۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۱۸۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

رضا سهرابی کارشناس تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به ۳ کریدور شمال جنوب، شرق به غرب و خط آهن شلمچه بصره به عنوان کریدورهای مهم ایران، افزود: استفاده و توسعه کریدورهای کشور مساوی با توسعه زیرساخت‌های کشور است. این کریدورها می‌تواند زمینه ارتباطی کشورهای شرق آسیا مثل چین و آسیای میانه را به کشورهای اروپایی و شمال آفریقا فراهم آورد.

رضا سهرابی کارشناس تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران، خاطرنشان کرد: توسعه کریدورهای ایران ما را در مسیر توسعه زیرساخت‌های کشور قرار می دهد.

توسعه کریدورهای ایران مساوی با توسعه زیرساخت‌های کشور است

این کارشناس تجارت ضمن اشاره به ظرفیت‌های استراتژیک ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان، گفت: بایستی اهتمام ویژه‌ای برای توسعه کریدورهای ایران داشته باشیم تا از طریق آن از ظرفیت های بالقوه جغرافیایی کشور بیشترین بهره را ببریم.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه ظرفیت مناسبی را در حوزه ترانزیت ایجاد کرده است. فعال‌سازی کریدورهای ارتباطی از جمله این ظرفیت‌ها است که پیگیری جدی دولت سیزدهم را می‌طلبد. در این راستا توسعه کریدورهای ایران مساوی با توسعه زیرساخت‌های کشور است.

مسیرهای شمال جنوب و شرق به غرب دو کریدور مهم برای ایران

سهرابی با اشاره به کریدورهای بالقوه ایران، گفت: دو الی سه کریدور خیلی مهم از دل ایران می‌گذرد. یکی از آن‌ها کریدور شمال جنوب است که از خلیج فارس شروع می‌شود و از دل خاک ایران به کشورهای اروپایی می رسد. این کریدور، کشورهای حاشیه خلیج فارس را به کشورهایی که از سواحل دورتر (مثل چین) می خواهند با کشتی به اینجا برسند، وصل می کند و از خاک ایران تا اروپا می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به مسیر این کریدور افزود: یکی از شاخه‌های این مسیر خط آهن آی تی آی است که از استانبول شروع می‌شود، به تهران می‌رسد و از تهران به سمت اسلام‌آباد حرکت می‌کند؛ ترکیه، ایران و پاکستان را به هم وصل می‌کند. حال این آی تی آی در قسمت انتهای خودش در جنوب کشور نیز می‌تواند به بندر چابهار وصل شود و به کریدور شمال جنوب به عنوان یکی از راه‌های این کریدور متصل شود.

سهرابی بیان داشت: کریدور بعدی کریدور شرق به غرب است که یکی از شاخه‌های آن از کشورهای آسیای میانه می‌آید و وارد ایران می‌شود. از چین شروع می‌شود و با عبور از کشورهای آسیای میانه و ایران، از شرق کشور به سمت کشورهای اروپایی حرکت می‌کند.

خط راه‌آهن شلمچه بصره نقطه قوت کشورهای منطقه‌ای

کارشناس تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: کریدور بعدی که وجود دارد، خط آهنی است که ما تا جنوب داریم و از جنوب به خاک عراق متصل می‌شود (قرار است متصل شود این خط راه‌آهن همان خط راه‌آهن شلمچه بصره است که این خط آهن حدود ۳۰ کیلومتر باقی مانده).

وی در ادامه افزود: اگر این بخش کوچک متصل شود، خط‌ آهن سراسری ایران به خط ‌آهن عراق وصل می‌شود که از جنوبی‌ترین نقاط آن یعنی بصره می‌تواند تا سوریه برسد و ما نیز از طریق عراق می‌توانیم به سوریه برسیم. این مسیر خودش برای ما بازار بزرگی است و از طریق سوریه به کشورهای شمال آفریقا و کشورهای اروپایی می‌توانیم دسترسی پیدا کنیم که از این نظر برای چین هم خیلی مهم است.

سهرابی اظهار داشت: اگر این خط‌ آهن متصل بشود آن قدر اهمیت دارد که یک کالا می ‌تواند از چین بار قطار شود و وارد آسیای میانه شود، به ایران برسد و از طریق ایران به عراق برود و از عراق به سوریه برود. یعنی به راحتی کالا می‌تواند از چین با قطار به سوریه برسد و از سوریه حتی به راحتی وارد کشورهای اروپایی و کشورهای آفریقایی شود. این یک مزیتی است که نه فقط برای ایران، بلکه برای خیلی از کشورها از جمله قدرت‌های منطقه‌ای وجود دارد به صورت بالقوه که ایران باید از آن استفاده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهایی مثل چین و کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه که راهی به دریا ندارند، قطعا طرفدار این چنین طرحی خواهند شد. همچنین با استفاده از این کریدورها می‌توانند به کشورهای خیلی دورتر از خود برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. اینچه برون ً......................

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.