۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۸۱۳ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

تحریم صادرات نفت روسیه در برنامه یک ماه آینده اتحادیه اروپا قرار گرفته است و برای این هدف اروپا قصد دارد ارائه انواع خدمات به کشتی‌های روسی را متوقف کند. در حال حاضر یک شرکت اروپایی سهمی ۹۵ درصدی در ارائه خدمت بیمه به کشتی‌ها دارد و این مسئله یک ابزار فشار مهم برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا قصد دارد در ادامه تحریم‌های روسیه درپی جنگ اوکراین، ارائه خدمات به کشتی‌های حامل کالاهای روسیه را متوقف کند. در این بین خدمات بیمه‌ای مهمترین خدمتی است که درحال حاضر شرکت‌های اروپایی به کشتی‌های حامل کالاها و به طور خاص نفت روسیه ارائه می‌کنند و قطع ارائه این خدمت ابزار اصلی اروپا در تلاش برای کاهش صادرات نفت روسیه با هدف وارد کردن ضربه‌ای جدید به اقتصاد این کشور است.

سهم ۹۵ درصدی یک شرکت اروپایی در ارائه بیمه کشتی رانی

اتحادیه اروپا در واردات نفت و گاز به روسیه وابسته است و این مسئله یک نقطه ضعف در این تقابل اقتصادی محسوب می‌شود. اما این اتحادیه همچنان ابزارهای فشاری در اختیار دارد که بتواند به کمک آن فشار بیشتری به روسیه وارد کند.

در حال حاضر «گروه بین‌المللی باشگاه P&I» که یک شرکت اروپایی مستقر در لندن است و از قوانین اتحادیه اروپا پیروی می‌کند، سهمی ۹۵ درصدی در ارائه خدمت بیمه کشتی رانی در سطح جهان دارد و این مسئله یک ابزار قدرت برای اروپا ایجاد کرده است.

اهمیت بیمه کشتی رانی در انتقال بار

بیمه کشتی رانی یکی از مهمترین خدمات برای انتقال بار از مسیرهای دریایی است؛ چراکه هرچند احتمال واژگونی یا وقوع دیگر حوادث دریایی برای یک کشتی بالا نیست، اما ضرر آن ممکن است تا چندین میلیارد دلار باشد و این مسئله موجب شده است کشتی‌ها، خصوصا کشتی‌های حامل نفت، بدون بیمه اقدام به انتقال بار نکنند. از این جهت قطع ارائه خدمت بیمه به کشتی‌های روسی از سوی اتحادیه اروپا دست کم در کوتاه مدت و تا زمان یافتن جایگزین مناسب، روند فروش نفت روسیه را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

کشورهای اروپایی وابستگی نسبتا قابل توجهی به نفت روسیه دارند، اما در مقایسه با گاز، جایگزین کردن نفت روسیه با نفت دیگر کشورها، برای کشورهای اروپایی آسان تر است و از این رو تحریم نفت روسیه در برنامه یک ماه آینده اتحادیه اروپا قرار گرفته است؛ درحال حاضر تنها کشورهای یونان، قبرس و مالت این تصمیم را نامناسب ارزیابی کرده‌اند. قطع ارائه خدمت بیمه یکی از موثرترین اقدامات اروپا و آمریکا در مورد تحریم صادرات نفت ایران در کوتاه مدت بود و از این جهت کارشناسان کارایی این اقدام را دست کم در کوتاه مدت حتمی دانسته‌اند.

افزایش قیمت نفت نتیجه حتمی تحریم نفت روسیه

در عین حال یکی از مهمترین نتایج تحریم صادرات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا افزایش قیمت جهانی این محصول است؛ چراکه در حال حاضر نیز میزان تقاضا از میزان عرضه نفت بالاتر است و چنانچه بخشی از نفت روسیه از بازار حذف شود، اختلاف عرضه و تقاضا تشدید می‌شود و این مسئله به افزایش قیمت نفت دامن خواهد زد.

در روزهای اخیر پس از اعلام خبر برنامه تحریم ارائه خدمت بیمه اتحادیه اروپا به کشتی‌های حامل نفت روسیه، قیمت جهانی نفت رشدی قابل ملاحظه را تجربه کرد و در حال حاضر بالاتر از ۱۱۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

منابع:

بلومبرگ

اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.