۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۷۹۶ ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وانگ یی وزیر خارجه چین در اجلاس سازمان آ سه آن، با اشاره به تغییر نظم ژئوپلیتکی و اقتصادی حاکم بر منطقه و جهان، از کشورهای آسیایی درخواست کرد از تبدیل شدن به مهره بازی کشورهای قدرتمند پرهیز کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد اجلاس کشورهای عوض سازمان ملت‌های جنوب شرق آسیا موسوم به آ سه آن (ASEAN) به تازگی در شهر جاکارتا، پایتخت کشور اندونزی برگزار شد. در این نشست وانگ یی وزیر خارجه چین نیز یکی از سخنرانان بود.

در طول سال‌های اخیر منطقه جنوب شرق آسیا همواره یکی از مناطق نزاع بین آمریکا و چین بوده است و در این زمینه از اهمیتی استراتژیک برخوردار است. در عین حال کشورهای این منطقه همواره از قرار گرفتن در موقعیتی که مجبور باشند یکی از دو طرف را انتخاب کنند و روابطشان با طرف دیگر را محدود کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

درخواست وزیر خارجه چین از کشورهای آسیایی

وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در اجلاس آ سه آن ضمن اشاره به تغییر نظم ژئوپلیتیکی و اقتصادی حاکم بر جهان و به طور خاص در آسیا، در کشورهای آسیایی درخواست کرد از تبدیل شدن به مهره بازی کشورهای قدرتمند که اراده‌ای از خود ندارند پرهیز کنند.

وانگ یی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشورها تحت فشار هستند که در تقابل های موجود جهانی، یک سمت را انتخاب کنند. اما ما باید تلاش کنیم که منطقه آسیا از عواقب نامطلوب این منازعات در امان بماند. کشورهای آسیایی نباید به اجبار قدرت‌های دنیا به مواردی تن دهند که منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اینده منطقه آسیا باید در دستان کشورهای همین منطقه باشد.

در طول ماه‌های اخیر نزاع بر سر مسئله استقلال تایوان از چین روابط آمریکا و چین را به شدت تحت تاثیر قرار داده و برخی از کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا نیز در این زمینه از سیاست‌های آمریکا پیروی می‌کنند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.