۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۴۵۰ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

هرچند چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری قابل توجهی در توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کرده است، اما وابستگی این کشور به انرژی‌های فسیلی در کوتاه مدت قابل رفع نیست. افزایش تقاضا و افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی در ماه‌های اخیر، چین را بیش از پیش به سمت استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی برای تامین پایدار انرژی و کنار گذاشتن اهداف اقلیمی سوق داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از یک سوم کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های بادی و خورشیدی جهان را به خود اختصاص داد. این کشور برای حرکت به سمت تولید و استفاده از انرژی‌های پاک برنامه‌های متعدد و گسترده‌ای را در دستورکار قرار داده است. اما با وجود این برنامه‌ها و اهداف اقلیمی تعیین شده، در طول سال‌های اخیر هیچ نشانه‌ای از فاصله گرفتن چین از سوخت‌های فسیلی دیده نشده است.

اویل پرایس: چین امنیت انرژی را به اهداف اقلیمی اولویت می‌دهد

به طور خاص چین وابستگی قابل توجهی به تولید و مصرف زغال سنگ، به عنوان آلوده ترین سوخت فسیلی دارد. در ماه گذشته تولید و مصرف زغال سنگ در چین بالاترین میزان خود را ثبت کرد که نشان می‌دهد این کشور برای تثبیت امنیت انرژی خود به هر کاری دست خواهد زد.

به بیان دیگر پشت پرده تمامی تلاش‌های چین برای گذار به انرژی‌های پاک این واقعیت نهفته است که اولویت این کشور امنیت و استقلال در تولید انرژی است و در شرایط فعلی اقتصاد بین‌الملل که به دلیل جنگ اوکراین و افزایش تقاضا ناشی از کنار گذاشتن محدودیت‌های کرونایی، قیمت انرژی بالا رفته، چین بی درنگ روش‌های مختلف و ارزان تولید انرژی را به کار می‌گیرد.

تقاضای روز افزون چین به انرژی

با وجود اینکه در ماه‌های اخیر چین با موج جدیدی از کرونا مواجه شده و سیاست‌های سخت گیرانه دولت این کشور قرنطینه برخی شهرها از جمله شهر بزرگ شانگهای را درپی داشته، اقتصاد چین همچنان با نرخ بالایی در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال‌ها تقاضای انرژی این کشور روندی صعودی داشته باشد.

در چنین شرایطی تصمیم دولت چین برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در کنار کاهش وابستگی به واردات انرژی، با مخاطرات جدی مواجه است و چنانچه دولت چین مطابق انتظار هدف دوم را در اولویت قرار دهد، تحقق هدف اول به کلی غیر ممکن خواهد شد.

بسیاری از کشورها در جهت کنار گذاشتن زغال سنگ حرکت نمی‌کنند

بر اساس اعلام کارشناسان جهانی، حتی اگر چین عزم جدی برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و به طور خاص زغال سنگ داشته باشد، باید به میزان نیاز خود به انرژی، در ایجاد زیرساخت‌های انرژی پاک سرمایه‌گذاری کند که به دلیل وابستگی بالای چین به این سوخت فسیلی، تحقق این امر بسیار زمان بر خواهد بود.

باید توجه داشت که کشور چین در مسیر استفاده روزافزون از انرژی‌های فسیلی و به طور خاص زغال سنگ تنها نیست. بسیاری از کشورهای دیگر که کنار گذاشتن زغال سنگ را در برنامه خود دارند نیز به دلیل افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی در جهان، چاره‌ای جز تداوم استفاده از این سوخت پیش روی خود نیافتند. به بیان دیگر اهداف اقلیمی تنها زمانی مورد توجه کشورها قرار می‌گیرد که از نظر امنیت انرژی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند و انرژی کافی و ارزان قیمتی را برای مصرف داخلی تامین کرده باشند؛ در غیر اینصورت اهداف اقلیمی کشورها تنها در حد شعار و برنامه باقی می‌ماند.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.