۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۶۸۸ ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

هلند دومین صادرکننده بزرگ محصولات غذایی بعد از آمریکاست و از این مسیر سالانه ۱۰۰ میلیارد یورو درآمدزایی می‌کند. توجه ویژه به تحقیق و توسعه، استفاده بهینه از منابع و نوآوری‌های گسترده، از جمله دلایل موفقیت حیرت‌انگیز این کشور نسبتا کوچک در تولید و صادرات محصولات کشاورزی است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هلند به دلیل سال‌ها نوآوری و تلاش بسیار، بعد از ایالات متحده، بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان است. مردم هلند به پیشگام بودن در نوآوری‌های کشاورزی و پیشرفت در این حوزه شهرت دارند و با وجود بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی، حوزه کشاورزی این کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد.

طی سال گذشته، صادرات کشاورزی هلند، ۹.۴ درصد افزایش داشته است که رقمی بالاتر از ۱۰۰ میلیارد یورو خواهد داشت. در سال ۲۰۲۱، کشور آلمان، بزرگترین مصرف کننده محصولات کشاورزی هلندی (۲۶.۳ میلیارد یورو) و بعد از آن به ترتیب بلژیک (۱۲.۱ میلیارد یورو)، فرانسه و انگلستان ( هرکدام ۸.۶ میلیارد یورو) هستند. بیشترین اقلام صادراتی هلند، گلها و گیاهان زینتی با ۱۲ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۲۱ هستند. فروش محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت و سبزیجات بالای ۲۵ میلیارد دلار بوده‌ است. مردم هلند در کنار این درآمد بالا، متوجه تغییرات آب و هوایی هم هستند و نوآوری‌های جالبی در این زمینه دارند.

صنعت کشاورزی هلند با نوآوری‌های هلندی‌ها در حال رشد است

هزینه‌های تحقیق و توسعه هلند در ۳۰ سال گذشته ۳‌ برابر شده‌است یعنی حدود ۲ درصد از تولید ناخالص ملی؛ بنابراین، جای تعجب نیست که هلندی‌ها به نوآور بودن و آینده‌نگر بودن شهرت دارند. اما پرسش اینجاست که این نوآوری‌ها چگونه وارد کشاورزی می‌شود. در دانشگاه واخنیگن، برای اولین بار موز هلندی‌ را در خاکی با ترکیب کوکوپیت و پشم‌سنگ پرورش دادند. با این کار مطمئن شدند آلودگی قارچی از طریق خاک بد وارد محصول نمی‌شود و فرآیند رشد موزها کارآمدتر خواهد بود.

استفاده از ضایعات مواد غذایی در تغذیه حیوانات مزرعه

نیاز مردم جهان به گوشت رو به افزایش است، در نتیجه هر روز نیاز کشورهای دنیا به خوراک دام نیاز بیشتر می‌شود. شرکت هلندی نایسن-گرنیکو سالانه ۹۰ هزار تن خوراک دام از ضایعات غذای انسان تولید می‌کند و چرخه پایدارتری برای تولید گوشت ایجاد کرده‌است. در این طراحی، کل مزرعه پایدار است و گاوها از باقی‌مانده غذای رستوران‌های محلی تغذیه می‌شوند که با کامیون‌های برقی جمع‌آوری می‌شود. مابقی غذای مورد نیاز گاوها از خزه‌های آبی خانگی تامین می‌شود. حتی کود تولید‌شده توسط گاوها جمع‌آوری و فروخته می‌شود تا مزرعه شناور، کاملا پایدار باشد.

از ابتدای قرن کنونی، بسیاری از کشاورزان مصرف آب محصولاتشان را تا ۹۰ درصد کاهش داده‌اند و مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی در گلخانه‌ها را تقریبا حذف کرده‌اند. اما اگر جهان می‌خواهد غذای ۹ میلیارد نفر را تا سال ۲۰۵۰ تامین کند و همزمان مانع تغییرات آب و هوایی بشود، باید اقدامات بیشتری انجام گیرد. دولت هلند تصمیم دارد تولید نیتروژن را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد و کشاورزان بیشتر از دیگران تحت تاثیر این تصمیم هستند.

تنش زیاد بین دولت و کشاورزان به نفع مصرف‌کنندگان نخواهد بود و این درگیری‌ها توجه بیشتری را به نقش کشاورزی هلند روی طول عمر سیاره زمین جلب کرده است. بااین‌حال، فرهنگ نوآورانه هلندی می‌تواند به افراد نگران محیط زیست آرامش خاطر کافی را بدهد زیرا پنج شرکت برتر کشاورزی جهان در هلند قرار دارند.

منبع: DUTCHREVIEW

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.