۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۶۶۹ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰ دسته: پول و بانک
۰

در شرایطی که سال گذشته دو طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و بانک‌های دولتی در دستورکار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و در حال حاضر متوقف است، این کمیسیون تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در دستورکار قرار داده است. از کمیسیون اقتصادی مجلس انتظار می‌رود به جای چند طرح، یک طرح را شروع و تا نتیجه مطلوب دنبال کند تا به این شاعبه که از تحقیق و تفحص هدفی جز حل مشکلات نظام بانکی کشور دارد، پایان دهد.

مسیر اقتصاد/ در طول سال‌های اخیر یکی از مهمترین معضلات اقتصاد ایران، عملکرد نامطلوب نظام بانکی بوده است که ریشه در نظارت نامطلوب بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی سیاست پولی کشور دارد. ناتوانی در تامین مالی تولید، رشد بی ضابطه نقدینگی و ایجاد تورم، هدایت تسهیلات بانکی به شرکت‌های فرعی و وابسته بانک‌ها به منظور انجام فعالیت‌های غیرمولد، انبوه معوقات بانکی و نارضایتی مردم از کیفیت تسهیلات دهی خرد بانک‌ها، از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر همواره بخش ثابت مشکلات اقتصاد ایران بوده است. در چنین شرایطی یکی از ابزارهای اصلاح شیوه عملکرد بانک‌ها و بانک مرکزی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از حوزه بانکی کشور است.

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به نتیجه مطلوب ختم می‌شود؟

در همین راستا به تازگی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در دستورکار قرار داده است و قصد دارد عملکرد بانک مرکزی در محورهایی همچون «سود بانکی»، «موسسات مالی غیر مجاز»، «بانکداری اسلامی»، «نحوه تخصیص ارز»، «انتخاب هیئت مدیره بانک‌ها» و «پرداخت حقوق و مزایای به مدیران ارشد بانک مرکزی» را مورد بررسی قرار دهد.

به طور حتم یکی از دلایل عملکرد نامطلوب نظام بانکی کشور، ناکارآمدی بانک مرکزی است و از این جهت بررسی جدی تر عملکرد این نهاد در عرصه‌های مختلف سیاست پولی کشور، چنانچه با رعایت الزاماتی همراه شود، می‌تواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد. اما بررسی سابقه عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس در سال‌های اخیر و به ویژه در زمینه طرح‌های تحقیق و تفحص، نشان می‌دهد که نمیتوان از طرح اخیر نیز انتظار بهبود عملکرد بانک مرکزی را داشت.

تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و دولتی به کجا رسید؟

کمیسیون اقتصادی مجلس در طول یک سال اخیر و به فاصله چند ماه، دو طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی و بانک‌های دولتی را در دستورکار قرار داده است و در حال حاضر هیچ خبری از نتایج این طرح‌ها در دسترس نیست. همچنین بر اساس اخبار رسیده از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی، در حال حاضر هر دو طرح به دستور رئیس این کمیسیون متوقف مانده‌اند و در مرحله پیگیری قرار ندارند.

در دستورکار قرار گرفتن طرح تحقیق و تفحص زمانی می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد که در یک بازه زمانی کوتاه، به اولویت کمیسیون اقتصادی مجلس تبدیل شود و نتیجه آن در سریعترین زمان ممکن به رسانه‌ها و نهادهای ضابط اطلاع رسانی شود؛ چراکه در غیر اینصورت تنها به ابزاری در دست مجلس تبدیل می‌شود که به وسیله آن نهادهای مختلف در کشور را تهدید کند و خواسته‌های نمایندگان را به مسئولین دستگاه‌ها تحمیل نماید.

کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال حل مشکل نظام بانکی باشد

بنابراین چنانچه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع واقعی مشکلات نظام بانکی کشور است، لازم است به جای در دستورکار قرار دادن چند طرح همزمان و بی نتیجه ماندن تمامی آن‌ها، یک طرح را به عنوان اولویت در نظر بگیرد و در زمانی کوتاه نتیجه بررسی‌های لازم را اطلاع رسانی نماید.

در غیر اینصورت این شاعبه ایجاد می‌شود که هدف از طرح تحقیق و تفحص، چیزی جز حل مشکلات کشور است و مجلس بیشتر به دنبال تحمیل خواسته‌های خود به بانک‌ها و بانک مرکزی است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.