۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۱۸۵ ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

نیروگاه‌های هسته‌ای در چین در دهه‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ رشد فزاینده‌ای را تجربه کرد. از عوامل توسعه در این سال‌ها می‌توان به تعریف دستورالعمل توسعه، افزایش تجارت بین‌الملل و بهبود فناوری اشاره کرد.

مسیر اقتصاد/ پس از گذر از مرحله آغازین توسعه هسته‌ای، از آنجایی که منابع تولید برق در چین نسبتاً فراوان بود، بنابراین نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان یک منبع تکمیلی و سیاست توسعه انرژی هسته‌ای به عنوان توسعه آرام درنظرگرفته شد. در سال ۱۹۹۴، چین شروع به ساخت فاز دوم گینشان با دو واحد ۶۵۰ مگاواتی کرد که از تکنولوژی فرانسوی مورد استفاده در نیروگاه دایا بِی فراگرفته بود.

خرید راکتور از فرانسه، کانادا و روسیه

در آغاز قرن بیست‌ویکم، چین به سمت افزایش ظرفیت سهم برق هسته‌ای خود از  طریق خرید راکتور از فرانسه، کانادا و روسیه رفت تا به ترتیب دو واحد به عنوان فاز دو لینگ او، دو واحد به عنوان فاز سوم گینشان و دو واحد در نیروگاه تیانوان را بسازد. تا پایان سال ۲۰۰۴، مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های هسته‌ای در چین به ۴۷۰۰ مگاوات رسیده بود که شامل دو واحد فاز ۲ نیروگاه گینشان، دو واحد فاز سوم نیروگاه گینشان و دو واحد فاز نخست نیروگاه لینگ او بود. همچنین برنامه تیانوان شامل دو واحد ۱۱۰۰ مگاواتی در دست ساخت بود. بنابراین، سه پایگاه انرژی هسته‌ای در ابتدا در استان‌های گوانگدونگ، ژجیانگ و جیانگ سو تشکیل شد.

ساخت نیروگاه چشمه در پاکستان

در ژوئن سال ۲۰۰۰، بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از نیروگاه هسته‌ای پاکستان با نام چشمه که با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات به وسیله‌ی چین ساخته شد، این کشور را به هشتمین صادرکننده فناوری نیروگاه هسته‌ای تبدیل کرد. پس از آن، چین ساخت فاز دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای گینشان در ژجیانگ و فاز نخست نیروگاه هسته‌ای لینگ او در گوانگدونگ را به پایان رساند. به طور خلاصه، در این مرحله، توانایی چین در طراحی، ساخت، بهره‌برداری و مدیریت نیروگاه‌های هسته‌ای تا حد زیادی بهبود یافت و پایه خوبی برای توسعه سریع صنعت انرژی هسته‌ای ایجاد کرد.

اصلاح مشکلات مرحله شروع توسعه

در این مرحله برخی از مشکلات موجود در مرحله ابتدایی از دو جنبه اصلاح شد. ابتدا دستورالعمل توسعه تعریف شد؛ با توجه به وضعیت تأمین برق و شرایط فناوری، استعدادها، سرمایه و مدیریت، چین در پنجمین اجلاس عمومی پانزدهمین کنگره حزب کمونیست چین در سال ۲۰۰۰ دستورالعمل «توسعه آرام انرژی هسته‌ای» را پیشنهاد کرد. دوم، تجارت بین‌المللی هسته‌ای به‌طورفعال توسعه ‌یافت؛ در این مرحله سرمایه‌گذاری ملی در حال افزایش بود. چین از طریق پیشرفت‌های فنی مستمر و همکاری‌های بین‌المللی قوی، صادرات پروژه انرژی هسته‌ای به پاکستان به نام نیروگاه چشمه با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات را در ژوئن ۲۰۰۰ محقق کرد.

مرحله توسعه سریع هسته‌ای چین (از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱)

با رشد شدید اقتصاد، کمبود عرضه انرژی به تدریج به گلوگاه توسعه اقتصادی و اجتماعی چین تبدیل شد؛ بنابراین اهمیت انرژی هسته‌ای در چین افزایش یافت. در اکتبر سال ۲۰۰۷، شورای دولتی برنامه توسعه بلند مدت انرژی هسته‌ای (۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰) را تصویب کرد که موقعیت استراتژیک انرژی هسته‌ای را در توسعه پایدار اقتصاد و انرژی تعریف می‌کند. دستورالعمل توسعه انرژی هسته‌ای چین از توسعه آرام به توسعه مثبت تبدیل شد، صنعت انرژی هسته‌ای وارد مرحله جدیدی از توسعه در مقیاس بزرگ شد، به‌طوری‌که تا پایان سال ۲۰۱۱ ظرفیت انرژی هسته‌ای فعال و در حال ساخت به ترتیب به ۱۱ هزار و ۳۰۸ مگاوات با ۱۳ واحد و ۲۹ هزار و ۲۴۵ مگاوات با ۲۶ واحد رسید.

تدوین برنامه توسعه بلندمدت هسته‌ای چین

در سال ۲۰۱۱، میزان تولید برق هسته‌ای در چین حدود ۸۷.۴ میلیارد کیلووات ساعت بود که ۱.۸۵ درصد از کل تولید برق و ۰.۹ درصد از کل تولید تأمین انرژی اولیه  را تشکیل می‌داد که معادل حدود ۲۹ میلیون تن زغال‌سنگ استاندارد است. در این مرحله، صنعت انرژی هسته‌ای در چین به سرعت توسعه یافت. برنامه‌ریزی توسعه جای خود را به برنامه توسعه بلند مدت انرژی هسته‌ای (۲۰۰۵-۲۰۲۰) داد که توسط کمیته توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) در سال ۲۰۰۷ صادر شد. این برنامه شامل اجرای استراتژی توسعه مستقل انرژی هسته‌ای، ترتیب معقول ساخت پروژه‌های انرژی هسته‌ای، مکان‌یابی سایت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، ایجاد و تکمیل سیستم خدمات فنی برای بهره‌برداری ایمن از انرژی هسته‌ای، اجرای شرایط حمایتی چرخه سوخت هسته‌ای و فناوری تحقیق و توسعه و غیره بود.

جذب فناوری‌های بین‌المللی و توسعه راکتورهای داخلی

از سوی دیگر، در این دوره فناوری انرژی هسته‌ای پیشرفت زیادی داشت. گروه انرژی هسته‌ای چین (CGN) برنامه فنی CPR1000 و CPR1000+ را بر اساس جذب فناوری پیشرفته بین‌المللی PWR توسعه و بهبود بخشید. شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) نیز برنامه فنی CP1000 را بر اساس CNP1000 توسعه داد و پروژه ویژه ACP1000 را آغاز کرد. بنابراین سطح تحقیق و توسعه مستقل انرژی هسته‌ای چین به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

منبع:

Review of nuclear power development in China: Environment analysis, historical stages, development status, problems and countermeasures.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.