۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۱۲۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: تولید
۰

سید مجید امامی مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضعیف بودن قدرت تولید داخل در مقابل پوشاک وارداتی را ناشی از بالا بودن سهم مواد اولیه در قیمت دانست و افزود: گردش مالی بازار لباس در ایران ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان آن به محصولات قاچاق اختصاص دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ایرانی‌ها در طول تاریخ پوشاک خاص خودشان را داشته‌اند که در سطح جهانی شناخته شده بوده و همه آن‌ها هم یک ویژگی مشترک داشته‌اند، اینکه شاخصه‌های فرهنگ اسلامی – ایرانی در آنها رعایت شده است. با این حال جامعه ایرانی در طول دهه‌های اخیر، در معرض سیل عظیم فرهنگ غربی از جمله در حوزه پوشاک زنان قرار گرفته است که بخش زیادی از آن به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱۱ مرداد در قسمت پرونده ویژه به موضوع « اقتصاد مد و لباس» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

حجم قاچاق پوشاک در کشور ۵۰ هزار میلیارد تومان است

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گردش مالی بازار پوشاک و لباس در ایران ۲۴۰ هزار میلیارد تومان و حدود ۵۰ همت آن قاچاق است. سهم مواد اولیه در قیمت لباس بالاست بخاطر همین قدرت تولید داخل در مقابل پوشاک وارداتی ضعیف است.

وی با اشاره به جایگاه کارگروه مد و لباس در ایران افزود: صنعت پوشاک در سطح جهانی، متاثر از نظام سرمایه‌داری، به واسطه مُد خودش را بالا کشیده است. کارگروه مد و لباس یک شورای سیاستگذاری مقنن است و مصوبات آن با امضای وزیر، در حکم قانون است.

امامی در خصوص لباس ایرانی و اسلامی بیان داشت: می‌توان کت و شلوار را با سبک غیر عرفی (مثلا چاپ تصاویر دلار روی کت) پوشید اما کسی نمی‌رود کت و شلواری بپوشد که رویش عکس بناهای تاریخی ایران چاپ شده باشد. در وزارت ارشاد، افزایش بکاربردن نمادهای ایرانی و اسلامی در لباس‌ها را سبک پوشش ایرانی و اسلامی می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شروع تولید ده‌ها مدل پوشاک ایرانی و اسلامی با سرمایه خیلی کم افزود: تولید پوشاک آن هم بر اساس سبک اسلامی و ایرانی، کار مشکلی به نظر می‌رسد ولی یک بانوی کارآفرین توانسته است با اتکا به شیوه‌های نو در بازاریابی و فروش، برای زنان دیگر هم شغل ایجاد کند.

کاهش ۴ برابری تعرفه واردات چادر مشکی

وی در پاسخ به این پرسش که چرا چادر و لباس حجاب در ایران گران است، گفت: چالش عمده لباس حجاب در ایران، به چالش عمده پوشاک بر می‌گردد چرا که لباس مجلسی هم به خاطر گرانی مواد اولیه، گران در می‌آید. برای تولید لباس حجاب مثل چادر مشکی، به کیفیت بالاتری نیاز داریم که عامل گران‌تر بودن هم هست.

امامی ادامه داد: چادر با کیفیت تولید داخل، به نام چادر کُره‌ای در ایران عرضه می‌شود. ۱۰۰۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان چادر برای سرپا ماندن کارخانه داده شده است که البته از محل بودجه عمومی نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: تعرفه واردات چادر مشکی از ۴۳ به ۱۰ درصد کاهش یافته ولی چون دیگر ارز نیمایی نداریم، هنوز خودش را در بازار نشان نداده است. قیمت تمام شده چادر باید آنقدر کاهش یابد که نیاز داخلی تامین شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.