۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۹۳۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: تولید
۱

به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و افزایش قیمت خودرو در کشور، وزارت صمت تولید خودروهای اقتصادی را در دستورکار قرار داده است. اما در این طرح لازم است مواردی همچون «فدا نشدن کیفیت تولید به منظور کاهش قیمت»، «تعیین کارشناسی و دقیق قیمت تمام شده» و «تولید خودرو متناسب با نیاز خانواده‌های ایرانی» مورد توجه قرار بگیرد.

مسیر اقتصاد/ کاهش قدرت خرید مصرف کننده و افزایش قیمت خودرو در کشور از یک سو و تجربه کشورهای هند و برزیل در خصوص تولید خودروهای اقتصادی (مانند کوئید)، موجب شد وزارت صمت برنامه تولید خودروی اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد. خودروی اقتصادی خودرویی است که با کوچک‌سازی ابعاد، کاهش وزن، حذف برخی امکانات (آپشن‌ها)، بهینه‌سازی طراحی، استفاده از زنجیره تأمین موجود و افزایش تیراژ، هزینه‌های تولید آن را تا حد امکان کاهش می‌دهند.

لزوم توجه به ایمنی در تولید خودروهای اقتصادی

اما از آنجا که دوگانه کیفیت (با تأکید بر ایمنی) و قیمت تمام شده خودرو همیشه محل چالش بوده و در صنعت خودروسازی کشور نیز تبلور پیدا کرده است، لذا بیم آن می‌رود هم به لحاظ کیفیت (ایمنی) و هم به لحاظ پیش بینی قیمت واقعی با توجه به سیستم تأمین قطعات در کشور، اهداف مورد نظر وزارت صمت محقق نشود.

با توجه به تجارب قبلی در این زمینه (در ارتباط با پیش بینی قیمت ۷۰۰۰ دلاری برای خودروی اقتصادی ال ۹۰ که در عمل حدود ۱۱۰۰۰ دلار شد) و خطاهای صورت گرفته به دلیل عدم شناخت کافی و واقع‌بینانه از شبکه تأمین به خصوص برای یک پلتفرم جدید، احتمال انحراف در اهداف مد نظر دور از ذهن نیست. در جدول زیر نام و مشخصات تعدادی از خودروهای اقتصادی مطرح در سطح جهان ارائه شده است.

استفاده از تجربه تولید خودروهای اقتصادی با تأکید بر خودروی کوئید

یکی از خودروهای اقتصادی مطرح در سطح دنیا خودروی کوئید است که شرکت رنو این خودرو را در سال ۲۰۱۵ در هند و در سال ۲۰۱۷ در برزیل عرضه کرد. بیشترین میزان فروش خودرو کوئید در کشور هند مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده است. در این سال بیش از ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو کوئید در هند به فروش رسید که با توجه به بازار ۲.۹ میلیون دستگاهی هند در سال ۲۰۱۶ این خودرو ۳.۶ درصد از بازار را به خود اختصاص داد .

از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ میزان تولید این خودرو در کشور هند به صورت پیوسته کاهش داشته به طوری که در سال ۲۰۲۰ میزان تولید آن به کمتر از ۳۸ هزار دستگاه رسید که نشانگر کاهش ۶۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ است. اگرچه خودروی کوئید در سال ۲۰۱۶ رتبه هشتم خودروهای پر فروش هند را کسب کرد، اما در سال ۲۰۲۰ این خودرو با ۱۴ پله سقوط در رتبه ۲۲ فروش خودرو در این کشور قرار گرفت.

در صورت تولید خودرو کوئید یا خودرو مشابه در کشور با توجه به شبکه تأمین فعلی، رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و هزینه‌های مالی، ممکن است قیمت نهایی آن نسبت به قیمت پایه افزایش قابل توجهی داشته باشد به طوری که قیمت محصول نهایی بیشتر از قیمت محصولات فعلی شود. همچنین از آنجا که قرار است حجم زیادی از خودروهای تولیدی را پلتفرم اقتصادی جدید به خود اختصاص دهد، لذا بررسی موضوع ایمنی آن که می‌تواند محل ایراد اساسی باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهادات در مورد طرح تولید خودرو اقتصادی

با توجه به تجربه خودروی کوئید در کشور هند به منظور تضمین موفقیت تولید خودروی اقتصادی پیشنهاد می‌شود محورهای زیر مورد توجه قرار گیرد:

