۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۶۶۳ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

نشست «چالش‌های مدیریت سهام عدالت» سه شنبه ۶ اردیبهشت ماه در اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار شد و کارشناسان در این نشست ضمن برشمردن مشکلات فعلی شرکت‌های مشمول سهام عدالت، تاکید کردند نقش آفرینی مردم در مدیریت این شرکت‌ها محقق نشده است و این شرکت‌ها همچنان به صورت کاملا دولتی مشغول فعالیت هستند و عملا خصوصی سازی نشده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد ششمین نشست از سلسله نشست‌های رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در ایران، با موضوع «چالش‌های مدیریت سهام عدالت» روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و سازمان خصوصی سازی و پژوهشکده امور اقتصادی در محل اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار شد. این سلسله نشست با هدف بررسی چالش‌های موجود در حوزه خصوصی سازی طراحی شده است و در نشست ششم آن به مسئله شرکت های سهام عدالت پرداخته شد.

در این نشست، احمد کابلی زاده کارشناس وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرضیه ذوالنوریان مدیرکل دفتر سهام عدالت سازمان خصوصی سازی، سید بهزاد بقایی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی، مهتاب قراخانلو کارشناس مرکز پژوهش های مجلس و فریبا اخوان از شرکت سپرده گذاری مرکزی حضور داشتند.

تداوم تصدی‌گری دولت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر

در ابتدای برنامه کابلی زاده گفت: در سالیان اخیر عملا مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر به سهام‌داران عدالت منتقل نشده است. طبق قانون مردم بایستی به صورت تعاونی‌های شهرستانی ساماندهی شوند و کانون هم با انتخاب شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی ایجاد شوند و نماینده‌ها را در شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب کنند که این ساختار هیچ وقت شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: بالای ۵۰ درصد از شرکت های تعاونی راکد هستند و فعالیتی ندارند بقیه تعاونی‌ها هم فعالیت‌های متفرقه‌ای دارند و ارتباطی به بحث سهام‌داری و مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ندارد. نحوه‌ی آزادسازی سهام عدالت از سال ۱۳۹۹ تاکنون نیز به گونه‌ای اجرا شده که عملا شرکت‌های تعاونی نقشی نه در مالکیت دارند و نه انتخاب اعضای هیئت مدیره و حکمرانی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت. در واقع به اهداف در نظر گرفته شده که گسترش مالکیت در سطح عموم بود نرسیدیم که مردم احساس کنند در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت نقش دارند.

کابلی زاده همچنین افزود: امکان مشارکت و فروش سهام برای مردم در مجامع وجود ندارد، چرا که فرآیند مناسبی در نظر گرفته نشده است. در واقع مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بن‌بست رسیده است.

نحوه مشارکت مردم در شرکت های سهام عدالت نقطه کور ماجرای آزادسازی

در ادامه فریبا اخوان با تایید عدم موفقیت انتقال مدیریت سهام عدالت توسط مردم افزود: این آزادسازی مزایایی مانند مشارکت مردم در بازار سرمایه و تصمیم‌گیری برای دارایی خودشان داشت. چرا که در روش مستقیم به نوعی مردم در مالکیت خودشان دخیل هستند.

اخوان با اشاره به ابهام در حاکمیت و مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: نحوه مشارکت مردم در شرکت‌های سرمایه‌پذیر نقطه کور ماجرای آزادسازی است که شرکت‌های سرمایه‌پذیر صاحب نام را نیز دچار چالش کرده است. اما به دلیل سهیم کردم مردم، آزادسازی سهام عدالت کار درستی بوده است.

۲ دلیل اصلی عدم امکان برگزاری مجامع 

در بخش دیگر نشست مهتاب قراخانلو کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به چالش‌های آزادسازی سهام عدالت گفت: قدمت سهام عدالت که به اواخر دهه ۱۳۸۰ می‌رسد در کنار چالش‌هایی مانند مشمولین، پرتفوی سهام عدالت، نحوه و دوره تسویه اقساط، نمایندگی سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر را به عنوان مهمترین چالش داشته و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی در ادامه در خصوص تشکیل مجامع افزود: به دلیل عدم مشارکت مشمولین و مقاومت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، مجامع تشکیل نمی‌شوند چرا که در عمل هم امکان تحقق ندارد هر چند بخواهیم به صورت الکترونیکی باشد و حتی اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شوند نمی‌توان به نتایج آن امیدوار بود.

همچنان در نقطه صفر خصوصی سازی شرکت های سهام عدالت هستیم

در ادامه نیز مرضیه ذوالنوریان مدیرکل دفتر سهام عدالت سازمان خصوصی سازی گفت: سهام عدالت تغییر فرم داده و هر کدام از این تغییرات گره‌ای به آن اضافه کردند؛ به طور مثال اضافه شدن شرکت‌های غیربورسی چالش مدیریتی ایجاد خواهد کرد. تمام این چالش‌ها باعث شده است که بعد از ۲ سال از زمان آزادسازی همچنان در نقطه صفر باشیم.

وی همچنین تاکید کرد نگاه ما صرفا نباید به مردم و سهامدار و شرکت‌های سرمایه‌پذیر باشد بلکه در نگاهی بالاتر باید به فکر ۳۶ شرکت بزرگ که صنایع کشور را تشکیل می‌دهند و حوزه‌های نفت و پتروشیمی، فولاد و غیره را شامل می‌شوند، باشیم.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.