۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۱۵۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

یکی از ابزارهای مورد استفاده دولت آمریکا جهت توسعه تجارت با کشورهای هدف، اعطای تخفیف مالیاتی است. بر اساس قانون جدید این کشور، شهروندان آمریکایی خریدار خودروهای الکتریکی تا سقف معینی مشمول تخفیف مالیاتی می‌شوند؛ مشروط به اینکه باتری این خوروها از مواد معدنی فرآوری‌شده در کشورهایی باشد که آمریکا با آن‌ها توافقنامه تجارت آزاد داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور آمریکا به عنوان سومین بازار تجارت خودروهای الکتریکی (پس از چین و اروپا)، همواره مشوق‌هایی برای خرید این خودروها ارائه کرده است. یکی از این مشوق‌ها، اعتبار مالیاتی فدرال (federal tax credit) یا به عبارت دیگر تخفیف مالیاتی است؛ به این صورت که شهروندان آمریکایی با خرید خودروهای الکتریکی، به میزان مشخصی اعتبار مالیاتی (تا سقف ۷,۵۰۰ دلار [۱]) کسب خواهند کرد که در نهایت به همین میزان از مالیات بر درآمد آن‌ها کاسته خواهد شد. [۲] البته این تخفیف مالیاتی تنها برای ۲۰۰ هزار خودروی الکتریکی برای هر شرکت خودروسازی اعمال می‌شود.

تخفیف مالیاتی آمریکا در خدمت توسعه تجارت با کشورهای هدف

از سوی دیگر چندی پیش با اتمام زمان قانونی این معافیت‌ها و نیاز به رای‌گیری در خصوص تمدید آن‌ها در مجلس آمریکا، برخی از سناتورهای آمریکایی ضمن مخالفت با تمدید این قانون، از تغییراتی در قانون خبر دادند که معافیت‌های مربوط به خرید خودروهای الکتریکی را مشروط می‌کند؛ به‌طوریکه این معافیت‌ها تنها برای خرید خودروهایی اعمال خواهد شد که مواد معدنی باتری آن از کشوری تهیه یا در آن فرآوری شده باشد که ایالات متحده با آن کشور توافقنامه تجارت آزاد داشته باشد و سایر قطعات باتری در آمریکا تولید شده باشد.

به بیان دقیق‌تر؛ همچنان سقف معافت مالیاتی همچنان ۷,۵۰۰ دلار خواهد بود اما نیمی از این معافیت تنها در صورتی اعطا خواهد شد که قطعات باتری آن خودرو در آمریکا تولید شده و نیمی دیگر در صورتی که ۴۰ درصد مواد معدنی باتری از کشوری تهیه یا در آن فرآوری شده باشد که آمریکا  با آن کشور توافقنامه تجارت آزاد داشته باشد. میزان درصد مذکور در سال ۲۰۲۴ به ۵۰ و در سال ۲۰۲۷ به ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

تقابل آمریکا و چین در زمینه تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی

ایالات متحده با برخی از تولیدکنندگان عمده این مواد معدنی مانند استرالیا و شیلی قرارداد تجارت آزاد منعقد کرده است، اما چنین توافقی با سایر تولیدکنندگان بزرگ مانند چین، روسیه و کنگو ندارد.

این در حالی است که بخش عمده‌ای از فراوری مواد معدنی جهان در چین انجام می‌شود؛ طبق برآوردها، حدود ۷۵ تا ۱۰۰ درصد برخی مواد معدنی مورد استفاده در باتری‌ها از جمله لیتیوم، کبالت، منگنز، نیکل و گرافیت در چین فرآوری می‌شود. [۳]

یکی از استدلال‌های موافقان مشروط کردن قانون مذکور این بود که عملا آمریکا در حال پرداخت یارانه به کارخانه‌های چینی فرآوری مواد معدنی و تولید باتری است. [۴]

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری چین جهت تولید باتری در آمریکا و مکزیک

با توجه به بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی در آمریکا، این کشور خریدار عمده باتری این خودروها است، این موضوع سبب شده است که برخی از شرکت‌‌های تولیدکننده باتری، از جمله شرکت CATL، بزرگترین کارخانه تولیدکننده باتری در چین، تصمیم به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری جهت احداث کارخانه فرآوری مواد معدنی و ساخت باتری در مکزیک و آمریکا بگیرد تا باتری‌های تولیدی این شرکت همچنان بتواند از تخفیف مالیاتی جذب مشتری بهره‌مند باشد.

با این حال رویارویی اخیر چین و آمریکا در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، سبب شده احتمال عقب‌نشینی این شرکت از تصمیم خود در این زمینه افزایش پیدا کند. با این حال باید منتظر ماند تا تصمیم نهایی شرکت CATL در این زمینه رسما اعلام شود؛ اتفاقی که رویکرد جدیدی در تقابل آمریکا و چین به حساب می‌آید.

منابع و پی‌نوشت‌ها:

[۱] فیول اکونومی

[۲] معافیت‌های فدرال و ایالتی دیگری نیز وجود دارد که در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معافیت‌های آزمون آلایندگی خودروها برای مدتی معین، مشوق‌های مربوط به هزینه‌های پارکینگ، کاهش قیمت انرژی برای شارژ خودروهای برقی در ساعات کم بار، اعتبارات مالیاتی مربوط به توسعه زیرساخت شارژ الکتریکی، کمک‌های مالی پروژه تحقیقاتی، وام‌های توسعه‌ای برای فناوری سوخت جایگزین و الزام ناوگان دولتی به استفاده از وسایل نقلیه بدون آلایندگی.

[۳] پایگاه خبری THE HILL

[۴] بلومبرگ

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.