۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۵۰۵ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

در شرایطی که کشورهای آفریقایی با کمبود برق مواجه هستند، استفاده از انرژی هسته‌ای که آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی را ندارد، راهی کم هزینه‌تر و قابل اتکاتر نسبت به انرژی‌های تجدیدپذیر است. از این رو کشورهایی همچون کنیا و اوگاندا با نظارت سازمان انرژی اتمی، طرح‌های نیروگاهی برای تأمین برق خود آغاز کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آفریقایی به ویژه کنیا و اوگاندا، برای تأمین برق خود و جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی ناشی از انتشار کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی به انرژی هسته‌ای روی آورده‌اند.

پروژه‌های انرژی هسته‌ای در آفریقا راهی برای جبران کمبود برق

انرژی هسته ای در آفریقا نقطه تلاقی اجتناب از آلودگی‌های سوخت‌های فسیلی و کمبود سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق است که کشورهای این قاره را از تاریکی و قطعی مکرر برق نجات می‌دهد.

بر اساس گزارش روزنامه‌ی ESI آفریقا، برای افزایش نرخ دسترسی به برق در این قاره، انرژی هسته‌ای به عنوان منبعی پاک ظاهر شده‌است که از آسیب‌های بهداشتی و آب و هوایی ناشی از وابستگی به سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند. اخیراً، مدل‌هایی از پروژه‌های هسته‌ای در کنیا، نیجریه و اوگاندا آغاز شده که براساس نظرات متخصصین حوزه‌ی انرژی، گامی جهت تأمین برق آفریقا بدون انتشار کربن است.

انرژی هسته‌ای آلودگی کمتری نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد

منابع سوخت‌های فسیلی که هنوز هم بیشترین بخش از ترکیب برق آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند، عامل اصلی آلودگی هستند و از سوی دیگر تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک جایگزین برای آفریقا می‌تواند پرهزینه باشد و به زمان بیشتری برای نتیجه بخشی نیاز دارد.

کمبود برق با رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای توامان شده‌است و تأثراز شرایط آب و هوایی نیز اتکای دائمی بر انرژی‌های تجدیدپذیر – به ویژه انرژی بادی و خورشیدی – را با وجود در دسترس بودن منابع آن دشوار می‌کند.

این قاره در معادله‌ای دشواردر جهت دستیابی به دو هدف موازی متمرکز است: تولید برق پاک و تضمین پایداری. عرضه برق چه از منابع سوخت فسیلی و چه از انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و آبی) کافی نیست و به موازات تمرکز بر  سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، کار گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای در آفریقا با همکاری دولت‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاران در حال انجام است.

با توجه به اینکه انرژی هسته‌ای در آفریقا می‌تواند بر تمام موانع برنامه‌های تولید برق غلبه کند، دولت‌های حامی باید به سمت اولین گام یعنی شناسایی بهترین مکان‌ها برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای حرکت کنند. اخیراً کنیا و اوگاندا نیز به موازات پروژه‌های سایر کشورها، گام‌های مهمی در جهت تقویت نقش انرژی هسته‌ای در آفریقا برداشته‌اند. نیروگاه‌های هسته ای مورد انتظار می‌توانند تأثیر عواملی همچون زمان، ضعف در نگهداری و استهلاک زیرساخت های موجود را اصلاح کنند.

دو نیروگاه هسته‌ای در کنیا

آژانس انرژی اتمی و آژانس انرژی (NUPEA) دو سایت در دو شهر «کیلیفی» و «کوالی» کنیا برای میزبانی از دو نیروگاه هسته‌ای انتخاب کرده‌اند. دلیل این انتخاب، دسترسی به منابع آب و مناطق وسیع بوده‌است.انتظار می رود کار ساخت و ساز دو نیروگاه در کنیا تا پایان دهه جاری (۲۰۳۰) آغاز شود و طبق پیش‌بینی تریبون تخصصی انرژی، هزینه دو نیروگاه به ۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.

پروژه‌های اوگاندا

اوگاندا با توجه به کمبود تامین برق، به ادغام انرژی هسته‌ای در ترکیب برق خود متوسل شده است، به‌ویژه از آنجایی که انتظار می‌رود با وجود تلاش دولت بر ارتقای منابع پاک‌تر، در آینده نیروی «برق آبی» برای تأمین برق در کامپالا کافی نباشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – در یک دوره دو ماهه در پایان سال گذشته (۲۰۲۱)، در نوامبر و دسامبر – بررسی توسعه پروژه‌های هسته‌ای در اوگاندا را انجام داد و گزارش نهایی خود را در ماه می سال جاری (۲۰۲۲) ارائه داد و بر ایمنی و پایداری برنامه‌های هسته‌ای دولت تأکید کرد.

منبع: الطاقة

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.