۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۸۴۵ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

شهباز شریف، نخست وزیر جدید پاکستان هفته گذشته اعلام کرد دولت این کشور قصد ندارد شرط صندوق بین‌المللی پول مبنی بر افزایش قابل توجه قیمت حامل‌های انرژی را به طور کامل اجرایی کند. دلیل این تصمیم دولت پاکستان جلوگیری از شوک قیمتی سوخت و برق و ایجاد فشار اقتصادی بیشتر بر مردم عنوان شده است. این درحالیست که یکی از مهمترین شروط IMF برای پرداخت تسهیلات ۶ میلیارد دلاری به پاکستان، افزایش قابل توجه قیمت انرژی است. پاکستان به دلیل رشد بدهی‌های خارجی و نیازهای وارداتی، به منابع ارزی قابل توجهی نیاز دارد و ذخایر ارزی این کشور از واردات دو ماه این کشور نیز کمتر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور پاکستان ماه‌هاست که با مشکل کمبود منابع ارزی مواجه است و قادر به بازپرداخت به موقع بدهی های خارجی خود نیست. یکی از راهکارهای این کشور برای پرداخت بدهی‌های خارجی، مذاکره با صندوق بین‌المللی پول موسوم به IMF بوده و از سال ۲۰۱۹ دو طرف بر سر جزئیات پرداخت وام به توافق اولیه رسیده‌اند. افزایش بدهی‌های خارجی و افزایش واردات پاکستان به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی موجب شده است میزان ذخایر خارجی این کشور روندی نزولی طی کند و به حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برسد که حتی برای پاسخگویی به دو ماه واردات این کشور نیز کافی نیست.

افزایش قیمت انرژی شرط مهم IMF برای اعطای وام به پاکستان

در این میان یکی از مهمترین شروط صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت تسهیلات ۶ میلیارد دلاری به پاکستان، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کاهش یارانه این بخش در پاکستان بوده است.

بر اساس محاسبات نهادهای جهانی درحال حاضر پاکستان به طور سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار یارانه انرژی در بخش‌هایی همچون نفت و برق به مصرف کنندگان پرداخت می‌کند. این یارانه بر اساس اختلاف قیمت وارداتی حامل‌های انرژی و قیمت آن‌ها در داخل پاکستان محاسبه شده است.

صندوق بین‌المللی پول معتقد است دولت پاکستان باید قیمت برق و دیگر حامل‌های انرژی را برای مصرف کنندگان افزایش دهد و از این محل منابع لازم برای پایداری بودجه دولت را بدست بیاورد.

پاکستان شرط افزایش قیمت انرژی برای اخذ وام IMF را اجرا نمی‌کند

در حال حاضر قیمت حامل‌های انرژی در پاکستان هر دو هفته یکبار مورد بازبینی قرار می‌گیرد و متناسب با تغییرات قیمت‌های وارداتی و دیگر متغیرهای اقتصادی تعیین می‌شود. در طول چند ماه اخیر نیز قیمت برق و دیگر حامل‌های انرژی در پاکستان چندین مرتبه افزایش یافته است، اما این افزایش‌ها به قدری نبوده که بتواند یارانه انرژی مورد نظر IMF را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در آخرین اظهار نظرها شهباز شریف، نخست وزیر جدید پاکستان هفته گذشته اعلام کرد دولت این کشور قصد ندارد شرط صندوق بین‌المللی پول مبنی بر افزایش قابل توجه قیمت حامل‌های انرژی را به طور کامل اجرایی کند و در مقابل قصد دارد برای جلوگیری از ایجاد فشار اقتصادی بر مردم، یارانه‌ها را همچنان در سطحی نزدیک به وضعیت فعلی نگهدارد.

هدف دولت پاکستان از این اقدام جلوگیری از ایجاد شوک قیمتی در سوخت و برق عنوان شده است. در حال حاضر نرخ تورم در کشور پاکستان به سطح دو رقمی رسیده و در این شرایط افزایش قیمت قابل توجه حامل‌های انرژی می‌تواند فشار اقتصادی بر مردم را به شدت افزایش دهد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.