  • با توجه به اهمیت ایمنی خودرو در کاهش تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده‌ای و نارضایتی عمومی از سطح ایمنی خودروها، توجه به ایمنی تولیدات جدید و ارتقای آن ضروری است. شایان ذکر است بخش عمده ایمنی خودرو وابسته به طراحی پلتفرم است، بنابراین ضروری است در شروع طراحی، هدف‌گذاری مناسبی برای ایمنی خودرو انجام شود و به حداقل‌ها (استانداردهای اجباری ۸۵ گانه) اکتفا نشود.
  • با توجه به پیچیدگی محاسبه قیمت تمام شده خودرو (تعدد قطعات و نیاز به زنجیره تأمین جدید، اثر تیراژ بر قیمت، ارتقای استانداردها و هزینه آن)، افزایش قیمت جهانی مواد اولیه و اهمیت قیمت تمام شده در بازاریابی خودروی اقتصادی، ضروری است این محاسبات با دقت بالا انجام شود تا از دستیابی به اهداف طرح تولید خودروی اقتصادی اطمینان حاصل شود. شایان ذکر است در تجربه قبلی در خصوص خودروی ال ۹۰ نیز ادعا شد که قیمت تمام شده این خودرو ۷۰۰۰ دلار خواهد بود، اما به دلیل عدم پیش‌بینی صحیح موارد پیش گفته در محاسبه قیمت تمام شده، قیمت تمام شده به حدود ۱۱۰۰۰ دلار رسید. لذا بیم این می‌رود در مورد خودروی اقتصادی مذکور نیز اشتباه محاسباتی در قیمت تمام شده تکرار شود.
  • خودروهای اقتصادی معمولا دارای ابعاد کوچک هستند برای مثال خودرو کوئید جز کلاس A است. عمده خودروهای فروخته شده در کشور مربوط به خودروهای کلاس B و بالاتر بوده‌اند، بنابراین نیاز است بازار و ذائقه مصرف‌کننده مطالعه شود تا خودرو متناسب با نیاز مصرف‌کننده و پذیرش بازار طراحی شود.

ایمنی، کیفیت و رضایت مصرف‌کننده نباید فدای کاهش قیمت شود

با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده با تولید خودرو ارزان‌قیمت می‌توان دسترسی مصرف کننده به خودرو را افزایش داد، اما باید به این نکته توجه کرد که ایمنی نباید فدای کاهش قیمت شود، زیرا کم‌توجهی به ایمنی سبب افزایش تلفات تصادفات جاده‌ای می‌شود که علاوه‌بر آسیب‌های اجتماعی که ایجاد می‌کند خود به شدت هزینه‌زاست. علاوه‌بر این در پروژه تولید خودروی اقتصادی باید به استفاده از پتانسیل پلتفرم‌های موجود، ذائقه مصرف‌کننده و مدیریت قیمت تمام شده توجه کرد تا اهداف مورد نظر از پروژه به صورت مطلوب برآورده شود.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که هدف از تولید خودرو ارزان‌قیمت تسهیل حمل ونقل دهک‌های کم درآمد جامعه است و این هدف را از طریق سایر مسیرها مانند اعطای تسهیلات خرید خودرو، توسعه حمل ونقل عمومی و ترویج استفاده از خودروهای اشتراکی نیز می‌توان بر طرف نمود و تولید خودرو ارزان‌قیمت تنها مسیر برای رفع این نیاز نیست، بنابراین ایمنی، کیفیت و رضایت مصرف‌کننده نباید فدای کاهش قیمت شود.

منبع: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شماره مسلسل: ۳۱۰۱۸۲۶۴

انتهای پیام/ تولید

  1. یه سوال.
    پراید و تیبا حدود ۱۰۰۰ کیلو وزنشونه ما میگفتیم حلبیه، ایمنی شون هم ۰ ستاره هست. قیمت کارخونه ۳۹۰۰ دلار

    بعد رنو کویید ۷۰۰ کیلو وزنشه (یعنی با کاغذ ساختن؟!!!)، ایمنیشون هم که نوشته ۰ ستاره، قیمت شون هم ۵۷۰۰ دلار که ۲۰ درصد عوارض اجازه واردات میشه ۷۰۰۰ دلار.
    خوب اگر قراره حلبی بخریم ۳۹۰۰ دلار، یا ماشین کاغذی بخریم ۷۰۰۰ دلار و هردوشون هم ایمنی ندارند، خوب چرا حلبی های ارزون خودمون رو توسعه ندیم و نخریم.
    تازه تو آمار نشون داده که تو هند و آفریقا و ... هم هر سال مردم رغبتشون رو به خرید این ماشین از دست داند و تو آرژآنتین بعد از ۳ سال تولید، متوقف شده.
    داریم با خودمون چکار می کنیم.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.