۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۷۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، کشاورزی
۰

با اینکه اشتغال زایی در روستاها را می توان از مصادیق اقتصاد مقاومتی بیان نمود، اما اگر تنها راهکار استفاده شده در این زمینه اعطای وام بوده باشد، باید در آن تجدیدنظر کرد. بنابراین، هرچند می توان پروژه اقتصاد مقاومتی معاونت روستایی را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست اما نمی توان نحوه اجرای آن را هماهنگ با الگوی اقتصاد مقاومتی تعبیر کرد؛ کمااینکه گزارش مشخصی نیز از روند اجرای این پروژه ارائه نشده است.

به گزارشمسیر اقتصاد پروژه های اولویت دار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده به شرح زیر است:

معاونت روستایی اقتصاد مقاومتی

نقد و بررسی پروژه های اقتصاد مقاومتی و عملکرد دستگاه در این زمینه

تنها پروژه معاونت روستایی و مناطق محروم کشور، ارتقاء تولید و توسعه اشتغال پایدار در دشت ها و مناطق روستایی است.

آمارها نشان می دهد که تولید در بخش روستایی امسال روند خوبی را طی کرده است؛ با توجه به اینکه ۹۳ درصد گندم کشور در روستاها کاشت می شود و امسال نیز جشن خودکفایی گندم داشتیم، تولید در این زمینه مطلوب بوده است. با این وجود، وظیفه معاونت روستایی فرای این کار است چرا که پروژه خودکفایی گندم، در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شده است.

دکتر رضایی از معاونان معاونت توسعه روستای مردادماه سال جاری در این زمینه بیان نموده است که هدف‌گذاری ای که برای سال ۹۵ طی پروژه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شد، این است که در این پروژه باید ۱۷۳ هزار شغل در روستاها ایجاد کنیم تا نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۷٫۵ درصد در جامعه روستایی برسد.

در همین رابطه دکتر رضوی رئیس معاونت توسعه روستایی در شهریورماه سال جاری بیان نمود که برای اجرای این پروژه، وام اشتغال نیز به روستائیان داده شده است. در بیشتر استانهایی که وام اشتغال به روستائیان داده اند، معمولا وام های بین ۵ میلیون تا ۳۰ میلیون بوده است با ۳ الی ۵ درصد سود بانکی که همانطور که اشاره شد، بانک سینا متولی این کار به صورت جدی بود؛ البته بنیاد برکت، صندوق توسعه و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری هم این بانک را همراهی میکردند.

پیش از این نیز دکتر رضوی در تیرماه بیان نموده بود که تا پایان سال جاری، بیش از ۱۰۵۰ روستای نمونه در کشور معرفی خواهد شد. در حقیقت استانداری‌ها تا پایان سال جاری در هر بخش یک روستای نمونه چه در بخش کشاورزی و چه در سایر حوزه‌ها مانند گردشگری و صنایع دستی معرفی خواهند کرد. در همین راستا برای هر استان ۲۰ میلیارد تومان وام با کارمزد کمتر از پنج درصد در نظر گرفته شده تا در مسیر طرح‌های اشتغال پایدار در روستاها هزینه شود.

به گفته مسئولین، پرداخت تسهیلات ۵ تا ۱۰۰ میلیونی برای مشاغل خانگی با توجه به اینکه ۵۹ درصد مشکلات پیش روی روستاییان اقتصادی و اشتغال است، طرح توان‌افزایی با هدف اشتغال‌زایی در روستاها از طریق خودمشارکتی و ارائه تسهیلات دولتی، از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه است.

با این وجود، عمده فعالیت ها و گزارش های معاونت توسعه روستایی در اجرای تنها پروژه اقتصاد مقاومتی خود، اعطای وام به گونه های مختلف به روستائیان بوده است. علیرغم اینکه گزارش مشخصی از وضعیت این پروژه و دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه ارائه نشده است، باید گفت که چنین سیاست هایی، مدتهاست که مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی قرار دارد.

در این زمینه علاوه بر مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، تاکنون بانک سینا ۶۲۰ میلیارد تومان تعهدات خود را در اعطای وام به روستائیان جهت اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی معاونت توسعه روستایی اجرایی کرده و دولت نیز لایحه‌ای دوفوریتی برای اعطای معادل ریالی ۱,۵ میلیارد دلاری برای اشتغالزایی روستاییان و عشایر به مجلس داده است؛ که البته مجلس با قید یک فوریت آن موافقت کرده و این پیشنهاد را در دست بررسی دارد.

بنابراین با اینکه اشتغال زایی در روستاها را می توان از مصادیق اقتصاد مقاومتی بیان نمود، اما اگر تنها راهکار استفاده شده در این زمینه اعطای وام بوده باشد، باید در آن تجدیدنظر کرد.

جمع ­بندی

بررسی روند اجرای پروژه ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به معاونت توسعه روستایی در نیمه نخست سال جاری طبق گزارش های موجود، نشان می دهد که عمده اقدام این دستگاه تاکنون جهت اجرای این پروژه، هماهنگی برای اعطای وام به روستائیان بوده است.

بنابراین، هرچند می توان پروژه اقتصاد مقاومتی این دستگاه را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست اما نمی توان نحوه اجرای آن را هماهنگ با الگوی اقتصاد مقاومتی تعبیر کرد؛ کمااینکه گزارش مشخصی نیز از روند اجرای این پروژه ارائه نشده است.

منابع

۱- خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۵۰۶۰۴۰۰۰۸۱۴

۲- خبرگزاری ایانا، کد خبر: ۳۲۱۸۵

۳- خبرگزاری صداوسیما، کد خبر: ۱۲۱۰۲۶۲

۴- خبرگزاری افکارنیوز، کد خبر: ۵۷۴۷۱۴

پینوشت:

این گزارش توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی تهیه شده و در کتابچه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.