلفی را برای کاهش نیازهای گازی خود، آغاز کرده که از جمله این اقدامات استفاده از ژنراتورهای بخار مبتنی بر نفت است. این شرکت همچنین بیان کرد که به طور مداوم برای بهبود فناوری‌های تولیدی موجود و ارائه فناوری‌های جدید برای کاهش بیش‌تر مصرف گاز و انرژی در حال برنامه‌ریزی و فعالیت است.

کاهش تولید صنایع شیمیایی آلمان در پی کاهش عرضه گاز

صنایع شیمیایی آلمان و دیگر صنایع این کشور به دلیل قیمت بسیار بالای انرژی و کاهش عرضه گاز از روسیه مجبور به کاهش تولید شده‌اند. صنعت مواد شیمیایی سومین بخش بزرگ صنعتی در آلمان پس از بخش‌های خودروسازی و ماشین‌آلات است و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز در این کشور به شمار می‌رود که ۱۵ درصد از کل مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهد.

کاوسترو نیز انتظار دارد به دلایل تأثیر مستمر بر زنجیره‌های عرضه جهانی، سطوح بسیار بالای قیمت انرژی، تورم بالا و رشد ضعیف‌ اقتصاد جهانی در دستورالعمل‌های درآمد اصلی خود برای سال ۲۰۲۲ تجدید نظر کند.

مدیر عامل انجمن مواد شیمیایی[۲] آلمان به رویترز گفت: صنعت مواد شیمیایی و شرکت‌های آلمانی در پی عدم اطمینان و یا کاهش عرضه گاز روسیه، خطر تعطیلی آن‌ها را دنبال خواهد کرد.

همچنین زمانی که روسیه برای اولین بار عرضه گاز از طریق نورد استریم را ۶۰ درصد کاهش داد، وضعیت در شرکت‌های صنعتی آلمان از اواسط خرداد ماه بدتر شده است. بنابراین با توجه به شرایط، آلمان برای زمستان سخت در بخش صنایع و خانگی آماده می‌شود چرا که پیش‌بینی حجم عرضه گاز روسیه به طور فزاینده‌ای دشوار است.

قیمت بالای انرژی در آلمان موجب کاهش تولید شرکت‌های صنعتی شده است

نظرسنجی انجمن اتاق‌های صنعت و بازرگانی[۳] آلمان، هفته گذشته نشان داد که از هر شش شرکت صنعتی در آلمان، یکی از آن‌ها به دلیل قیمت بالای انرژی مجبور به کاهش تولید شده است. این بررسی همچنین نشان داد که تنها نیمی از شرکت‌های صنعتی آلمان نیاز سالانه گاز خود را در سال ۲۰۲۲ از طریق قراردادها پوشش داده‌اند و این در حالی است که بیش از یک سوم شرکت‌های صنعتی هنوز مجبورند بیش از ۳۰ درصد گاز مورد نیاز سالانه خود را خریداری کنند.

وود مکنزی پس از تعمیر و نگهداری و راه‌اندازی مجدد نورد استریم در پایان تیر ماه گفت: در صورتی که گازپروم بیش‌تر عرضه گاز خود را به اروپا محدود یا قطع کند، آلمان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در معرض خطر بیش‌تری قرار خواهد گرفت.

منبع: اویل پرایس

پی‌نوشت:

[۱] Covestro

[۲] Verband der Chemischen Industrie (VCI)

[۳] DIHK

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.