۲۷ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۹۷۷ ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

با وقوع جنگ اوکراین، بسیاری از کشورهای افریقایی با مشکل تأمین گندم مواجه شدند. از این میان تانزانیا، در پی افزایش قیمت‌های جهانی، برای حمایت از افزایش تولید گندم و کاهش واردات برنامه ریزی کرده‌ است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت تانزانیا اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تولید گندم خود را به یک میلیون تن افزایش و وابستگی به واردات را کاهش دهد. از جمله اقدامات برای دستیابی به این هدف، استفاده از بذرهای اصلاح شده مورد تأیید، اختصاص هزاران هکتار برای کشت گندم، افزایش بودجه‌ی تحقیق و توسعه و کاهش تلفات برداشت است.

افزایش قیمت جهانی گندم و راهبرد تانزانیا برای افزایش تولید داخلی

این کشور آفریقایی به دنبال اقداماتی مانند استفاده از بذرهای اصلاح شده مورد تایید موسسه تحقیقات کشاورزی تانزانیا (Tari) و اختصاص هزاران هکتار برای کشت گندم است. دولت همچنین قصد دارد بودجه تحقیق و توسعه را افزایش و تلفات پس از برداشت که کشاورزان را از مشارکت فعال در تولید محصولات منصرف می‌کند، کاهش دهد.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که این کشور سالانه به یک میلیون تن گندم در کشور نیاز دارد اما در سال ۲۰۲۱، تنها ۷۰ هزار و ۲۸۸ تن گندم تولید کرده‌است. مسئله‌ای که تانزانیا را مجبور کرد تاحد زیادی در واردات گندم به روسیه و اوکراین متکی باشد. اما در حال حاضر، جنگ ادامه‌دار روسیه و اوکراین زنجیره تأمین گندم برای بازار خارجی را مختل کرده و افزایش قیمت‌ها را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است و در نتیجه تقاضای جهانی برای گندم افزایش یافته است.

«آنسلم موشه»، مدیر کل شورای شهروندان، غلات و دیگر محصولات «CPB» گفت: دولت سالانه ۵۳۰ میلیارد کرون برای واردات گندم در سال هزینه می‌کند. بنابراین دولت در تلاش است تا کشاورزان را برای کشت بذر گندم اصلاح شده موسسه تحقیقات کشاورزی تانزانیا آموزش دهد. وی افزود به منظور تقویت تولید محصولات محلی و ساختارهای تجاری، ۲۱۰ تن بذر از زامبیا سفارش داده شده‌است که بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه «CPB» بیش از ۶ هزار کشاورز گندمکار را در کشت غلات از جمله گندم مشارکت داده است، خاطرنشان کرد: با اقدامات ویژه امید به افزایش تولید گندم، کاهش وابستگی به واردات و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای جوانان وجود دارد. وی اظهار داشت که انتظار می‌رود CPB کارخانه‌های فرآوری گندم را به ارزش ۲۰.۵ میلیارد کرون در مناطق «دارالسلام»، «امبیا» و «موانزا» بسازد.

منبع: اطلب

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.