۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۰۱۷ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

عطاالله هاشمی عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، اعتراض کلزاکاران نسبت به قیمت پایین خرید تضمینی کلزا را بر حق دانست و افزود: کشاورزان مجبور به فروش محصولات خود هستند و برای جلوگیری از کاهش سطح زیر کشت کلزا در سال آینده، باید بخشی از زیان آن‌ها در سال جاری با اعطای یارانه جبران شود.

عطاالله هاشمی عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت قیمت خرید تضمینی دانه کلزا برای سال ۱۴۰۱ گفت: به علت افزایش هرینه های تولید در حین کشت دانه کلزا، در حال حاضر کشاورزان با زیان رو به رو هستند که این امر باعث اعتراض آنان نسبت به قیمت خرید تضمینی شده است.

وی افزود: نیاز کشور به دانه های روغنی کاملا مشهود است، از طرفی توصیه رهبری مبنی بر تامین دانه های روغنی و روغن خوراکی مورد نیاز مردم در داخل کشور بسیار حائز اهمیت است، لذا تلاش برای خودکفایی در این محصولات ضروری است. با این وجود نیاز است تمهیداتی برای رشد تولید کلزا در کشور در نظر گرفته شود. در همین جهت  اصرار بر این است که ضریب ۲.۲ برابری قیمت کلزا نسبت به قیمت گندم حفظ شود. البته باید گفت تقریبا در بیشتر نقاط جهان قیمت کلزا بیش از ۲ برابر گندم محاسبه می‌شود.

زیان کلزاکاران باید با اعطای یارانه جبران شود

هاشمی افزود: صحبت های زیادی در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در مورد قیمت کلزا و لزوم اعطای یارانه به کلزاکاران صورت گرفته است، در نهایت تصمیم بر این است برای سال زارعی جدید یارانه کشت برای کشاورزان کلزاکار در نظر گرفته شود. یارانه کشت در غالب نهاده در سه بخش کاشت، داشت و برداشت اعطا خواهد شد و پرداخت نقدی صورت نخواهد گرفت.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در خصوص اهیمت کشت کلزا اظهار داشت: کلزا از محصولات فعال برای کشت گندم محسوب می شود در واقع کلزا به منظور اصلاح، باروری و تغذیه خاک برای کشت گندم بسیار اثربخش و مفید است؛ لذا بسیاری از کلزاکاران، گندم کار نیز هستند.

وجود اجبار در فروش محصول کلزا، حتی با سود کم تر

هاشمی بیان داشت: در فروش محصولات کشاورزی همیشه یک اجبار وجود داشته است. حتی در صورت زیان هم کشاورزان مجبور به فروش محصول خود است زیرا احتمال فساد یا هدر رفت در محصولات کشاورزی وجود دارد و از همه مهم تر کشاورز به کسب درآمد، هر چند اندک از فروش محصول نیاز دارد. با وجود این در حال حاضر دو بخش دولتی و خصوصی (کارخانجات روغن کشی) اقدام به خریداری کلزا  می‌کنند.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در پایان با اشاره به اعتراض کلزاکاران گفت: اعتراض کشاورزان به منظور لزوم افزایش قیمت کلزا کاملا بر حق است اما با توجه به شرایط موجود در کشور و فضای تورمی حاکم در جامعه، امید است با حمایت های نهاده ای به منظور کشت کلزا در سال زراعی آینده از تنش ها و مشکلات کلزاکاران کاسته شود، در غیر این صورت با کاهش سطح زیر کشت کلزا رو به رو خواهیم شد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.