۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۸۲۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه
۰

محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی، با بیان اینکه مقابله با تورم بخش مسکن به اقدامی ویژه نیاز دارد، تاکید کرد: برای کنترل تورم‌های بخشی در اقتصاد، ابزار مالیات بر عایدی سرمایه مورد استفاده کشورها قرار می‌گیرد که با اعمال نرخ‌های بالا، جذابیت خرید و فروش مکرر را کاهش می‌دهد و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

در هفته‌های اخیر تورم بخش مسکن بار دیگر افزایش یافته و به بالاتر از سطح تورم عمومی کشور رسیده است. یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل تورم بخش مسکن، استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه است. در این راستا محمدرضا یزدی‌زاده عضو سابق شورای راهبردی مالیاتی کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی یکی از مهمترین ابزارهای مالیاتی برای کنترل تورم در بخش های خاص اقتصاد است که متاسفانه تا به حال در کشور مورد غفلت واقع شده است.

مالیات بر عایدی سرمایه ابزار مهم کنترل تورم بخش مسکن

وی ادامه داد: مسئولین کشور باید بپذیرند که در طول سال‌های اخیر تورم بخش مسکن بالاتر از تورم عمومی کشور بوده و یکی از دلایل اصلی افزایش تورم عمومی نیز افزایش قیمت زمین و مسکن بوده است. در چنین شرایطی به طور حتم لازم است برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن اقدام جداگانه‌ای طراحی شود. در واقع تلاش‌های دولت برای کنترل تورم عمومی، برای بهبود شرایط بخش مسکن کافی نیست و باید برای این بخش به طور ویژه اقدام شود.

این اقتصاددان افزود: برای کنترل تورم‌های بخشی در اقتصاد، ابزار مالیات بر عایدی سرمایه مورد استفاده کشورها قرار می‌گیرد. این ابزار مالیاتی با کاهش جذابیت خرید و فروش مکرر در بخش‌های خاص اقتصاد، مانند بخش مسکن، از افزایش قیمت در این بخش جلوگیری می‌کند و همان ابزاری است که امروز بخش مسکن در اقتصاد ایران به آن نیاز دارد.

مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه تنظیمی است نه درآمدی

عضو سابق شورای راهبری مالیاتی اظهار داشت: باید توجه داشت که مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات تنظیمی است و از این جهت با مالیات بر مجموع درآمد تفاوت محسوسی دارد. در پایه‌های درآمدی مانند مالیات بر مجموع درآمد، هدف اصلی افزایش درآمد دولت است، اما در مالیات بر عایدی سرمایه، هدف اصلی ایجاد بازدارندگی برای سوداگران و افرادی است که از محل خرید و فروش مسکن کسب سود می‌کنند و به افزایش بیشتر قیمت این نیاز اساسی مردم دامن زده‌اند.

یزدی زاده در پایان تاکید کرد: بنابراین آنچه مسلم است اینکه در اعمال مالیات بر عایدی سرمایه باید نرخ‌ها به طور بازدارنده‌ای بالا تعیین شود و از اعمال معافیت‌های گسترده برای افراد جلوگیری شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.