۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۵۹۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سید بهزاد بقایی کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، با اشاره به مزیت‌های انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های ذیل نهادهای عمومی غیردولتی گفت: این اقدام میزان فعالیت و نقش آفرینی این شرکت‌ها در اقتصاد کشور را مشخص می‌کند و امکان تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها را فراهم می‌نماید.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای از گام دوم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ۱۳۲ شرکت بخش عمومی کشور در سامانه کدال خبر داد. در این راستا سید بهزاد بقایی کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یکی از مزایای انتشار صورتهای مالی این است که حجم واقعی دولت و شرکتهای دولتی و شرکتهای عمومی غیردولتی در اقتصاد روشن می شود. چرا که عده ای از کارشناسان در شرایط عدم شفافیت معتقد بودند ۸۰ درصد از اقتصاد ایران دولتی است و ۲۰ درصد آن صرفا در اختیار بخش خصوصی است.

مشخص شدن نقش آفرینی شرکتهای عمومی غیردولتی با انتشار صورتهای مالی 

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که بخش عمده‌ای از این اقتصاد دولتی ایران مربوط به شرکتهای زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی و غیره است.

بقایی افزود: انتشار صورتهای مالی ذیل نهادهای عمومی غیردولتی، اطلاعات شفافی از حجم این شرکت‌ها می‌دهد که نقش این نهادها در اقتصاد، میزان فعالیت و نقش آفرینی این شرکت‌ها را مشخص می‌کند. همچنین با انتشار این صورت‌های مالی میزان فعالیت و نقش آفرینی بخش خصوصی نیز مشخص خواهد شد.

این کارشناس حکمرانی با اشاره به مزیت دیگر انتشار و شفافیت صورت‌های مالی شرکتهای ذیل نهادهای عمومی غیردولتی اظهار داشت:  انتشار صورت مالی این شرکت‌ها که برای اولین بار توسط دولت سیزدهم انجام می‌گیرد، جای تقدیر دارد. با انتشار این صورت‌های مالی، میزان آسیب‌ها و فسادهای احتمالی آن‌ها مشخص می‌شود که البته این امر بایستی به صورت مداوم و منظم منتشر شود که قابل ارزیابی باشد.

مشخص شدن میزان آسیب‌ها و فسادهای احتمالی با انتشار صورت‌های مالی 

وی همچنین بیان داشت: در بحث شرکتهای دولتی و شرکتهای عمومی غیردولتی صرفا نباید به انتشار صورتهای مالی اکتفا کرد، بلکه نیازمند اقدامات تکمیلی دیگر نیز مانند ارتقاء حاکمیت شرکتی، اقداماتی در لایه‌های حکمرانی است که به تدریج این شرکت‌ها به سمت کارآمدی حرکت کنند. انتشار صورت‌های مالی علاوه بر کمکی که به شناسایی محل‌های فساد و آسیب‌های این شرکت‌ها دارد، می تواند به کارشناسان در تجزیه و تحلیل این شرکت‌ها کمک کند.

این کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در پایان خاطرنشان کرد: انتشار صورتهای مالی شرکتهای ذیل نهادهای عمومی غیردولتی حداقل از این وضعیت ابهامی که در مورد آن‌ها وجود دارد و مشخص نیست چه اتفاقی در حال وقوع است، جلوگیری می‌کند. البته لازمه این اقدام این است که حتما مطالعات بعدی در این زمینه برای کارآمدسازی این شرکت‌ها اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.