۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۰۶۹ ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ دسته: کشاورزی
۱

بر اساس گزارش سامان جهانی غذا و کشاورزی موسوم به فائو، شاخص قیمت غذا در طول دو ماه اخیر روندی نسبتا نزولی داشته و در طول یکسال اخیر رشد قیمت روغن و غلات در حدود ۳۰ درصد بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان جهانی غذا و کشاورزی موسوم به فائو، به طور ماهانه قیمت جهانی محصولات اساسی کشاورزی از جمله غلات، لبنیات، گوشت و روغن را رصد و نتیجه آن را در قالب شاخصی تحت عنوان «شاخص قیمت غذا» منتشر می‌کند. بر اساس آخرین نسخه منتشر شده از سوی فائو این شاخص در دو ماه اخیر نزولی بوده و در طول سال‌های اخیر بیش از همه رشد قیمت غلات و روغن در افزایش آن نقش داشته است.

شاخص قیمت غذا فائو به بالاترین میزان در تاریخ رسید

بر اساس این گزارش شاخص قیمت غذا در ماه گذشته میلادی به ۱۵۷.۴ درصد رسیده است که نشان از روند نزولی آن بعد از رسیدن به بالاترین میزان در دو ماه قبل دارد. در ماه مارس میلادی شاخص قیمت غذا فائو ۱۵۹.۷ گزارش شده بود که بالاترین میزان در طول تاریخ محسوب میشود.

بر اساس نمودار بالا شاخص جهانی غذا در مقایسه با یک سال قبل حدود ۲۳ درصد و در مقایسه با دو سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است. رشد شدید شاخص قیمت غذا فائو در فاصله ماه‌های فوریه و مارس، از ۱۴۱.۴ به ۱۵۹.۳ درصد، نتیجه وقوع جنگ اوکراین است که از اواخر ماه فوریه آغاز شده است، اما در طول دو ماه اخیر این شاخص روندی نسبتا نزولی را طی می‌کند.

قیمت جهانی روغن و غلات در یکسال اخیر ۳۰ درصد رشد کرد

شاخص قیمت غذا فائو ۵ زیر دسته دارد که «غلات»، «روغن‌های گیاهی»، «لبنیات»، «گوشت» و «شکر» را شامل می‌شود. در بین این موارد شاخص قیمت روغن‌های گیاهی بیشترین رشد را در ماه‌های اخیر داشته و در حال حاضر رقم ۲۲۹.۳ درصد را ثبت کرده که در مقایسه با یکسال قبل ۳۱ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳۱ درصد رشد کرده است.

بعد از روغن‌های گیاهی، شاخص قیمت غلات بیشترین افزایش را داشته و در حال حاضر ۱۷۳.۴ درصد ثبت شده است. شاخص قیمت غلات برخلاف دیگر محصولات غذایی اساسی، در مقایسه با دو ماه قبل نیز با افزایش قیمت مواجه شده است. قیمت جهانی غلات در مقایسه با یکسال قبل ۳۰ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۸ درصد رشد داشته است.

در نمودار زیر میزان تغییر شاخص قیمت ۵ دسته «غلات»، «روغن‌های گیاهی»، «لبنیات»، «گوشت» و «شکر» در طول سال‌های اخیر نشان داده شده است.

بر اساس نمودار فوق افزایش شاخص قیمت گوشت نسبت به یکسال قبل ۱۴ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۸ درصد بوده است. همچنین شاخص قیمت لبنیات نسبت به یکسال قبل ۱۷ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۹ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص قیمت شکر نیز نسبت به یکسال قبل ۱۳ درصد و نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۱ درصد بوده است.

منبع: فائو

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. دولت برنامه ای برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰دارد یا نه باید به زودی شوک طرف عرضه را شاهد باشیم

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.